Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Strach z autoškoly: Při učení se řízení máte právo dělat chyby.
Dobrý den. Je mi 26 let a dělám si autoškolu. Když nastoupím do auta, mám strach, že něco …
Pavel Král
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 8. 2012
Dobrý den.
Je mi 26 let a dělám si autoškolu. Když nastoupím do auta, mám strach, že něco zkazím. Pak dělám chyby. Už mám za sebou několik jízd, ale instruktor mi říká, že jezdím jako začátečník.
Autoškolu dělám při práci, která je fyzicky a psychicky náročná, proto mi autoškola trvá už 3 měsíce. Mám jenom 1–2 jízdy týdně. Pokud nejsem nervozní, tak mi jízda jde. Když ale znervozním, moje jízda podle mého instruktora nestojí za nic. Na instruktora si nemůžu stěžovat, snaží se mě uklidnit. Problém je spíš ve mně.
Ráda bych se zbavila svého strachu. Můžete mi prosím poradit? A je taková nervozita normální? Doma mi říkají, že bych se měla nechat vyšetřit. Řidičák potřebuji, abych mohla jezdit do práce. Dosud jsem si ho neudělala ze strachu, že to nezvládnu.
shalimar2

Názor odborníka
Dobrý den,
děkuji za dotaz i za důvěru. Začnu v obecné rovině. Nervozita a stres na každého působí různě. Někdo v takové situace nezamhouří oko a nepojí sousto, jiný spí jako dudek a cpe s k prasknutí. Někdo ve stresu podává špičkové výkony, jiný zapomene i to, jak se zavazují tkaničky. Vy sama nejlépe víte, jak stres působí na vás, ale podle toho, co píšete, bych hádal, že vám příliš nesvědčí.
Stres je navíc vždy vázán na nějaký strach či obavu. Problém je v tom, že se pohybujete v jakémsi bludném kruhu. Máte strach, že něco pokazíte, což způsobí, že namísto na řízení myslíte na své obavy, čímž trpí vaše soustředění. Takže uděláte chybu, která jen zvýší vaši obavu. A tak pořád dokola.
A teď co s tím. Zaprvé si zkuste zodpovědět otázku, co že to vlastně můžete pokazit. V autoškole se máte naučit řídit a máte právo dělat chyby. Dokonce s takovým luxusem, že za ně vlastně ani nejste zodpovědná. Co to tedy můžete zkazit? Odřete auto? „Chcípne“ vám motor? Nabouráte? Auto je pojištěné, motor občas chcípne každému (s tréninkem se to zlepšuje) a bouračce má zabránit instruktor. Čeho se tedy bojíte? A co hrozného se stane, když něco pokazíte?
Možná to zvládnete sama, možná opravdu vyhledejte psychologa. Jsem si jist, že vám pomůže vyznat se ve vašem strachu a naučí vás, jak ho zvládat.
Také píšete, že máte fyzicky i psychicky náročnou práci. Chodíte do autoškoly odpočatá nebo unavená? Je jasné, že když je člověk unavený, jeho schopnost učit se nové věci se úměrně té únavě snižuje.
A poslední poznámkou se otřu o vašeho instruktora. Já na vašem místě bych si na něj stěžoval. Nevím, jak se vás snaží uklidnit, ale řečmi o tom, že jezdíte jako začátečník nebo že jízda nestojí za nic, dělá pravý opak. Vy JSTE začátečník (a ještě dlouho budete) a podle toho máte právo jezdit. V autoškole určitě. Přesněji řečeno, v autoškole právo, po ní povinnost. Ale teď jste v autoškole a tak s chutí a gustem dělejte chyby.
Držím palce,
s pozdravem,
Pavel Král
Pavel Král
Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
www.psychologickeporadenstvi.com/cz