Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Pronásledují mě zlé myšlenky: Může jít o formu obsese
Dobrý den, mám trochu zvláštní dotaz. Chtěla bych se vás zeptat, jestli může existovat OCD bez…
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 3. 2016
Dobrý den, mám trochu zvláštní dotaz. Chtěla bych se vás zeptat, jestli může existovat OCD bez kompulzí či bez obsesí a jak se zbavit nežádoucích myšlenek.
Vždy jsem (nejen) své věci přehnaně rovnala a umývala. Vypravit se mi zabere i přes hodinu. Texty na PC píšu hrozně dlouho, protože mám strach, že tam udělám chybu a nebude to napsané dost dobře a pěkně (přitom vím, že je to nesmysl, je to počítač a ta písmena tam budou vždy stejná). Žádné obsese mě přitom nikdy nezatěžovaly.
Poslední dobou (rok) se ale NEMŮŽU zbavit myšlenky, že se jednoho hrozného dne stanu obětí znásilnění. Přímo mě to pronásleduje, je to můj zdaleka největší strach. Sotva na to pomyslím, hned je mi příšerně zle. (Minulý týden jsem na cestě domů potkala opilého muže. Začal mě brát za ruku, ale naštěstí to bylo kousek od domova, a tak se nestihlo nic stát. I tak to bylo velmi stresující.)
Zajímavé ale je, že mé obsese a kompulze spolu asi nijak nesouvisejí – zatímco umývání a přerovnávání předmětů mě trápí čím dál míň, myšlenky mě obtěžují čím dál víc. Poslední týdny mě pronásledují NEUSTÁLE a velmi mě to stresuje. Srdce mi bije hodně rychle, je mi střídavě horko a zima, celkově jsem hodně úzkostná a uvnitř se jakoby třesu.
Dá se s tím něco dělat? Je to už fakt nepříjemné, nechci to takto. Nevím, co mám dělat, jak se uklidnit nebo kde hledat příčinu. Poradíte mi? Je mi 20, studuju, jsem z neúplné rodiny a nemám (ani nehledám) žádného partnera – jestli vám teda tyto informace k něčemu budou. Moc děkuji.
Em

Názor odborníka
Milá Em.,
nejprve stručně vysvětlím základní pojmy. Základními znaky OCD (obsedantně kompulzivní poruchy) jsou obsese a kompulze.
• Obsese jsou opakující se myšlenky, představy nebo nutkání, které jsou spojeny s úzkostí a osoba, která jimi trpí, je vnímá jako nepříjemné, nežádoucí nebo nesmyslné.
• Kompulze souvisejí s jednáním. Jsou to opakující se, úmyslné vzorce jednání, které mají za cíl snížit úzkost z vtíravých myšlenek na situaci nebo událost vzbuzující obavy.
Postižení si uvědomují, že jejich jednání je nesmyslné, iracionální a dokonce se za ně stydí a před ostatními je skrývají (anebo naopak nutí své blízké, aby jejich rituály a pravidla dodržovali také). Vtíravé myšlenky, obavy, že se něco může stát přímo nám nebo někomu z našeho okolí, jsou v populaci běžné. Zrovna tak zkontrolování spotřebičů nebo zamčených dveří, když odcházíme z domu.
Problém je v míře takových myšlenek a v kvantitě kompulzivních vzorců – pokud zkontroluji, zda jsem zamkla, jednou a odcházím, je to v pořádku. Pokud to udělám desetkrát (a vrátím se třeba z práce), a ještě kvůli tomu požádám sousedku, aby po mně překontrolovala, že jsou dveře skutečně zamčené, budu mít zřejmě OCD.
Rituály a úzkost
Kompulzivní chování snižuje úzkost, avšak jen na přechodnou dobu. Pokud postižený nevyhledá odbornou pomoc, nutkavé myšlenky se vracejí, naskakují automaticky, a protože jediné, co zabírá, jsou navyklé rituály (kompulzivní jednání), jedinec je nucen je provozovat jako jediný způsob aktivní obrany proti vtíravým myšlenkám a ke snížení úzkosti a psychického napětí. Tím se toto jednání upevňuje a bludný kruh se uzavírá.
OCD také může být zaměněna s fobiemi, jejichž charakteristickým znakem je úzkost. U fobií se stejně jako u OCD vyskytuje vyhýbavé chování, chybí zde však kompulzivní chování, typické pro OCD – opakující se rituály. Rozhodně mi nepřísluší rozvádět diagnostické úvahy ohledně vás, i když uvádíte některé skutečnosti z vašeho života, které by mohly souviset s problematikou OCD (přehnané umývání a rovnání vašich i cizích věci, čas, který potřebujete, abyste se vypravila z domu, zdlouhavé psaní textů na PC, i když víte, že vaše obava, zda to bude napsané dobře a pěkně, je nesmyslná).
Na vaši první otázku se pokusím odpovědět částečně – kompulze mohou probíhat i skrytě, nejen v chování, kdy jsou navenek zjevné nebo také formou nekonečného ujišťování od druhých.
Píšete, že méně trpíte tím, že přehnaně uklízíte nebo přerovnáváte věci (tedy, že to nikoliv děláte méně?), ale že vás především trápí a obtěžují myšlenky, že vás někdo znásilní. I nepříjemné myšlenky sexuálního obsahu patří do typu vtíravých myšlenek z okruhu OCD. Problém je především v míře těchto myšlenek. Uvádíte, že vás to nesmírně stresuje. Stres často doprovází psychické potíže (spolu s depresivními stavy) a postižený se tak musí vyrovnávat nejen s psychickými potížemi samotnými, ale i s následky stresu.
Kde hledat příčinu?
Existuje několik teorií.
• Např. biologická teorie vysvětluje vznik OCD biochemickou nerovnováhou látek zajišťujících komunikaci mezi mozkovými centry a přenosy vzruchů – neurotransmiterů, především serotoninu. Proto se pro farmakologickou léčba volí antidepresiva, která upravují „hospodaření“ serotoninu v mozku.
• Teorie učení zase prosazuje hledisko, že zdrojem kompulzí je naučené jednání. Dědičným vlivům se přisuzuje asi třetinový podíl.
• Podle psychoanalýzy je zase OCD projevem potlačených nebo již zapomenutých konfliktů, vzpomínek nebo přání, které jsou mimo dosah vědomí. Psychoanalytický přístup se tak snaží o hledání těchto skrytých příčin úzkosti. Tato zajímavá teorie nemá velkou oporu v praxi.
Nejúčinnějším způsobem práce s obsedantně‑kompulzivními stavy je jednoznačně KBT přístup.
Jak se zbavit nežádoucích myšlenek?
V léčení OCD má největší terapeutický efekt kognitivně‑behaviorální terapie (KBT). Kromě specifické práce s nežádoucími vzorci jednání a obsesivními myšlenkami je důraz kladen i na nácvik relaxace.
Nejdůležitějším faktorem pro úspěšnou léčbu je však motivace osoby, která obsedantně‑kompulzivními stavy (ale vlastně i jakýmikoliv jinými potížemi psychického rázu včetně závislostí) trpí. Vy jste se, Em., odvážila prvního kroku, požádala jste o radu a pomoc. Pokračujte dál a obraťte se na odborníka. Ať se ve vašem případě jedná o formu OCD nebo fobii, či něco jiného, důležité je, abyste se cítila lépe. Zkušený terapeut vám pomůže se těchto nepříjemných myšlenek zbavit. Nepůjde to hned, bude zapotřebí vaší trpělivosti a vytrvalosti.
Přeji vám vše dobré,
Marta Helingerová