Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Stresuje mě neustálý dozor kolegy: Nemusí to myslet zle, promluvte si.
Zdravím, mám jeden na prvý pohľad banálny problém, ale rada by som sa s vami poradila. …
Lukáš Dastlík, Psycholog
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
3. 7. 2015
Zdravím,
mám jeden na prvý pohľad banálny problém, ale rada by som sa s vami poradila.
Brigadujem a v práci mám kolegu, ktorý má za náplň práce dohliadať na zákazníkov, avšak mám pocit, že dohliada skôr na mňa. Som typ človeka, ktorý neznáša mať nad sebou neustály dozor, a z toho dôvidu sa neviem sústrediť a podávať pracovný výkon, ktorý je požadovaný.
Preto pociťujem úzkosť, ked som v práci – neustále ma pozoruje, čo vo mne vyvoláva napätie a potom sa častejšie mýlim. Doslova zo mna vysáva energiu. Stále má tendenciu ma upozorňovať a hľadá si len dôvody, ako by ma kritizoval.
Prosím vás o radu, čo robiť v takej situácii. Ďakujem.
Bezradná

Názor odborníka
Dobrý den,
z tohoto krátkého dotazu nejsem příliš schopen pochopit podstatu problému, napíši vám tedy více možností, čím to může být a co s tím, a vy si vyberte, co vám bude připadat funkční, případně můžete postupně či souběžně vyzkoušet více variant.
První možností je, že jste velice citlivá na „dohled“ a kolega vás nehlídá vůbec, nebo jen tak klasicky si všímá všeho kolem, včetně vás. Tady pomůže jedině práce na vlastní sebedůvěře a nezávislosti na hodnocení a sledování okolím. Vy děláte vždy to nejlepší, co dovedete, a nikdo a nic s tím nic v danou chvíli neudělá, takže nemá cenu to řešit a případně se poučit z nezdarů. Kolega vás může mít v oblibě, a proto se snaží vám být co nejvíce na blízku, kontrolu může brát jako možnost se bavit a řešit s vámi něco, může vám tím ukazovat svou sílu, aby byl zajímavý.
Další možností je, že vás opravdu více kontroluje, protože je buď takový typ, nebo mu vy konkrétně přijdete jako někdo, koho je třeba více kontrolovat. Možná si nehledá důvody, aby vás jen kritizoval, možná opravdové důvody existují. Možná je to už ten „začarovaný kruh“, že jste párkrát nějakou chybu udělala, on vás chtěl podpořit a zkontrolovat, zda to funguje, a vy jste místo toho nervozitou začala dělat ještě více chyb… On každopádně nemusí vědět, co ve vás jeho chování vyvolává.
Určitě je také prospěšné si uvědomit, že z nás nikdo energii vysávat nemůže, a je tedy možné se dostat do takové psychické pohody, že nám bude jedno, kdo se na nás při čem dívá, případně si to zařídíme tak, aby se nedíval.
Ať je to, jak chce, nejlepší bude si v klidu s tím kolegou sednout někam stranou a otevřeně mu své pocity a myšlenky sdělit. Pokud není nějaký speciální reálný důvod, aby nad vámi tak často stál a kontroloval vás, neměl by být problém se s ním domluvit, kdy a jak vás kontrolovat bude, pokud je to součást jeho práce, a kdy vás nechá vždy nějakou dobu v klidu samostatně pracovat a případně si vaši práci zkontroluje potom najednou po nějakých smysluplných blocích.
V případě, že na to nepřistoupí a nepřesvědčí vás o tom, že je nutná jeho stálá přítomnost, obraťte se na jeho nadřízeného, kam s ním zajděte a situaci proberte ve třech.
Ať se vám daří.
Lukáš Dastlík