Duchovní proměna manžela: Váš partner prochází krizí středního věku.

27. září 2011 Vztahy

Dobrý den,

s manželem se znám devět let, máme  tříletého syna. Manžel má z prvního manželství dvě děti (12 a 18), máme s nimi dobré vztahy. Vloni v květnu manžel poznal ženu. Nejdříve si povídali, občas zašli na kafe, mě doma o všem říkal. Sdíleli „duchovno“, doma jsem slyšela i to, že se znají už z minulého života a že teď mají nějaký úkol, proto se potkali.

Doma byl jak bezduchý. Pak jsem přišla na to, že mezi nimi došlo i k fyzickému kontaktu. Začali jsme se bavit o rozvodu a on vztah utnul. Začali jsme se snažit budovat vztah nový, což zpočátku šlo. Po dalších třech měsících jsem ale přišla na to, že funguje v paralelním vztahu s jinou ženou, s kterou také sdílí „duchovno“. Opět přišly na řadu debaty o rozvodu, on vztah opět utnul - i když jsou v kontaktu a já myslím, že jim to uvnitř utnout nejde.

Teď žijeme dva měsíce vedle sebe, i to skřípe. Podařilo se nám objasnit si příčiny krize, která nastala. Po narození našeho syna jsem všechen cit směřovala k dítěti a manžel se cítil odstrkován. Neuměl to však sdělit a po nějaké době hledal cit někde jinde. Snažíme se přijít na to, máme-li vůbec styčné plochy. On má nové přátele - duchovní lidi, s kterými se podporují na své cestě, jak mi říkal. Čte jiné knihy - teď momentálně Bibli. Jeho hlavní hodnotou je VÍRA, proto, aby se uvnitř změnil. Jeho postoji rozumím, s vírou souhlasím, ale nejsem schopna ji od něj přijmout. Došlo k naprosté změně člověka, kterého jsem znala. Ptám se - on dospěl ve svých čtyřiceti letech? Lze vůbec pokračovat dál?

Gábina, 27. září 2011

7 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Michal Mynář odborník psychologie.cz


Dobrý den,

váš manžel se zcela změnil, náhle navazuje mimomanželské vztahy, má nové přátele, nové zájmy...Domýšlím se, co je vlastně pro vás horší - zda nevěry, nebo celá jeho proměna a s ní spojená nejistota ohledně toho, co se děje a co můžete ještě čekat?

Vidím, že jste o příčinách hodně přemýšleli, abyste našli vysvětlení. Nedokážu si ale představit, že by za tím vším bylo jen odcizení po narození syna, o kterém píšete. To možná člověka dovede k nevěře, ale ne ke změně přátel, zvyků a zájmů. Zůstává otázka, proč člověk, který se na jedné straně snaží povznést svůj život a přemýšlí o jeho spirituální rovině, zároveň selhává eticky a ubližuje tak svým nejbližším? A co by mohlo být motorem všech změn, kterými váš manžel prochází?

Domnívám se, že si váš manžel teď nejspíše prochází obecnější, než jen vztahovou krizí - a to krizí středního věku. To je období, kdy člověk začíná vidět obrazně řečeno „druhý břeh svého života“, období, kdy si začíná uvědomovat konečnost svého času na světě a omezenost svých možností a hledá něco, co by mu pomohlo toto vědomí unést, nebo před ním utéct. Lidé během této krize často intenzivně hledají smysl života a často mění své dosavadní nasměrování, aby se mohli úzkosti ze své konečnosti postavit čelem. Jiní se snaží před úzkostí uniknout tím, že se ji snaží vytěsnit a překřičet, nemyslet na ni a upřít mysl k něčemu jinému. Únik je častým motivem snah co nejvíc toho zažít, prožívat intenzivní emoce, nové vztahy, poznávat nová místa...

A nejčastěji je osobní hledání východiska z této krize směsí obojího - konfrontací i úniků. Člověk je totiž zvláště v období krize nejistý a ztracený v nově viděné životní situaci a proto se chytá každého stébla, které se jeví být oporou - ať už je to spiritualita nebo nový vztah. V některých oporu skutečně nalezne, jiné se ukáží být jen dočasnými berličkami. Díky překonaným krizím se tedy sice stáváme moudřejší a celistvější - chcete-li je dospělejší, ale během krizí se tak často nechováme, protože tápeme a často ani nevíme, co hledáme.

Protože nemám jak si ověřit, zda jsem to, čím váš manžel prochází, pochopil správně, můžu se jen domnívat a domýšlet. Berte tedy prosím mé vývody jen jako „pracovní hypotézu“, jak by věci mohly být. Vašeho manžela také rozhodně nechci omlouvat. Nehledám pro něj alibi, ale snažím se mu porozumět.

Pokud ale mám s krizí středního věku pravdu, tak je tu solidní šance, že z toho po čase „vyroste“, protože si uvědomí, co jsou skutečné hodnoty v jeho životě. Je ale otázka, zda to nebude příliš pozdě. Z vašich slov je patrné, jak moc dvě manželovy nevěry zasáhly vás i váš vztah a že máte o další možnosti pokračovat životem spolu velké pochybnosti. A asi by vám nikdo nemohl vyčítat, pokud byste se rozhodla to vzdát.

Vám se teď zdá, že máte před sebou cizího člověka a že snad už nemáte nic společného, ale i skutečně kvalitní vztah občas projde fázemi, kdy si partneři nerozumějí, či se sobě vzdalují. Síla vztahu není v tom, že v něm k podobným krizím nedochází, ale v tom, že partnerům stojí za to znovu a znovu hledat cestu k sobě - to je pravá oddanost, tmel dlouhodobých vztahů. Toto, co se teď děje, je skutečná zkouška soudržnosti vašeho vztahu a záleží hlavně na vás, jestli vám bude stát zato jí zdolat, nebo ne.

Pokud byste se vy i váš manžel společně rozhodli tuto krizi zvládnout a překonat odcizení, které mezi vámi vzniklo, pak bych vám doporučil využít pomoc párové terapie. Přednost oproti hledání nápravy svépomocí je v tom, že vás uchrání mnoha dalších zbytečných přehmatů, neporozumění a zklamání v hledání cesty k sobě. Opakovaná nevěra podle všeho hodně narušila soudržnost vašeho vztahu a další, byť malé neúspěchy by už nemusel ustát. Párový terapeut vám pomůže se těmto úskalím jak jen to půjde vyhnout a (je-li to možné) naopak podpoří proces hledání vzájemného porozumění, kde je potřeba i odpuštění.

Možná i přes všechno úsilí zjistíte, že toho nezbylo dost, a že obnova vztahu není možná, ale i v tom případě nebude vynaložené úsilí na hledání cesty k sobě zbytečné - minimálně vám pomůže nepřenášet si své spory a křivdy do roviny rodičovské. Váš syn vás totiž bude pojit nezávisle na tom, zda spolu budete žít jako manželé, či nikoliv.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, čekají vás změny - ve vztahu nebo mimo něj - a spousta práce při hledání nové životní stability. A já vám přeji na této cestě hodně úspěchů i notný kus štěstí.

Michal Mynář

+18 trefné
Komentáře 5 Rozbalit vše
Gábina: Děkuji Vám pane Mlynáři za Vaše slova. Domnívám se, že jste životní situaci mého manžela odhadl, já myslím, že se jeho stav dá nazývat "krizí středního věku". On tato slova nepřijímá, neboť jsou pro něj příliš "psychologická". Jak mi sám říká, momentálně neví kým je, které pocity jdou z něj a co jsou naučené a zaryté vzorce chování. Já za sebe mohu říct, že k tomu všemu mám pochopení. myslím, že nastalou situací jsem se dostala k prahu toho samého, také přehodnocuji a přemýšlím nad svým životem, nad smyslem toho všeho. Nad tím kdo jsem já a co to Já vlastně je. Nad emocemi, myšlenkami... Jen jsem člověk stojící nohama na zemi, vím, že mám syna o kterého se musím postarat a "něco" mi nedovolí ulétnout až do oblak a vše odhodit. To je to, já chápu jeho, ale sama se tak trochu ztrácím. Navštěvuji psychologa, na posledním sezení jsem byli spolu s manželem. Vyjasňovali jsme si věci praktické, o praktickém chodu domácnosti o rozdělení mužské a ženské role.... tím, že doma nefungoval jsem začala přejímat i jeho roli v domácnosti..., to myslím, že fungovat začíná, ale vlastně nevím, kdy člověk může očekávat i ustálení v citové oblasti vztahu. Tolik mi schází ta rodinná pohoda, ta láska, city, to, že se člověk má o koho opřít i fyzicky i psychicky... Nevím jestli vůbec je na co čekat... To neví nikdo. Snažím se nepodléhat pocitům sebelítosti a ublíženosti, neboť vím, že tudy cesta nevede, občas mě to ale stojí mnoho energie, kterou bych potřebovala sama pro sebe. Hezký den všem.
napsáno 7. října 2011 reagovat +0 trefné
Martin: Gábino, těžká a smutná situace, už aby to bylo za vámi. Snad se tomu budete jednou smát jako já mé podobné zkušenosti: Kdysi jedna moje přítelkyně sdílela duchovno se starším pánem, velký guru, dálkově studoval psychologii. Když mě to mírně iritovalo, probrala to s ním a on jí vysvětlil, že jsem typický citový vyděrač, že nemám právo ji jakkoli omezovat atd., prostě psycholog :) Má to pěknou pointu: poradil jí, aby si pro sebe psala dopisy lidem, se kterými má něco nevyřešené, a jednoho dne mi dala ten pro mě přečíst- ovšem omylem mi dala do ruky dopis pro onoho gurua, ve kterém mu psala, jak potřebuje k životu jeho penis, četl jsem slova jako „dělej mi to tvrdě, ještě, ještě, rvi mi ho tam...“ Myslel jsem, že se mi zhroutil svět, dnes se opravdu musím chechtat nahlas, kdykoli si na to vzpomenu.
napsáno 28. září 2011 reagovat +4 trefné
+4
kočkamňau: Síla vztahu není v tom, že v něm k podobným krizím nedochází, ale v tom, že partnerům stojí za to znovu a znovu hledat cestu k sobě - to je pravá oddanost, tmel dlouhodobých vztahů.Nevím,pobavil mně tento odstavec,při představě ,jak "oddaně hledat cestu k sobě",tak lze nazvat selhání,posílení sebevědomí,sebehodnocení,vlastně sexuální promiskuitu,nevěru povýšit na stmelování,to mně docela pobavilo.
Muži,co takto hledají své sebepotvrzení,jsou velmi často slaboši a jejich ženy,to nesou těžce,na svém sebevědomí,znám ze svého okolí,jediná kamarádka,svého nevěrného vyprovodila a má už jiný vztah a vyšla,z toho lépe,právě tím,že krizi vyřešila,v souladu se svým sebehodnocením,neponižovala se.Žena má pohlavní pud,také se přece ovládá,přijde mi,že jsem se ocitly,v době,před několika stoletími,kdy měli práva rozhodovat,pouze muži,tak mají krize a vše se jim podřizuje.Myslím,že muži mají především krizi vlastní sexuality a jak to fyzicky nezvládají,být,obrazně řečeno,stále,v erekci.A nechápu,proč ještě,v 21.stol.je společensky přijatá přetvářka,že se žena realizuje,pouze tím,že doplňuje osobnost muže,přestože se i sama realizuje,tak ve vztahu se předpokládá,to že ona se podřizuje.
napsáno 28. září 2011 reagovat +1 trefné
+1
Jarka: Já jsem termín "krize středního věku" vlastně nikdy neslyšela v souvislosti se ženami. Vypadá to, jako by na to měli nárok jen chlapi. A taky v tom lítaj a taky se na to všechno svede. Nebo se mýlím?
napsáno 27. září 2011 reagovat +3 trefné
+3
Judita: Vývojových krizí je vícero, některé jsou opravdu známější než jiné. Pěkná je třeba knížka Životní krize jako vývojové šance (autor R. Dahlke).

Osobně nevdidím nic nefér na tom, že cesta ženy a cesta muže nejsou zcela totožné.
napsáno 28. září 2011 reagovat +2 trefné
+2
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Michal Mynář

Michal Mynář

Psychoterapeut

Soukromá praxe v centru Brna. Poradenství. Podpora v osobních, pracovních i vztahových krizích, life-coaching.

Související články

Odsouzen k celibátu?

Odsouzen k celibátu?

Manželka už nechce sex. Mám z toho psychické potíže. Je nevěra přijatelným řešením?

Vztahy a sex
Anděl sexu a smrti

Anděl sexu a smrti

Když nefunguje vztah, tak často nefunguje sex. Když ale nefunguje sex, téměř vždy nefunguje vztah.

Vztahy a sex
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab