Poradna
odemčené
Zamilovaná do psychiatra
Bojím se, že když mu o svých citech řeknu, rozebereme to a já se budu cítit prázdná.
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 6. 2017
Mám 38 rokov, bipolárnu afektívnu poruchu a som zamilovaná do svojho psychiatra. Chodím k nemu raz za dva týždne na terapiu už 7 rokov. Prečo píšem až teraz? Doteraz ma naplno zamestnávala diagnóza a patálie s ňou spojené.
Zamilovanosť mi pomáhala prekonať tie najhoršie chvíle, v duchu som ho držala za ruku a prosila, aby tá depresívna úzkostná tma už konečne pominula. Predstavovala som si, aká sme správna dvojka, ako všetko spolu zvládneme.
Teraz som stabilizovaná, lieky mi vrátili dôstojnosť, to zlé odišlo… len láska k psychiatrovi zostala. Myslím na neho každú voľnú chvíľu, keď idem po meste, vidím ho všade, každý mi ho niečím pripomína – herec vo filme, muž v reštaurácii, snívam o nás počas dňa.
Ale trápi ma to. Cítim sa hlúpo. Racionálne viem, že to nemá absolútne budúcnosť. Som vydatá a on je môj lekár. Nikdy by neurobil nič, čo by sa priečilo jeho profesionalite.
Už toľko krát som mu chcela povedať, čo cítim, ale zmôžem sa na „lúbim vás“ pri rozlúčke. On to určite vie, ale ja o tom nerozprávam, lebo sa paradoxne bojím, že tá láska je moja barlička a keď ju zverejním, rozoberieme to a celé to vyšumí do stratena a ja sa budem cítiť tak prázdna. Bojím sa toho. Neviem, ako z toho von.
Katka, 38 let

Názor odborníka
Milá Katko,
děkuji vám za důvěru a ujišťuji vás, že s vámi hluboce cítím a že moje odpověď vychází tedy víc z pocitů než z racionality.
Srdce to lidské
ach Bože, prebože
za zlobu móže snad
za lásku nemóže,
napsal kdysi Jan Neruda. Láska je jedna z nejkrásnějších emocí a byla by škoda ji dusit jen proto, že nás překvapila a že vykvetla někde, kde jsme to nečekali. Nechte si svou lásku pro sebe, nikomu ji neukazujte, nikomu o ní neříkejte a hýčkejte si ji jako tropickou květinu, která vám vykvetla v úplně normální zahradě z ničeho nic!
Máme různé lásky. Být zběsile zamilovaná dlouho nevydržíte a ten pocit okouzlení (vy říkáte očarenosť?) přejde do klidnějšího, stabilnějšího citu. Šetřte si ho, hýčkejte si ho. Je naprostý nesmysl, že láska musí být sexuální; může být duchovní, přesto vás bude obohacovat.
Kdybyste tomu nevěřila, dokazují to dneska obrázky pořízené zobrazovacími metodami. Jak můžete vidět na tom, který přikládám, láska se v mozku objevuje také zcela samostatně na místech, která jsou označena růžově, a na místech označených červeně je spojena se sexualitou.
Encyklopedie nám říkají, že láska je široký pojem pro silný, kladný a spíše trvalý vztah k jiné osobě, případně ale také k myšlence nebo věci či zvířeti. Mohou v ní být různě silně zastoupeny aspekty přitažlivosti (včetně přitažlivosti emoční i sexuální), touhy, obdivu, nezištné náklonnosti a oddanosti až po odevzdanost vůči druhému, vůči předmětu lásky.
Na druhé straně každá láska, ať už je tělesná, psychická nebo ta, která bývá označována jako agapální, tedy duchovní (agapé znamená laskavost, oddanost), vede k osobnostnímu sebepřesahu, k překročení sobeckých přání a cílů, k větší otevřenosti vůči světu i vůči vyšším hodnotám.
Tři zachované epištoly dokládají vzpomínky žáků apoštola Jana, kteří se prý při jeho kázáních nudili, protože neustále jen všechny nabádal, aby se navzájem milovali. Sv. Jeroným napsal, že když mu už stáří nedovolovalo kázat, řekl Jan shromážděným věřícím: „Milujte se navzájem! To je příkaz Páně, a budete‑li ho dodržovat, samo o sobě je to dost.“
Využívejte celý web.
Předplatné
Na druhé straně apoštol Pavel, který rozhodně nudný brach nebyl, jak dosvědčuje jeho život i jeho výsledky, napsal ve svém hojně citovaném Listu Korintským: „Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon.
Uvědomte si, že láska je obohacení, uvědomte si, o co jste šťastnější než všichni ti, kteří tento bohatý a nádherný cit nikdy nepoznali. Jako třeba ten komorník hlavního hrdiny z Wallacova Zeleného lučištníka, kterého nosím v paměti už 65 let.
Když se mu totiž hlavní hrdina chtěl svěřit se svými náhlými city k hlavní hrdince Valerii Howetové, s nimiž si, ač jinak velmi úspěšný, duchapřítomný a energický, náhle nevěděl rady, uvědomil si, že je to muž bez lásky, který žije se svou matkou a pěstuje králíky pro výdělek.
Obrázek: Chris Frum and James Lewis/West Virginia University; Robin Weiss/University of Chicago