Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
V ohrožení života ve snu: Nepříjemné pocity zaháníme do nevědomí.
Snívalo sa mi, že som bola u kamarátky v byte, bol podobný kuchyňou môjmu. Niekto zazvonil a o…
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 9. 2011
Snívalo sa mi, že som bola u kamarátky v byte, bol podobný kuchyňou môjmu. Niekto zazvonil a ona mi vravela, aby som išla otvoriť. Poslúchla som ju a prišiel tam známy, približne tak starý ako my, dobre sme ho poznali. Usmieval sa, vošiel dnu o chvílu začal nadávať, hlavne mne, ale nepamätám si presne čo. Dostal záchvat zúrivosti a začal všetko rozbíjať, celé zariadenie v kuchyni rozbil na malé triesky. Hrozne som sa bála, ani sme sa nepohli, lebo sme mali obrovský strach.
Keď to rozbíjanie skončilo, začal sa pozerať kde som a chcel ma zabiť. Schovala som sa pod veľký stôl v kuchyni a bola som tam ticho, takmer som nedýchala od strachu. Ten stôl jediný nerozbil. Bol velký a nič na ňom nebolo, ani obrus, mal vysoké nohy a bol obdlžnikový, celý holý. V tom prišiel moj manžel a chcel mi pomocť, on sa ho nebál a ja som zrazu našla pri sebe dlhý tenký nôž, ale bol starý, taký niečo ako dýka a dala som ho mojmu mužovi aby nás ochránil. Neviem, či toho známeho bodol, ale už som taký strach nemala – zobudila som sa a som z toho vystrašená ešte teraz. Neviem, čo to znamená ten stôl, nôž, muž, ktorý ma chcel zabiť…
jannka44

Názor odborníka
Milá Janko,
úvod vašeho snu je neutrální běžná scéna ze života, dramatická zápletka začíná vstupem třetí osoby na scénu. Převládajícím pocitem je strach, vám samotné jde o život.
Otázka je, zda to jsou nahromaděné úzkosti nebo zhmotněné jiné pocity. Výčitky, které si přehráváme, nebo když přemítáme, co jsme mohli udělat, říci jinak. Pokud v nás narůstá určité napětí, naložíme s ním většinou tak, že nepříjemné pocity z našeho vědomého prožívání zaženeme pryč. (Tuto situaci např. pěkně odráží fráze: Nejradši bych nebyl/-a.) Ocitnou se v nevědomí, kde se hromadí. V určitém čase se vrátí zpět, třeba ve formě snu, kde vystupuje osoba, která vás tak, Janko, vystrašila.
Možná si nedovolíte žádné negativní emoce projevit. Možná od svých bližních čekáte jen to špatné, že i když se tváří mile, laskavě, přijdou na návštěvu, máte obavu, že dobrá atmosféra vezme za své a něco se stane.
Může to být obraz, jak vnímáte sebe sama. Dům ve snu znamená naše já. Vy snové prostředí popisujete jako byt kamarádky, kde ale byla vaše kuchyně. Nabízí se otázka, na kolik jste „doma“ spokojená sama se sebou, akceptující nejen své přednosti, ale i méně oblíbené vlastnosti či sklony. Pokud nějaké své charakterové vlastnosti nemáme rádi, nechceme si je přiznat, opět funguje mechanismus zatlačení těchto stránek do nevědomí, odkud se dostanou zpět na scénu – formou pocitu při snu nebo zhmotnělé do snové postavy či situace. Důvod? Přiznat si je, zpracovat, přijmout.
Stůl by mohl symbolizovat nějakou vaši vnitřní pevnost, že až budete v úzkých, můžete se na sebe spolehnout. Ve snu jste u sebe našla nůž (nástroj v té chvíli nanejvýš potřebný; opět může být symbol stejného řádu jako stůl), ale nebránila jste se sama, dala jste jej vašemu muži a váš strach téměř zmizel. Jako by vám vyhovovalo zvládat věci spíše s pomocí či podporou svých blízkých.
Teď jen nabízím interpretace, je na vás, Janko, abyste si svůj sen vztáhla ke svému vlastnímu životu.
Přeji mnoho zdaru.