Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
S mámou se pořád hádáme: Promluv si s ní, nebo zkus najít pomoc.
Dobrý den, není den, kdy bych se nepohádala s mámou. Většinou kvůli úplným hloupostem, jak…
Irena Teichmanová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 4. 2015
Dobrý den,
není den, kdy bych se nepohádala s mámou. Většinou kvůli úplným hloupostem, jako kvůli pár drobečkům na kuchyňský lince, nebo nějakým položeným věcem na stole.
Je naprosto posedlá úklidem, myslí si, jak jsou všichni proti ní, a že všechny domácí práce a starosti házíme na ni. Ale tomu tak vůbec není. Člověk se tu může nauklízet a ona si vždycky najde nějaký problém a šílená hádka je na světě, protože všechno řeší řevem, neumí nic podat v klidu.
Myslela jsem, že když už ze mě opadlo dělání těch „puberťáckých blbin“ a budu se snažit jak ve škole, tak doma, že se to zlepší. Ale je tomu spíš naopak. Bojím se, že to bude jen horší a horší a že to jednou mezi námi bude hodně špatné. Pořád mě podráží, hledá na mě samé chyby a cpe mi je do hlavy, člověk se jí s ničím nezavděčí. Nejvíc mě trápí, když na mě vyjede s tím, že ji určitě nemám vůbec ráda, že ji i tátu jen obírám o peníze a domů jezdím jen kvůli těm penězům a jídlu.
Poslední dobou je to pro mě těžší a těžší a po každé hádce s ní se zavírám s brekem v pokoji. Psychicky mě uplně ničí a mám potom ke všemu nechuť a odpor. Snažím se hlídat, abych „nevybouchla“ a neječela na ni a řeším to v klidu, ale to ji kolikrát namíchne ještě víc a myslí si, že si z ní dělám blázny.
Už si opravdu začínám myslet, že psychicky není úplně v pořádku. Přitom nenapadá mě jediná věc, jako například zaměstnání, která by mohla za to její přehnané chování. Už nevím jak s ní komunikovat a bojím se cokoliv udělat…
Katy

Názor odborníka
Milá Katy,
zdá se, že jsi zkusila ve vztahu s mámou už různé věci. Jako by nic úplně dobře nefungovalo.
Někdy takové dohadování patří k období dospívání a někdy může patřit tomu, že máma prožívá nějaké těžké období a odráží se to i v chování k tobě. Je vystresovaná, křičí, jakoby už nedokáže nic řešit v klidu. Nevím, jaké to mezi vámi bylo dříve. Jaký vztah jste měly, když jsi byla menší. Nepíšeš, jestli máš sourozence nebo co tomu všemu říká táta. Třeba by ti mohl pomoci najít nějaké řešení.
V každém případě už to u vás trvá nějakou dobu a jednoduchou radu nemám.
Stálo by za to, pokusit se jí říct (nebo napsat) o tom, že bys chtěla, aby to mezi vámi bylo jiné, ale už nevíš jak na to. Možná se cítí stejně. Pokud je to možné, popros o pomoc tátu. Přece jen by s ní mohl promluvit i on.
Zkus popřemýšlet o tom, jestli by ve vašem okolí nebylo zařízení, kam by bylo možné zajít (na Lince bezpečí by ti pomohli ho najít), nebo oslovit školní psycholožku. Můžeš si zkusit najít pomoc buď pro sebe, abys v tom nebyla tak sama, nebo rodinnou terapii, kam byste mohli zajít společně. Tam by se také mohlo vyjasnit, jestli by máma nepotřebovala nějakou pomoc sama pro sebe.
Moc ti přeju, aby bylo líp. Už to, že jsi napsala sem do poradny znamená, že si dokážeš říct o pomoc, a to je moc důležité.
Držím palce,
Irena Teichmanová