Poradna
odemčené
Zapomenuté sny
Skoro nikdy si nepamatuju, co se mi zdálo. Připadám si ochuzený o kus své duše.
Olga Plíčková, Koučka, lektorka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 4. 2020
Chtěl bych si pamatovat, co se mi zdá. Ale mám spoustu práce, ženu, tři děti a psa. Obecně na sebe nemám moc času. Když vstávám, většinou ve spěchu. Když usínám… no, většinou spíš odpadnu. Sny považuji za zprávy ode mne pro mne. Vždy něco říkají. A kvůli tomu, že si je v 90 % nepamatuji, připadám si ochuzen o tenhle typ kontaktu mě se mnou.
Stanislav, 45 let

Názor odborníka
Dobrý den, Stanislave,
děkuji vám za váš dotaz. Chápu, že jste velmi zaneprázdněn, když jdete spát, tak spíš padnete a vstáváte na budík (ať už ten v telefonu, nebo ten živý: tatííííí, on/a mě bijééééé). Přesto je to tak, že pokud si chcete své sny pamatovat, budete si muset čas na ně vyboxovat. Buď to chcete opravdu hodně a stojí vám to za to, anebo ne – obojí je v pořádku. Teď jsou vaší zprávou od vás pro vás vaše děti, žena, práce a pes… a může to tak klidně být.
Navíc práce se symboly se neomezuje na práci se sny. Způsob, jakým vedu lidi, aby se sny pracovali, se dá aplikovat třeba i na denní snění či různé náhlé a nepochopitelné události (včetně současné karantény), ale ani zde se neobejdete bez nějakého soustředěného času pro sebe. Jen odpadne „nutnost“ pamatovat si své sny. Píšete, že si své sny z 90 % nepamatujete – přesto je tu oněch 10 %, které vám v paměti uvíznou. Možná by stačilo se těmto 10 % důkladně a s úctou věnovat a necítil byste se tak ochuzen.
No a pokud byste se rozhodl, že přece jen to teď budou sny, kterým chcete dát ve svém životě více prostoru, tady je šest praxí ověřených kroků, které vám v tom mohou pomoci. Nejsou samospasitelné a klíčové jsou zejména první dva a pak poslední.
Připomínám, že nejde o to pamatovat si všechny sny, které se vám zdají. To ani není možné. Úplně stačí, když si zapamatujete jeden sen týdně. (A někdy stačí i jeden sen měsíčně nebo za půl roku, výklad snů není výkonnostní disciplína.) Jakmile se totiž svými sny začnete vážně a s úctou zabývat, budete si je i více pamatovat – a naopak.
Krok 1: Silný záměr
Zabývání se svými sny znamená, že aktivně vstupujeme do vztahu s naší duší a vedeme s ní dialog, a jako v každém vztahu se vyplácí zahájit rozhovor vysvětlením, co od společného partnerství očekáváme. Proč se chceme svými sny zabývat?
Já si dodnes pamatuju svůj proslov: Ahoj, nevím, jestli to bude fungovat, ale moc bych potřebovala více se v sobě vyznat. Připadám si úplně ztracená a nevím kudy dál. Líbí se mi představa, že ve snech je možné najít zašifrované odpovědi na mé palčivé otázky. Jenže si sny většinou nepamatuju – vím, že se mi něco zdálo, ale nevím co. Dávám si tady tužku a papír na noční stolek a slibuju, že když mi pošleš sen, tak si ho zapíšu, i kdyby to mělo být uprostřed noci. Děkuju předem za pomoc.
Můžete svůj záměr vyjádřit jakkoliv, nemusí být ani takhle dlouhý. Rozhodně ale doporučuji záměr mít a sám sobě ho sdělit. Funguje totiž jako závazek – a závazek je součástí jakéhokoli vztahu.
Krok 2: Tužka a papír vedle postele (v dosahu ruky)
Nebo chytrý telefon, do kterého se dají psát poznámky. Nebo jakýkoliv telefon, v případě nouze lze sám sobě napsat sms. Důležité je, abyste nemusel, když už se vám podaří sen zachytit, kolem sebe zuřivě šátrat a hledat něco na psaní nebo nedejbože vstát a jít psací potřeby hledat.
Kromě toho, že uprostřed noci na něco takového nebudete mít náladu a radši se převalíte na druhý bok s tím, že si tak důležitý sen přece do rána zapamatujete (což se nestane: sen zaspíte a ráno budete tam, kde jste byl), vstávání a obecně změna polohy je nejspolehlivější způsob, jak sen ztratit. Ideální je, abyste se od chvíle, kdy zjistíte, že se vám zdá sen, ani nehnul – s výjimkou ruky, která se z té polohy, v níž se nacházíte, natáhne pro telefon a sen zapíše.
Pokud telefon nepoužíváte a budete psát na papír, musíte být opatrnější – než se pohnete (oči stále zavřené), tak si sen zopakujte v duchu – jako byste ho někomu vyprávěl. Teprve když ho budete mít takto fixovaný ve vědomí, otevřete oči, rozsviťte a sen zapište.
Krok 3: Praktikujte zapisování snů alespoň jednou týdně
Tento krok je důležitý zejména tehdy, pokud musíte každý den vstávat se zazvoněním budíku a zároveň máte malé děti, které vás budí v šest ráno i o víkendu, nemůžete tedy spoléhat na to, že zachytíte sen, který se vám bude zdát k ránu (protože zvonění budíku nebo halasné mamí, on mě bijééé ranní sen spolehlivě zaplaší).
Pro majitele luxusní možnosti alespoň o víkendu vstát, kdy se vám chce, je možné uzavřít s duší dohodu, aby vám poslala sen na sobotní či nedělní ráno. I tato dohoda ale vyžaduje disciplínu z vaší strany ve smyslu, že když už v sobotu nebo neděli ráno nějaký sen zachytíte, tak si ho opravdu zapíšete a opravdu s ním budete následně pracovat. Pokud ne, většinou se rychle vrátíte do starých kolejí já‑si‑sny‑nepamatuju.
Krok 4: Absence cenzury
Sny jsou jazykem vaší DUŠE. Vaše duše neblábolí, není blázen ani neříká nesmysly. I sen o růžovém slonu a prababičce v natáčkách má svůj hluboký význam. I sebemenší útržek snu je kousíčkem zlatého pokladu, dílkem puzzle vašeho života. Jen když berete sny takto vážně, ať jsou jakékoliv, budete mít z práce s nimi kýžený užitek.
Krok 5: Alespoň jednou týdně se snem zabývat a řídit se tím, co po vás chce
Pokud na základě snu usoudíte, že se dostatečně nestaráte o svou kreativitu, zkoušejte to změnit: napište článek, zasaďte strom, namalujte obraz, uvařte večeři podle nového receptu, vymyslete nový projekt… cokoli vás napadne.
Zkoušejte to a pozorujte, co se mění (ve vás, okolo vás, jak se v tom cítíte), a hlavně co na to vaše sny. Zdá se vám pořád to samé? Asi jste to nevzali za správný konec, hledejte dále. Sny se proměnily? Výborně, pokračujte.
Krok 6: Vytrvejte alespoň osm týdnů… spíše déle
Sny vám nastavují zrcadlo, pokládají otázky nebo dávají odpovědi. Vy na ně nějak reagujete a sny zase reagují na vaše reakce – teprve když si zapíšete několik snů, rozeznáte vzorec, spatříte, že se opravdu jedná o rozhovor. Nebo možná o tanec – vy něco uděláte a sen to reflektuje, načež vy zase zkusíte něco udělat a sen na to reaguje.
Ačkoliv užitek z práce se sny máte okamžitě, teprve dlouhodobým pozorováním sebe sama začnete vidět tu svou jedinečnou cestu, která se vine vašimi sny a vaším životem. Teprve dlouhodobá snaha porozumět svým snům odhaluje návod na život, kterým sny jsou.