Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Problémy v práci narušují mé zdraví: Tělo se vyjádřilo za vaši mysl.
Dobrý den, můj problém začal asi před dvěma lety. Vše to odstartovala naprosto nesmyslná h…
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 3. 2013
Dobrý den,
můj problém začal asi před dvěma lety. Vše to odstartovala naprosto nesmyslná hádka s mým šéfem. Hodně na mě křičel, cítila jsem velkou křivdu.
O víkendu, kdy jsem se ocitla v relativním klidu, jsem o tom všem přemýšlela, brečela a zjistila jsem, že mám tak stažený krk, že nemohu ani pořádně dýchat. Chvilkami to byla bolest, jako by mi začínala angína.
Pocit staženého hrdla pokračoval i další dny. Po týdnu to došlo tak daleko, že jsem chraptěla a nemohla jsem ani mluvit.
Ze začátku jsem to nepřičítala této události a šla raději na krční. Tam mě lékař vyšetřil s tím, že v krku je vše v naprostém pořádku. Nakonec vyšetření se mě zeptal, zda nemám nějaké psychické problémy. Zpočátku jsem na něj měla vztek, ale když mě to přešlo, zamyslela jsem se nad tím, že na tom pravděpodobně něco bude. Postupem času mé problémy odezněly.
Teď mám bohužel opět nějaké problémy v práci a opět se to vrátilo. Bohužel se to stupňuje v tom smyslu, že se začaly dostavovat i pocity, že omdlím. Špatně usínám, v noci se probouzím a bojím se smrti své i mých blízkých.
Pocity na omdlení přicházejí nečekaně, třeba v obchodě, kde si musím sednout a napít se, než to odezní. Byla jsem u lékařky, aby mi změřila tlak, ale ten mám v pořádku. Mám problémy i s jídlem, když se najím, začne se mi dělat špatně od žadudku, opět mám pocit neskutečné slabosti s pocity na omdlení.
Dnes jsem si vzala Oxazepam a zjistila jsem, že se mi trochu ulevilo. Můžete mi, prosím, poradit, co s tím?
Děkuji
Kateřina

Názor odborníka
Vážená a milá paní Kateřino,
podle toho, co popisujete, se s největší pravděpodobností jedná o tzv. konverzní příznak. Česky řečeno, tělo se projevilo a velmi srozumitelně se vyjádřilo za vaši mysl.
Šéf na vás křičel, pociťovala jste křivdu. Chtěla jste to zřejmě na něj všechno vykřičet, ale neudělala jste to. Totéž se vám v tělesné reakci (nemůžu ani promluvit) objevilo, když jste si na celou událost vzpomněla.
Ten krční doktor byl chytrý a osvícený, asi měl s podobnými případy zkušenost. Možná, že by se vám problémy neopakovaly, kdybyste tehdy jejich příčiny rozebrala a plně zpracovala.
Ale kdyby jsou chyby!
Dnes se tedy zřejmě v náročné situaci tělesná reakce zase vrací, a z toho, co se k ní přidává mohu usuzovat, že v psychické a sociální oblasti „něco nemůžete spolknout“, že se vám až „z toho dělá špatně“. Uvažte, jestli by nebylo možné situaci rychle vyřešit.
Nicméně pomoc psychologa bych v tuhle chvíli považoval za velice rozumnou a účelnou.
Přeji vám rychlé vyřešení všech problémů.
Radkin Honzák