Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítel je závislý na kouření. Kouří cokoli… Argumenty nic nezmůžou.
Dobrý den, mně i mému příteli je 19 let a právě procházíme vztahovou krizí kvůli jeho závi…
Pavel Nepustil, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 6. 2014
Dobrý den,
mně i mému příteli je 19 let a právě procházíme vztahovou krizí kvůli jeho závislosti na marihuaně, cigaretách a vodních dýmkách.
Mám pocit, že kouření čehokoliv, co se kouřit dá, se stalo jediným smyslem jeho života. Každý den v práci vykouří kolem deseti cigaret, pak dojde domů a dá si dýmku, a když jde ještě večer s kamarády ven, padne i nějaká ta tráva. O víkendech pak u dýmky stráví celé dny – ani nevím, jestli je možné, aby byl člověk na dýmce závislý, ale u něj mi to tak připadá. Veze ji s sebou kamkoliv jede a když je bez ní, pořád vzdychá, že „má hroznou chuť na vodárnu“.
Jsem už z toho zoufalá, protože je to jinak inteligentní a slušný kluk a nerozumím tomu, proč nevidí škodlivé důsledky svého chování. Dokonce se mi občas zdá, že by mě pro kouření obětoval. Já se ho ale vzdát nechci, protože ještě před rokem takový nebyl, a tak pořád doufám, že se třeba „probudí“ a vrátí se do normálu.
Chtěla bych vás proto požádat o radu, jak si s přítelem o této situaci promluvit. Zatím jsem to vždycky řešila tak, že jsem se naštvala a následně jsme se pohádali, což pochopitelně nemělo žádný smysl a přítel se jen stal zatvrzelejším. Ráda bych mu tedy spíše přednesla nějaké konstruktivní argumenty, proč by měl kouření všeho druhu trochu omezit. Dá se s tímto problémem také případně zajít k nějakému odborníkovi? Předem děkuji.
Peťka

Názor odborníka
Dobrý den, Peťko,
děkuji za vaši otázku, která je položena podle mě velice vhodně, tedy: „Jak si o tom s přítelem promluvit?“
To, zda přítel bude pokračovat v kouření, a do jaké míry, nemůžete sice nijak jednoduše ovlivnit, ale myslím, že by měl znát váš jasný postoj. To ovšem vyžaduje, abyste si tento postoj nejdřív ujasnila: přejete si, aby úplně skončil s kouřením čehokoliv? Anebo aby kouření omezil? Anebo vám vadí jen nějaké specifické chování, které se týká kouření?
A co je ještě důležitější: podmiňujete nějakou změnou v jeho chování trvání vašeho vztahu? Jinak řečeno: pokud neudělá nějakou změnu, rozejdete se s ním?
Jsou to složité otázky, ale doporučoval bych vám zkusit si na ně odpovědět a vyjasnit si pro sebe, co přesně vám vadí a jak moc je to pro vás zásadní. Teprve tehdy budete moct za přítelem přijít s jasnými požadavky.
Pro rozhovor s přítelem bych také doporučoval vybrat vhodný čas a místo. Ideálně někde, kde se budete oba cítit příjemně a v době, kdy nebudou ve vzduchu žádné výčitky nebo naštvání. Pak mu v klidu představte výsledky vašeho uvažování a nechte jej rozhodnout, jestli je ochoten udělat ve svém chování nějakou změnu anebo ne.
Pokud bude změně otevřený, pak můžete nabídnout svojí pomoc, stejně jako pomoc odborníků. Záleží na tom, odkud jste, ale psychologa, poradce pro odvykání anebo psychoterapeuta najdete v každém větším městě. Je ale důležité si také vyjasnit, co nastane, pokud tu změnu neudělá.
Pokud se nebude chtít změnit, pak je možná opravdu kouření pro něj důležitější než vztah s vámi. A v tom případě bych na žádné konstruktivní argumenty nespoléhal a radil bych vám spíš uvažovat o ukončení vztahu.
Kdybych to celé měl shrnout do jedné věty, řekl bych: Nesnažte se přesvědčit přítele ke změně pomocí argumentů, co je a není pro něj dobré, ale dejte mu jasně najevo, co jste a nejste ochotná tolerovat.
Ať se vám daří,
Pavel Nepustil