Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Šikana v práci: Může se jednat i o osobnostní problém.
Dobrý den, mám dotaz týkající se šikany na pracovišti. Přítel se prakticky v každém zaměst…
Petr Pražák, Kouč
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 7. 2011
Dobrý den,
mám dotaz týkající se šikany na pracovišti. Přítel se prakticky v každém zaměstnání potýká s opakujícím se mobbingem.
Ač je to s podivem, všechny tři kolegyně na třech různých pracovištích by se daly zařadit do stejné kategorie: věk nad dvacet sedm, věčně nezadaná, žije v mamahotelu, jediné sociální vyžití má v zaměstnání. Všechny moberky byly na úrovni kolegyně, žádná nadřízená.
Přítel nyní pracuje na lehce vyšší pracovní příčce, ale nemá podřízené. Mobbing spadal do kategorie sledování a kritiky jeho chyb, ticha v kanceláři (nebo naopak vyrušování například pískáním si), formování ženské opozice, či neposkytování důležitých pracovních informací.
Přítel je výbušné povahy, ale v zaměstnání se vždy snaží ovládat. Nejde do konfliktu – a jako by právě toto byla jeho slabost. Jelikož se popisovaná situace neustále opakuje a bývá příčinou jeho odchodů ze zaměstnání, zajímalo by mě, jak by se s tím měl vypořádat.
Děkuji
Anethka

Názor odborníka
Dobrý den
To, co popisujete jako mobbing, by mnozí z nás definovali jako běžné pracovní vztahy. Zda toto chování vnímáme jako mobbing záleží samozřejmě na intenzitě takového chování a také na senzitivitě a reakci toho, koho se to týká. Co mne zarazilo a co může být možným klíčem k pochopení problému vašeho přítele, může být už fakt, že se pokoušíte řešit jeho problém za něj.
Problém vašeho přítele může mít řešení v rovině dovedností a v rovině osobnostní.
Efektivní komunikace, sebeprosazení a řešení konfliktů jsou důležité dovednosti pro úspěch v pracovním životě a dají se do jisté míry naučit. Na toto téma existuje mnoho knih a kurzů. Jednou z metod, která může napomoci, je například asertivní komunikace. Zvýšení úrovně znalostí a dovedností v těchto oblastech by mohlo pomoci vašemu příteli pomoci řešit podobné situace.
Jako kouče by mne zajímalo, ve kterých situacích a s kým váš přítel dokáže navázat efektivní pracovní vztahy, prozkoumávali bychom společně, jakým způsobem to dělá a zda je možné tyto strategie aplikovat i na zmíněné krizové situace. Je docela možné, že všechny potřebné znalosti a dovednosti již má váš přítel k dispozici a stačí si je pouze uvědomit a vhodně aplikovat.
Pokud však skutečně platí vaše hypotéza, že se konflikty objevují pouze s určitým typem žen, může jít o osobnostní problém. Často se nám stává, že vzhledem k naší osobní a zejména rodinné historii s určitými typy lidí nevědomě opakovaně najíždíme do neefektivních modelů chování. Můžeme hovořit o tzv. přenosu, kdy své zkušenosti, city a vztahy z minulosti přenášíme nevědomky na další osoby. Například kdy do vztahů s jakoukoliv autoritou přenáším konfliktní vztah s otcem. Řešením je uvědomění si těchto psychologických mechanismů. Někdy na to stačíme sami, někdy potřebujeme dlouhodobou podporu psychoterapeuta.
Petr Pražák