Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Přítel vyhrožuje sebevraždou: Myslete i na sebe.
Dobrý den,  byla bych velmi ráda za váš názor či radu.  Přes rok žiji s přít…
Kateřina Vrtělová, Psycholožka, psychoterapeutka, supervizorka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 1. 2014
Dobrý den,
byla bych velmi ráda za váš názor či radu.
Přes rok žiji s přítelem v ne moc ideálním vztahu. Přítel bývá dost podrážděný, náladový a pokud není po jeho, většinou je velká hádka.
Podniká, ale jeho práce je sezónní, takže přes zimu je doma a domácnost táhnu já, protože ani přes léto si na zimu nevydělá. Jinou práci (podřadnější) neche, aby se mu okolí nevysmálo.
Mívá deprese a při velkých hádkách vyhrožuje, že si vezme život. Párkrát jsem ho i hledala v noci, kdy po hádce odešel z domu s tím, že už tady nechce být.
Bohužel se o sebevraždu pokusil již před naším vztahem. Teď máme kupovat dům a pozemek. Tím by mohl rozjet podnikání. Jenže hypotéku si musím vzít já, jemu ji nedají.
Jednou jsem ho horko těžko dotáhla k psychiatrovi, ale ten ho objednal ještě k někomu dalšímu, kam on už nepůjde, protože není blázen.
Já sem nešťastná, nevím jak pomoci jemu i sobě. Pokud odejdu, bojím se, že udělá to, čím vyhrožuje.
Moc děkuji.
Ala

Názor odborníka
Dobrý den, Alo,
děkuji za důvěru!
Vaše situace je náročná a je zcela pochopitelné, že je pro vás těžké se rozhodnout. Jedná se přece o vašeho přítele. Zároveň stojíte před velkým krokem, dlouholetým závazkem – hypotékou, která podle všeho má pomoci i vašemu příteli s podnikáním.
V situaci, kdy se cítíte nešťastná, je třeba něco změnit a udělat. Především pro sebe. Podle vašich slov přítel nemá příliš snahu cokoliv měnit a pracovat se sebou. Říká, že není blázen. Vy však něco udělat chcete a to je dobře. Kladu si otázku, proč stále ještě jste ve vztahu, který vás činí nešťastnou a který podle vašich slov není moc ideální? Co vás v něm drží? Jak to přítel dělá, že s ním stále jste a podporujete ho? Je to kvůli jeho stavu a obavě o něj, nebo je v tom něco více? Napadá mě také otázka, jak si představujete svoji nejbližší budoucnost? Co si přejete a kde se vidíte třeba za rok? Splňuje současný stav vaše očekávání? Vzala byste si sama na sebe hypotéku, kdybyste nebyla s přítelem?
V každém případě bych na vašem místě nejprve zvážila, co chci a co rozhodně nechci. Nedělejte něco jen proto, že se to od vás očekává nebo proto, že vás někdo citově vydírá. Vyhrožování sebevraždou není fér. Tím nechci devalvovat to, co váš přítel prožívá, vůbec ne. Zjevně potřebuje pomoc. Je však jen na vás, zda mu ji poskytnete vy nebo někdo jiný. Na změnu ve vztahu musí být dva, sama to dlouho neutáhnete.
Máte právo se rozhodnout, myslete na sebe! Přeji hodně sil.
Se srdečným pozdravem
Kateřina Vrtělová