Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Vrací se mi vzpomínky na vztah: Zřejmě jste již smířená s minulostí.
Dobrý den, před čtyřmi lety jsem prošla těžkým rozchodem. Vztah, který mu předcházel, neby…
Vojtěch Lebduška, Psycholog, psychoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
10. 7. 2014
Dobrý den,
před čtyřmi lety jsem prošla těžkým rozchodem. Vztah, který mu předcházel, nebyl sice nijak zvlášť dlouhý, ale citově byl velmi silný. Abych se přestala trápit, zničila jsem všechno, co mi ten vztah a bývalého partnera připomínalo – vyhodila jsem všechny dárky, smazala fotky a můj mozek kamsi zahrabal většinu vzpomínek.
Po pár měsících jsem si našla nového partnera a jsem s ním šťastná dodnes. Ačkoliv s jinými bývalými partnery i komunikuji, na toho jediného jsem vůbec nemyslela, nevzpomínala, nemluvila o něm. Jako by ten vztah nikdy neexistoval. Byla jsem tak spokojená.
V poslední době se mi však začalo spousta vzpomínek vracet. Při nakupování jsem si vzpomněla, že právě tuhle věc jsme tenkrát společně kupovali taky, na nádraží jsem si vybavila společný výlet, nedávno se mi o něm dokonce i zdálo. Nemůžu říct, že by mě ty vzpomínky děsily, vyvolávaly ve mně stesk nebo smutek, ale vyhovovalo mi, když byly ukryté někde hluboko.
Jak mám tohle náhlé rozpomínání chápat? Vím jistě, že s odstupem času nelituji, že ten vztah skončil, a jsem opravdu šťastná ve vztahu, který mám teď. Můžu ty vracející se vzpomínky chápat jako signál, že se s tím rozchodem teprve teď doopravdy vyrovnávám a smiřuji? Předem děkuji za odpověď.
Alena

Názor odborníka
Dobrý den, Aleno,
domnívám se, že ano. Je možné, že vaše nevědomá mysl v náročné době po rozchodu udělala podobná opatření, jako vy zcela vědomě s dárky a fotkami expartnera. Bylo to nezbytné pro další fungování v životě bez neustálého vracení se a ulpívání na tom, co se stalo. Díky těmto opatřením jste dokázala jít v životě dál a dokonce se pustit do nového partnerského vztahu.
Připodobnil bych to k tržné ráně, kterou vám lékař vyčistí, sešije a zaváže. Po nějaké době přestává rána bolet a vy na zranění skoro zapomínáte. Opět si jej připomenete až při vyndání stehů – rána se opět odhalí, můžete si ji prohlédnout a možná se vám při tom vybavují i nějaké vzpomínky z doby dřívější, případně samotné vyndání stehů lehce připomene bolest, kterou jste zažila dříve. Vaše tkáň je ale již zahojená, pevná a zdravá.
Podobným způsobem vám vaše nevědomá mysl může poodhalit vše to, co by bylo dříve pro vás příliš bolestivé. Jste již pro takové vzpomínky dostatečně vyrovnaná a smířená.
S pozdravem,
Vojtěch Lebduška