Poradna
odemčené
Úlety při učení
Když se dlouho soustředím na učení, moji mysl začnou unášet nechtěné představy.
Alena Večeřová Procházková, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 5. 2019
Jsem studentkou medicíny, moje studium je tedy pro mě velmi náročná věc. Ve studovnách trávím už nějaký pátek. S občasnými neúspěchy jsem po 5 letech studia mezi 3. a 4. ročníkem. Nedávno se začaly objevovat při učení zvláštní jevy. Pokud se učím celý den, ve stavech nechtěného odpočinku, tedy v ten moment, kdy už neudržíte pozornost nad učením, občas mívám „snové projekce“.
Je to stav, jako když usínáte a necháváte se unášet snovými představami. Představy nijak nevyvoláváte, jen je necháváte plynout. Tento stav mysli mívám, i když usínám v posteli. Vzhledem k tomu, že můj strýc trpí schizofrenií, mám z daných stavů obrovský strach, který mě velmi limituje.
Dále se mi občas stává, nejčastěji až večer, že se mi do mysli dostane nějaká „nepochopitelná myšlenka“. Je to stejný hlas, jakým normálně přemýšlíte. Normální rozhovor sám se sebou: Co si dneska dám k obědu? Špagety už ne, ty jsem měla včera. Mezitím zapínám počítač a můj hlas najednou v nestřeženém okamžiku prohlásí „4 příběhy“. Jakmile si to uvědomím, sama sobě si řeknu Panebože, o čem to vůbec přemýšlím, a život jde bez zádrhelu dál.
V učení se samozřejmě snažím dělat přestávky. A pokud se tohle děje, vnímám to jako vyčerpání a ten den už se neučím. Vedle školy se snažím zařadit i aktivní odpočinek, sporty, setkání s přáteli a podobně. I přesto mě výše uvedené stavy velmi děsí.
Moje nejhorší obava je, že se jedná o předpříznaky začínající psychózy, což je jeden z mých nejhorších děsů vůbec. Dále se bojím těhotenství kvůli případnému ohrožení touto nemocí. V noci se bojím usnout, abych zase nesnila. Můj dotaz tedy zní: Jsou dané stavy v normě snění, nebo se skutečně jedná o patologii?
Nestává se to, pokud jsem v aktivní činnosti. Pouze ve stavech soustředění nebo soustředění se na odpočinek, jako je poslech hudby při učení, když už nemůžete a snažíte se na nic nemyslet a jen pozorovat myšlenky.
Studentka, 25 let

Názor odborníka
Dobrý den, vážená slečno,
když budu stručná, řeknu, že popisované stavy úplně běžné nejsou, ale o psychózu se s vysokou pravděpodobností nejedná.
Z vašeho dopisu jsem vyrozuměla, že jde o váš vlastní vnitřní hlas. Ten vám ve chvílích únavy, vynuceného odpočinku „když už nemůžu“ nebo při usínání a (jestli jsem to pochopila dobře) ještě při soustředění na relaxaci nabízí slova nebo myšlenky, které nejsou úplně logické, znějí až nahodile. Vám to není příjemné a je to pro vás i poněkud děsivé.
Vzhledem k tomu, že dopis neobsahuje další stížnosti, domnívám se (a doufám, že nejsem úplně mimo), že jinak žijete běžnými tématy, netrpíte úzkostmi ani depresemi, závislostmi ani poruchou příjmu potravy. Studujete s občasnými úspěchy i neúspěchy, sportujete, máte přátele.
V hlavě
Studium medicíny je extrémně náročné na objem informací, které student musí skutečně obsáhnout a zapamatovat si. Není možné je nacpat do krátkodobé paměti a pak zapomenout a vytvořit si kapacitu na další.
Psychoterapeutickým jazykem řeknu, že zvláště v situacích, které popisujete, a to zejména v únavě a pod tlakem na výkon (musím, potřebuji se to naučit, potřebuji udělat zkoušky), mohou ochabovat psychické obranné mechanismy a dochází k prolínání podvědomí a vědomí. Z toho pak můžou vznikat nejrůznější fantazijní a jakoby snové fenomény.
Jazykem neurovědním – když popíšu totéž – dochází při únavě ke kompenzačnímu útlumu a současně k dysregulaci pozornosti a vnímání, což jsou komplexní fenomény. Prožitky vznikající při usínání, na pomezí spánku a bdění, tzv. hypnagogní jevy, jsou součástí širší normy. Pro toho, kdo je zažívá, mohou být podivné až nepříjemné, ale mezi projevy psychózy se nepočítají.
Využívejte celý web.
Předplatné
Doporučila bych vám dávkovat si odpočinek jinak, mít pauzy dříve než „už nemůžete“ a asi i trošku delší než dosud. Sportujete, to je další důležitá věc pro zdraví. Svůj namáhaný mozek můžete podporovat kromě sportu také minerály a vitamíny (zejména skupina B vitamínů) a omega mastnými kyselinami v přípravcích, kde jsou ve správném poměru.
Více o vás nevím, ale pokud by se vaše potíže s časem zvýrazňovaly, využijte možnost konzultovat odborníka osobně.
Držím vám palce při studiu!
Alena Večeřová Procházková