Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Vyměnit přítele za kamaráda? Ptejte se svého srdce i svého rozumu.
Dobrý den, obracím se na vás s prosbou o radu v situaci, která mi už začíná přerůstat přes…
Martina Frintová, Psychoterapeut, poradce, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
12. 10. 2012
Dobrý den,
obracím se na vás s prosbou o radu v situaci, která mi už začíná přerůstat přes hlavu. Vybírám mezi dvěma muži. Mezi přítelem, se kterým jsem tři roky, a kamarádem, který už přestal být jen kamarád.
Přítel je kliďas, je hodný, zábavný, dělá, co mi na očích vidí, nedělá mi žárlivé scény, je ochotný. Nikdy jsme se nepohádali. Neřešíme totiž opravdu nic. Dokonce i na to, když jsem se mu přiznala, že mám ráda i někoho jiného, reagoval slovy – až se vzpamatuješ, tak se vrať.
Zato kamarád je dost odlišný – užárlený chlap, co se neustále uráží, přehání, je vztahovačný, hádáme se v jednom kuse a to vše jen přes internet, protože jsme od sebe celou republiku a jen za sebou 2× měsíčně dojíždíme. Ovšem pokud se zrovna nehádáme, mluvit máme stále o čem, už jen proto, že si dokážeme psát i 12 hodin denně.
Na druhou stranu, když jsme spolu, je to něco úžasného. Další tři roky není možné stěhování ani jednoho z nás dvou. A tady vyvstává ta otázka. Je lepší zůstat s někým, s kým je vám dobře, ale víte, že vám chybí to „něco“? Nebo zkusit nové a nepoznané a tři roky prosedět u internetu? Sama si nejsem jistá, jestli mám jednoho radši než toho druhého.
Ztratit je taky nechci, ani jednoho. Vím, že dva mít nemůžu. Už teď to není správné, ale já se prostě nedokážu rozhodnout, komu dát to sbohem. Bojím se vztahu na dálku, ale láká mě to zkusit. Na druhou stranu si nedokážu představit, že bych se rozešla s přítelem. Jsem si na něj až moc zvykla.
Děkuji
Lenka

Názor odborníka
Dobrý den, Lenko,
ocitla jste se v situaci, kdy volíte mezi dvěma muži. Každá volba v životě je náročná. Obzvláště, když volíte mezi dvěma možnostmi, o které stojíte, které obě vnímáte pozitivně. Volbou jednoho ztrácíme to druhé. Pocity smutku, úzkosti i strachu z definitivního rozhodnutí a nevyhnutelné ztráty jsou v této situaci pochopitelné a běžné.
Píšete, že váš partner je hodný, nekonfliktní, dělá, co vám na očích vidí. Přesto je z vašich řádek, a především současné situace, patrná touha po změně, nespokojenost s poklidem a zvykem ve vztahu. Pokuste se zamyslet nad tím, co je pro vás ve vztahu důležité a nezbytné. Jaké jsou vaše potřeby a představy do budoucna? Který z těchto dvou mužů vám může lépe pomoci je naplnit?
Nový začátek vztahu s „kamarádem“ vám přináší rozptýlení, dynamiku. Je právě tohle to, co v současném vztahu postrádáte? S kamarádem máte nyní o čem mluvit a dokážete si povídat i několik hodin v kuse. V začátcích vztahu bývá běžné, že chceme trávit s tím druhým co nejvíce času, vše o něm nás zajímá, máme co řešit a o čem si povídat. Jak to bylo v začátcích vztahu s vaším partnerem? Je to, co nyní zažíváte, pro vás něco nového? Nebo spíš něco, co vám v současném vztahu v této době chybí?
Chybí vám též ve vztahu hádky, střety, žárlivé scény, konfrontace? Pokuste si odpovědět na otázku, zda vás to nyní láká jako něco nového, neznámého, či zda byste v takovém vztahu chtěla žít dlouhodoběji, možná celá život?
Pokud je vám s partnerem dobře a jste ve vztahu s ním docela spokojená, je možnost pracovat též na vztahu s ním. Píšete, že vám chybí „něco“. Pokuste se to pojmenovat a hovořit o tom, se svým partnerem. Otevřeně promluvit o tom, co vám schází a co potřebuje, co by vás lákalo, jak vás současný vztah vnímáte a co každý z vás dvou může a chce udělat pro zlepšení vašeho vztahu?
Každý vztah, který na začátku baví a jiskří, může časem upadnout do stereotypu, nudy a zvyku. Je na vás, jestli na tom chcete pracovat se současným partnerem a do vztahu se „to“ pokusit dodat nebo zda toužíte po zcela jiném člověku a jiném vztahu.
Můžete zkusit popřemýšlet nad tím, co vám dává vztah se současným přítelem, co byste v něm potřebovala a zda je reálné vaše potřeby v tomto vztahu naplnit. Podobně můžete zhodnotit i případný vztah s „kamarádem“.
Ptejte se svého srdce, svého rozumu, své intuice, naslouchejte si, buďte sama sebou a buďte k sobě upřímná, dejte si na rozhodnutí tolik času, kolik sama potřebujete.
Hodně štěstí!
Mgr. Martina Frintová