Biologický podklad deprese?

13. září 2010 Zdraví

Dobrý den,

mám možná hloupý dotaz, ale na internetu je vše řečeno velmi jednoduše a nikde jsem nenašla pořádné a přesné informace. Co jsem zvládla pochytit je, že neurony v mozku na sebe nejsou napojené a proto vysílají přenašeče signálu – neurotransmitery. Molekuly přenašeče projdou přes mezeru, vniknou do následujícího neuronu a tím se signál přenáší dál. S depresí souvisí především serotonin a taky noradrenalin, nepletu-li se…

Mě zajímá, je-li nedostatek serotoninu příčinou deprese (tělo z nějakého důvodu neprodukuje dostatek serotoninu a to se projeví depresí), nebo je nedostatečná produkce neurotransmiteru způsobená již rozběhlou depresí.

Ráda bych také věděla jak je to se stupni deprese: Funguje to tak, že při těžké depresi má člověk extrémně málo konkrétního přenašeče (málo se ho přenese na následující neuron), nebo je to ovlivněno něčím jiným?

Předem moc děkuji za odpověď, už nevím kde hledat.

Máťa, 13. září 2010

22 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Radkin Honzák odborník psychologie.cz


Vážená tazatelko,

píšu Vám odpověď na DOBRÝ dotaz tak, jak to vysvětluju svým pacientům: velmi zjednodušeně a pomocí „trpaslíkové teorie“. Já při tom ještě kreslím, čehož jste zde ušetřena.

V zásadě máte pravdu, současné hypotézy předpokládají nedostatek neurotransmiterů, jen je to trochu složitější. Pro vytvoření obou jsou nezbytné suroviny (aminokyseliny fenylalanin a tryptofan), které si tělo neumí vyrobit samo a je třeba dodat je v potravě (potraviny bohaté na obě aminokyseliny najdete na internetu). U lidí náchylných k depresi vyvolá depresivní epizodu již jenom dieta bez těchto potravin. Obecně vzato však depresi může spustit řada dalších okolností, ale to už je na moc dlouhé povídání.

Plýtvání zdroji
 

Mozek, jako každé ředitelství, neobyčejně plýtvá. Bůhví, proč to dělá, ale asi to nějaký důvod má. Když se přenašeče vyrábějí a dopravují k nervovému zakončení, polovinu jich doslova rozbije enzym monoaminooxidáza (MAO). Když pak z měchýřků v nervovém zakončení vyběhnou, aby přenesly signál, polovina jich nedorazí k cíli, ale vrátí se zpátky (to je zpětné vstřebávání, neboli reuptake). Jejich pravým cílem na dalším (přijímajícím) neuronu je receptor – cosi jako vypínač, který se po dosednutí správné molekuly transmiteru sepne a pošle signál(y) dál.

Neurotransmitery běhají dost rychle a tak si na spojnici mezi neurony můžeme představit existenci nějakého elektrochemického napětí. Teď to pro snadnější pochopení HODNĚ zjednoduším: Můžeme si představit, že je tam napětí 220 voltů (já vím, že není, že je to pitomost, ale pro rychlé přiblížení problému si to představme). No, a když je těch neurotransmiterů málo, tak napětí klesá, dejme tomu na 150 voltů. Když vám půjde ze sítě takhle málo proudu, bude vám žárovka blikat, trouba se zahřeje, ale neupeče. Něco podobného se stane v neuronu, který dostává neurotransmiterů málo a potřebné procesy a děje tam neprobíhají tak, jak by měly.

Přitom ale mozek vesele plýtvá dál, monoaminooxidáza ničí molekuly a ty líné se stále vracejí zpátky. Dopálený neuron na příjmu na tuto skutečnost reaguje tím, že otevře další receptorová místa a ta všechna řvou: ŽRÁT, ŽRÁT! A taky zbaští spoustu molekul serotoninu i noradrenalinu.

Jenže to má háček, který se vznešeně nazývá „refrakterní fáze“, což do lidštiny přeloženo znamená, že během určité časové jednotky projde jen jeden vzruch, jen jeden signál, i kdyby tam dorazilo tisíc molekul. Neuron tedy zbaští čtyři molekuly, ale jen jedna je pro něj použitelná, ty další se neprotlačí, neuplatní. Takže napětí dále klesá… A také funkce, činnost se kazí. Systém se dostává do stresu a stres opravdu zabíjí neurony. Systém chátrá a člověk trpí.

Zatím není docela jasné, jak probíhá spontánní uzdravení; asi podobně, jak působí psychoterapie. Ale máme představu o tom, jak fungují jiné léčebné zásahy.

Jak fungují léky?
 

Jeden typ antidepresiv – inhibitory monoaminooxidázy (I-MAO), blokuje rozbíjení molekul neurotransmiterů a tím jich do měchýřků v nervovém zakončení dorazí víc a zajistí tak lepší napětí na spojce. Druhý, nejčastěji používaný typ – inhibitory zpětného vstřebávání (RUI = reuptake inhibitors) brání líným molekulám neurotransmiterů v návratu zpět a zvýšení napětí zajišťuje tímto způsobem. Nejde tedy v žádném případě o náhražku něčeho, co si mozek vyrábí sám, proto na tyto léky NEVZNIKÁ NÁVYK (jako třeba vzniká na uklidňující benzodiazepiny, které jsou náhražkou přirozeného mozkového „zklidňovadla“). Antidepresiva prostě zabraňují plýtvání. Než se plně ujmou své práce, trvá to nějakou dobu; jejich účinek tedy nenastupuje hned po podání první tablety, ale za 2-3 týdny.

Jejich dobrý vliv ale srovnáním poměrů na spojce nekončí. Nabudí totiž ještě další systémy, které napomáhají tvorbě nových neuronů, které jsou mladé, zdatné a nezatížené stresovou zkušeností. Stejnou práci ale odvede též obávaný elektrošok, který ve správné indikaci patří k nejrychlejší a současně nejbezpečnější léčebné metodě.

Struktura vs. funkce
 

Psychoterapie může pomoci také. Vyjděme ze skutečnosti, že nervový systém má jakousi strukturu a ta vytváří funkci. Zároveň ale platí i obrácený gard: funkce ovlivňuje strukturu (klasický příklad je učení). Jestliže myšlenky běhají v bludném kruhu jak veverka v kole a posilují tak stresové ničení mozku, můžeme je přimět, aby začaly běhat jinak, aby pacient překreslil svoje „kognitivní mapy“ zachycující jeho chorobně zkreslené vidění světa (všechno je špatné, nikdy se to nezlepší) a tudy zahájil ozdravnou cestu. Ideální léčbou je proto spojení farmakoterapie, která ovlivní strukturu, a psychoterapie, která úspěšně ovlivní funkci.

+31 trefné
Komentáře 12 Rozbalit vše
Martin: Príroda má mnohé zákony a jedným z nich je NIČ SA NEDEJE NADARMO.

Keď nie je známa funkcia nami domnelého "plýtvania", nemôžeme to brať ako plýtvanie. Monoaminooxidázy sú veľmi dôležité enzýmy, produkujú amoniak, ktorý sa používa na naviazanie -NH2 skupiny na nejaký substrát. Ich blokácia je nebezpečná asi podobne, ako blokácia cyklooxygenázy II. Uľaví sa od bolesti, ale zaplatíme za to daň, v tomto prípade dlhšia regenerácia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_oxidase

Je pravdou, že zmenená koncentrácia neurotransmitterov môže ovplyvniť vnímanie, no nie vždy je to patologický jav. Monoaminooxidázy sa často aktivujú pri oxidačnom strese, ktorý je následkom choroby, toxínov, UV žiarenia, tiež smažené, mastné a hodne sladké jedlá zvyšujú počet voľných radikálov.
Takisto neuróny sa musia prispôsobiť - oni sa chránia pred pôsobením voľných radikálov a dočasne si vypnú nejakú funkciu pomocou špecifického steroidu - viď acetaldehyd z alkoholu a dočasná strata pamäti.
Pokiaľ majú neuróny ťažké podmienky, nepracujú na 100%. Oni nie sú kapitalisti a proste sa odmietnu zodrať.

A čo sa týka neurosynapsí - každý neurón má MNOŽSTVO receptorov pre mnohé neurotransmittery. Ale aj tu platia isté obmedzenia - pokiaľ sa sám obmedzí, nepomôže zvyšovanie koncentrácie neurotransmitteru.
Každý neurón pracuje ako brokovnica - musí sa pred každým výstrelom nabiť. A to trvá, aj keď máme dosť streliva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Refractory_period_%28physiology%29
napsáno 27. září 2011 reagovat +1 trefné
+1
Míla Suchá: To tuan1
Po návštěvě bývalého koncentačního tabora mi bude jen hůř.. na jaké jiné myšlenky tam člověk asi přijde,soucítění s hrůzou,kterou tam lidi prošli,je u člověka s diagnozou chronická deprese velmi silné a depresi jen prohloubí.
napsáno 29. března 2011 reagovat +4 trefné
+4
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: DOPORUČENÍ PRO tuan1:

Zkuste (bez ironie) si nechat zlomit obě nohy a pak si vyslechněte radu, že byste to mohl roztancovat, nebejt cimprlich a nehledat žádnou jinou pomoc.
V podobné situaci je pacient s depresí a Vaše doporučení je mu stejně užitečné, jako byste poradil člověku se zápalem plic, aby přestal kašlat a tím bude vše v pořádku.

Jsem psychiatr a vím, o čem mluvím. Depresi Vám rozhodně nepřeju. Kdyby se o Vás ale jen šmrncla, už byste si takhle geniální rady ušetřil.
napsáno 7. listopadu 2010 reagovat +18 trefné
+18
Radkin Honzák
andrea skálová: Pane doktore, zdravím Vás, dobrý příměr s těmi zlomenými nohami. je to až k podivení, jak přes širokou osvětu stále panuje názor, že deprese je nějaký rozmar, který si člověk sám volí a sám může odstranit. Moje zkušenost je, že jsem s depresí bez lékové podpory bojovala nesčetnými alternativními prostředky řadu let a důsledkem byla jen vyčerpanost a progrese této nemoci. Dnes už jsem "pokornější" a léky užívám, byť se je pokouším opakovaně vysazovat a snižovat, abych se vždy přesvědčila, že to bez nich bohužel nejde, tak jako to nejde diabetikovi bez inzulinu. Pořád platí, že většina lidí řekne: ty máš depku? neměj! Ano, dnes mi to přijde jako chytrá rada: ty máš infarkt? neměj!
Antidepresiva nejsou něco, co dostává do euforie jako droga, jsou prostředek, který dostává do normálu.
napsáno 2. prosince 2010 reagovat +24 trefné
+24
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: Vážený pane Bayerle,
to, co popisujete se (na dálku a bez záruk) podobá "zimní depresi" způsobené u některých vnímavých jedinců nedostatkem světla. Nastupuje s krácením slunečního dne a sama od sebe mizí, když se den opět prodlužuje.
Současně znovu připomínám, že deprese není jen špatná nálada, ale ROZVRAT ŘÍDÍCÍCH SYSTÉMŮ (z tohoto úhlu pohledu jsou srozumitelné také doprovodné infekty).
Spoustu odkazů (i v češtině) lze najít na adrese: http://scholar.google.cz/scholar?hl=en&lr=&q=related:aTjHRYzpW...
Nicméně asi nejlepší je vyhledat psychiatra, který se touto problematikou zabývá. Do té doby svítit vším, čím se svítit dá. Přeju Vám dobré překonání letošní zimy! Radkin Honzák
napsáno 15. září 2010 reagovat +3 trefné
+3
Radkin Honzák
Olga Trampotová: Dobrý den. Zajímal by mě váš názor na jeden konkréní případ použití antidepresiv. Mám pocit, že antidepresiva by se měla nsazovat především u endogenně depresivních lidí (deprese bez zjevné příčiny). Antidepresiva však byla nasazena tatínkovi mého přítele. Onemocněl rakovinou a v souvislosti se zvládáním této těžké nemoce začal být "nesnesitelný". Čato plakal, nadával, obviňoval, trpěl úzkostmi atd.. Lékaři za ním poslali psychiatra, který pobyl na jeho pokoji cca 5 minut a předepsal mu antidepresiva. Dost nepříjemně mě to překvapilo. Čekala jsem psychoterapeutický rozhovor, to, že s ním někdo "probere" všechny jeho existenciální strachy a místo toho mu byl do chemoterapie byl přimíchán další chemický koktejl... Děkuji za odpověď.
napsáno 13. září 2010 reagovat +4 trefné
+4
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: Vážená paní Trampotová,
je velmi obtížné řešit problém, který neznám zblízka. Obecně k Vašemu dotazu mohu říci, že už NEDĚLÍME deprese na endogenní a reaktivní, protože to úplně neodpovídalo skutečnosti, ale diagnostikujeme jen DEPRESIVNÍ PORUCHU různé závažnosti (lehkou, střední a těžkou).
Jak jsem napsal ve své stati, ideální je kombinace psychoterapie a antidepresiv. Pokud není z jakýchkoli důvodů (zde zřejmě nedostatek času) psychoterapie dostupná, mohou i samotná antidepresiva být velmi užitečná.
Pokud jde o probrání těžké životní situace, mohou pomoci i nejbližší příbuzní a přátelé pacienta (podpora z rodiny je považována za velmi hodnotnou a užitečnou) a další osoby.
Ve Vámi popsaném příběhu jde o skutečně těžkou životní situaci, to ale neznamená, že by patřila do péče pouze psychiatrům, naopak, laická pomoc a podpora má své nezastupitelné místo a jestli psychiatr "neměl čas", měli by jej rozhodně mít lidé pacientovi blízcí.
napsáno 15. září 2010 reagovat +6 trefné
+6
Radkin Honzák
Jiří Bayerle: Ta biologie je jasná, říká kdykoliv. Co s mojí podzimní depresí ? Přichází každej rok a nese sebou dost dalších nepříjemností, zápaly dýchacích cest, bolesti svalů a kloubů, migrénu. S depresí to spojuju protože to s ní přichází a taky koncem ledna odchází. Během té doby jak rýma, tak bolesti odolávají běžné léčbě a blbý je, že podle všech vyšetření sem zdravej jak řípa a eště horší, že ten mix problémů spolehlivě zruší každou moji aktivitu. Rýmu mě dycky přiznaj ta je vidět a slyšet, s tím, že to přejde. Maj pravdu, ale nijak jim nevysvětlím, že do dvou dnů je rýma zpátky.
napsáno 13. září 2010 reagovat +2 trefné
+2
tuan1: Dneska jsou lidi dost cimprlich-nesnesou větší zátěž.To je i váš problém.Jsme rozmazleni a na všechno máme lékařskou diagnózu.
Zkuste(bez ironie!)navštívit Dachau,Osvětim či Malou Pevnost Terezín...přijdete možná na jiné myšlenky.
napsáno 2. listopadu 2010 reagovat +2 trefné
+2
leona dolejšová: Tak to by bylo skvělé,pokud by se takto snadno dala deprese odléčit..to se jen
divím, že na to už odborníci dávno nepřišli..dělat zájezdy do koncentračních táborů..ale bohužel..ona každá doba má své problémy a v jiných kontextech....Možná to tedy na vaše doporučení zkusím s některým ze svých depresivních pacientů..třeba kupř. mám klientku,která při srážce automobilů před sebou viděla mrtvé oči dvou obětí havárie, kterou mmch.ani nezavinili..omlouvám se, že jsem tak konkrétní.ale je to zcela záměrné!!Pokusím se jí navrhnout výlet do Osvětimi...třeba na ty mrtvé oči zapomene....je v depresi,protože zažila automobil.nehodu a stále se jí tento obraz vrací...vynořují před očima ti dva mrtví lidé a nedaří se jí těch mučivých obrazů zbavit...
napsáno 30. listopadu 2011 reagovat +3 trefné
+3
jenzi: Biologicky neurochemicky podklad deprese a to i deprese endogeni nebyl nikdy prokazan.
Co kdyz treba deprese je jakysi ukazatel psychospirutualitni krize..Kdo je vlastne buh?Je buh ? je to vesmirna sila?Jak to souvisi s lidskou psychikou?Kde je mysl v mozku?nikdy nebyla

A co na to??
napsáno 29. května 2011 reagovat +2 trefné
+2
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: Co na to? ORA ET LABORA!
napsáno 30. května 2011 reagovat +7 trefné
+7
Radkin Honzák
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Radkin Honzák

Radkin Honzák

Psychiatr

Ambulantní psychiatr IKEM a REMEDIS, sekundární lékař Psychiatrické léčebny Bohnice, asistent ÚVL 1.LF UK.

Související články

Motýl bez křidýlek

Motýl bez křidýlek

Autor seriálu Život s diagnózou František Růžička bude protagonistou pořadu o depresi.

Zdraví
V pantoflích z kaktusu

V pantoflích z kaktusu

František dostává svá první antidepresiva.

Zdraví
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab