Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Vyčerpaná, zaseklá, nemilovaná: Pátrejte po svých zdrojích energie.
Dobrý den, obracím se na vás, protože si již dlouho nevím rady se svým životem. Je mi dvac…
Filip Brož, Krizový intervent, arteterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
26. 9. 2012
Dobrý den,
obracím se na vás, protože si již dlouho nevím rady se svým životem. Je mi dvacet sedm let, pracuji jako pečovatelka, práce mě baví, ale poslední dobou si připadám hrozně unavená.
Cítím, jako by se můj život nikam neposouval, připadám si odporná, ošklivá, neschopná a nemilovaná. Prvního přítele jsem si našla poměrně pozdě – před třičtvrtě rokem, ale po půl roce vztahu‑nevztahu jsme to vzdali, nebyl do mě zamilovaný, což jsem od začátku věděla. To mi na sebevědomí taky nepřidalo.
Mám pocit, že už mě v životě nic hezkého nečeká. Navíc bydlím s mamkou a máme vzhledem k jejím dřívějším půjčkám neustále finanční potíže. Vážně nevím, jak žít štastnější život.
Děkuji za odpověd.
Leni

Názor odborníka
Dobrý den,
děkujeme za váš dotaz a důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Ve svém dotazu píšete, že si už dlouho nevíte rady se svým životem. Připadáte si hrozně unavená, neschopná a nemilovaná. Máte pocit, že vás v životě už nečeká nic hezkého.
Nejprve bych vás chtěl moc ocenit za to, že nám píšete, je vidět, že vám osud vlastního života není lhostejný a chcete s ním něco udělat. Jsem moc rád, že píšete, že vás práce baví. Říkám si, že i v práci může člověk nalézt smysl života a pokud vás práce baví, může to vašemu nelehkému stavu, který prožíváte, velmi pomoct.
Ve svém dotazu píšete, že jste hrozně unavená. Napadá mě, z čeho jste tak hrozně unavená? Vždy, když člověk najde zdroj své únavy, tím najde i řešení, jak se s únavou a se svými problémy vypořádat. Podle toho, co popisujete, v poslední době zažíváte velmi těžké období. Napadá mě, jestli se máte komu svěřit? Jestli je někdo ve vašem okolí, s kým můžete sdílet své problémy a pocity? Pokud nikoho ve svém okolí nemáte, můžete své problémy sdílet s odborníkem, například psychologem nebo psychiatrem. Popřípadě se můžete obrátit na krizová centra, která se nachází po celé České republice nonstop a pomáhají lidem, kteří se ocitli v těžkých životních situacích a neví si s nimi rady. Klienti se nemusejí objednávat, stačí pouze přijít.
Napadá mě, jestli máte nějaké záliby nebo zájmy, co vás baví? Říkám si, že když člověk dělá nějakou smysluplnou činnost, která ho baví, uleví se mu a nemyslí tolik na své problémy. O svých finančních problémech si zkuste promluvit s vaší matkou a společnými silami se podívat na možná řešení. V dnešní době existují bezplatné občanské poradny, které řeší různé životní problémy, včetně finančních. Občanskou poradnu naleznete v každém větším městě a kontakty můžete nalézt na internetu.
Možnosti internetového poradenství jsou bohužel omezené. Tímto bych vás chtěl podpořit v návštěvě odborníka nebo specializovaného zařízení. Pevně věřím, že najdete východisko ze svých problémů.
Držím vám palce,
Filip Brož
Filip Brož
Krizový intervent, arteterapeut