Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Už rok trpím depresemi: Váš stav je vážný, jděte hned k psychiatrovi.
Dobrý den, před rokem jsem začala trpět úzkostí a depresemi. Nevím, co tyhle stavy kon…
Alena Večeřová Procházková, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
27. 5. 2015
Dobrý den,
před rokem jsem začala trpět úzkostí a depresemi.
Nevím, co tyhle stavy konkrétně vyvolalo, protože jsem toho v životě zažila opravdu hodně. V dětství jsem byla sexuálně zneužívaná strejdou již od předškolního věku asi 7 let, ztratila jsem pár blízkých členů rodiny, zažila jsem strašně zlý rozchod rodičů, přišla jsem o všechny přátele a přítel mě několikrát zradil, i přesto jsme stále spolu.
On se změnil k lepšímu, jenomže já se taky změnila. Rok se trápím, chovám se nezvladatelně, každý den brečím a stěžuji si na vše, co můžu. Odmalička mám na sebe nesplnitelné nároky, jsem nespokojená se svým vzhledem a okolí to nechápe. Mám dobrou práci, snoubence, pořád jsem však nespokojená. Někdy přemýšlím, zda by nebylo lepší se vším skoncovat.
Tyhle myšlenky přichází v době maximální deprese. V tu chvíli nemohu přestat brečet, nemůžu dýchat, mám pocit, že je to konec. Že už nemá smysl žít, že si nic nezasloužím a že jsem tak sama. Přijdu si zbytečná.
Poslední rok prostě nezvládám. Mohu si pomoci sama? Jakou změnou mohu začít hned? Děkuji za odpověď.
Jana

Názor odborníka
Dobrý den, milá Jano,
dobře, že jste napsala. Začnu od konce, od vašich otázek. Předně to, co můžete změnit, je váš postoj k přijímání pomoci. I z toho mála, co jste napsala o vaší těžké historii, vyplývá, že jste zvyklá být na věci sama. Pochopitelně. Sama si všechno zařídit, sama si pomoci. I teď byste si chtěla pomoci sama a sama vyřešit to, jak vám je. Chci vám dát jasně najevo, že psychický stav, který u sebe popisujete, je závažný a vlastními silami jednotlivce se zvládnout nedá. Chci vás podpořit v tom, že vaše prožitky jsou příliš závažné na to, abyste svůj stav musela za každou cenu řešit sama, a doporučuji nechat si pomoci, dovolit si pomoc přijmout a dovolit druhým, aby vám pomohli.
Podle toho, jak popisujete, jak vám je, je zjevné, že depresivní stavy jsou už dost rozvinuté a objevují se úvahy, které směřují k sebevraždě. Deprese je nemoc, která je považovaná za smrtelnou a smrtící a podle Světové zdravotnické organizace jde o osmou nejčastější příčinu smrti mimo rozvojové země, a to také proto, že řada nemocných svou depresi skrývá, neléčí se, nebo neužívá dostatečné dávky léků. Já zastávám názor, že depresi není radno podceňovat a že jde o vážný stav, který není dobré ignorovat nebo zanedbávat.
Čím déle depresivní stav trvá, tím více se upevňují taková spojení mezi nervovými buňkami v mozku, která depresi vyvolávají. Člověk s depresivní poruchou se tak ocitá v bludném kruhu a mozek se „přepne“ do režimu deprese. Přestavět, nebo chcete‑li, přepojit neuronální síť, je o to těžší, čím delší je trvání deprese. Světová zdravotnická organizace doporučuje nasadit antidepresiva už po 14 dnech trvání smutné nálady – a vy s tím chodíte po světě už rok. Doporučuji vyhledat psychiatra a s nasazením antidepresiv neváhat, moderní léky neomezí váš běžný život, ani schopnost řídit auto, mít děti, kojit.
Samotné léky nicméně spíš vytvoří prostředí v mozku takové, kdy jsou buňky nachystané vytvářet nová spojení, než že by samy dokázaly nervové buňky přepojit. Ke změnám myšlení je potřeba psychoterapie, která vnáší nové podněty, nové způsoby myšlení a zpracovávání reality. Dokonce i četba knih, které obsahují návody, jak proti depresi, pomůže jen částečně. Takže vám doporučuji vyhledat pomoc rovnou u dvou osob – psychiatra a také psychoterapeuta.
Mám ještě poslední poznámku k tomu, jak s trochou údivu píšete, že máte dobrou práci, snoubence a přesto nejste spokojená. I ta těžká historie, kterou uvádíte, je ve spojeních buněk ve vašem mozku „otisknutá“, a byla to řada závažných událostí. Pro lidi s podobnými příběhy, jako je ten váš, bývá těžké prožívat spokojenost, když jste tolikrát zažila, že zase přišlo něco nepříjemného, smutného. Většinou chybí důvěra a optimizmus a je blízko ke smutku a nespokojenosti. Takže deprese se často odkryje ve chvíli, kdy jsou ostatní oblasti života vyřešené a stabilizované. To je pro depresi spíš typické a brala bych to ve vašem případě jako další ukazatel závažnosti.
Takže, Jano, ještě jednou krátce: jedná se o stav z mého pohledu závažný, který vyžaduje léčení, pozornost a psychoterapeutickou péči. A doporučuji objednání na psychiatrii a psychoterapii neodkládat, antidepresivům trvá další 3 týdny, než začnou působit.
Držím vám palce a přeji štěstí na odborníky.
Alena Večeřová Procházková