Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Stres při kreativní činnosti: Vytrvejte, počáteční nejistota je běžná.
Dobrý den, věnuji se grafice a webdesignu. Problém je, že samotná činnost ve mně vyvolává …
Zuzana Řezáčová Lukášková, Arteterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 12. 2015
Dobrý den,
věnuji se grafice a webdesignu. Problém je, že samotná činnost ve mně vyvolává zvláštní stres. Předtím, než začnu něco dělat, mám obavy z toho, že mi to nepůjde, nepovede se mi to, nevytvořím něco, co bude stát za to…
Toto mi dělá problém i v případě, že se objeví nějaká poptávka nebo klient. Dělá mi problém se rozhodnout, jestli ji přijmu a jestli budu spolupracovat na nějakém projektu, jestli to nakonec nebude pro mě problém a jestli to zvládnu. Tento stres se pak projevuje i při samotné tvorbě. Nejvíce pak v případě, že se mi nepovede vybrat vhodnou kombinaci barev, něco nejde nebo nevím, jak něco udělat či jak něco nadesignovat atd., nebo když něco déle trvá.
Problém je, že při takové činnosti něco prostě delší čas zabere a je třeba chvíli experimentovat. Zkoušet různé kombinace barev, postupně zkoušet a ladit… Jenže to pak ve mně vyvolává stres a zároveň obavy, že se mi to nepovede, že nevím a ani nebudu vědět, jak na to, jak to udělat.
Čím to je a jak se tohoto stresu zbavit? Je to nízké sebevědomí? Je to jen proto, že mě to třeba tak nebaví a jen si namlouvám, že mě to baví (sám už ani nevím)? Je to jen proto, že prostě nejsem kreativní typ člověka, mám třeba raději jistotu (opět sám nevím) a nic s tím prostě neudělám? Čím to je a můžu se toho nějak zbavit (případně jak)?
Petr

Názor odborníka
Milý Petře,
děkuji za váš dotaz. Několikrát jsem si ho přečetla a myslím, že je to dotaz spíše odborný. Protože se pohybuji mezi webdesignéry, grafiky, kódéry a dalšími lidmi, co se pohybují kolem tvorby webu, udělala jsem pro vás rychlý průzkum.
Všichni se shodují v tom, že nejistotu, kterou popisujete, na začátku zažili. Pátrala jsem tedy po tom, co jim pomohlo ji překonat.
1. Studium teorie vám poskytne nezbytný myšlenkový základ pro vlastní práci. Umožní vám pochopit, jak funguje svět barev i jejich vliv na lidskou psychiku. Webdesign stojí na psychologii. Grafika je samozřejmě i o talentu, ale řada věcí je zvládnutelná tím, že vytrváte a budete zkoumat grafické principy. Pro nalezení pěkných barevných kombinací existují nástroje, mnoho z nich je dostupných i on‑line.
2. Jistotu vám dodá práce se zkušenějším kolegou nebo supervize. Buď můžete pracovat v agentuře, nebo se porozhlédněte po mentorovi, který vám práci zoponuje a poradí, jakým směrem se ubírat.
3. Postupné sbírání zkušeností a podařené projekty vám dodají potřebnou sebedůvěru a chuť do další práce. Musíte ale měřit úspěšnost svých webů.
4. Ten zoufalý pocit „a co teď“ vám pomůže zvládnout osnova, kterou se budete při tvorbě řídit. Zmapujte si proces tvorby webu a vytvořte si svůj checklist. Inspirací vám může být kniha „Web ostrý jako břitva“.
Přeji hodně zdařilých webů,
Zuzana Řezáčová Lukášková