Dcera zveřejňuje intimní fotky na internetu: Nebojte se mluvit s ní!

25. ledna 2011 Rodina a děti

Dobrý den,

mám třináctiletou dceru. Má známá mě upozornila, že na jejích stránkách ve Facebooku si píše s chlapcem, který po ní žádá sexy fotografie a poté slibuje, že s ní za to bude chodit.

Dále jsem našla u dcery v mobilu pornografické fotky s tvrdým pornem. Nevím jak s dcerou o tom promluvit: je v pubertě a bojím se, abych nějak nenarušila náš vztah. Prosím vás tímto o radu. S pozdravem

Jáda

Jáda, 25. ledna 2011

6 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Hana Formánková odborník psychologie.cz


Dobrý den, Jádo,

Děkuji za dotaz, pokusím se vám v krátkosti odpovědět. Ve vašem dotazu vidím dvě roviny. Ta první se týká komunikace vaší třináctileté dcery na Facebooku a objevení porno videa v mobilu, což ve vás pochopitelně vyvolalo obavy. Druhá rovina je nejistota, jak s dcerou o tom komunikovat, aby to nenarušilo váš vztah.

Ve mně to vyvolává otázku, proč s ní o tom nemluvit?

Co ve vás vzbuzuje obavy, že by to mohlo narušit váš vztah? Samozřejmě, záleží na tom, jakým způsobem jste byla zvyklá se svojí dcerou komunikovat doteď. Pokud bude váš rozhovor otevřený, se zájmem, bez mentorování a odsuzování, nevidím důvod, proč by to mělo váš vztah nějak ohrozit. Naopak, pokud s ní mluvit nebudete, může to vést ke zvýšenému napětí z vaší strany, budete mít různé obavy a fantazie, co se s vaší dcerou děje a to se dál bude promítat do vašeho vztahu.  

Mluvit s teenegarem o sexu, pornografii je pro mnoho rodičů nelehké, na druhou stranu, děti v tomto věku jsou velmi informované, daleko víc než si myslíte. Přeposílání různých videí na mobil, nebo stahování z internetu je pro ně velmi snadné a dostupné. Je v tom samozřejmě probouzející se zájem o erotiku, zvědavost, ale zároveň to může být prostředek, jak být v kolektivu zajímavý, vyrovnat se ostatním.

O čem je potřeba s dcerou otevřeně mluvit, to je ochrana osobních a citlivých údajů na Facebooku. Mluvit s ní o tom, že existují rizika spojená se zneužitím osobních dat, nebo identity, která si ani nemusí uvědomovat. Upozornit ji na to, že pokud poskytne nějaké sexy fotografie, může se to velmi lehce obrátit proti ní.

Nebojte se vyjádřit svoje obavy, ale hlavně zájem a pochopení. Nebojte se s ní mluvit.

Přeji vám, aby se to dařilo.

+4 trefné
Komentáře 13 Rozbalit vše
Ondra Pavlačík: Myšlenky zní:

proč se NEMLUVÍ s dětmi o sexu dříve, než ho chcou sami poznat?
Co by se stalo kdyby rodiče k tomu špatnému přidali to dobré?
Nepomohlo by trošku otevřené komunikace a upřímnosti?
napsáno 21. března 2011 reagovat +3 trefné
+3
anna: Jenže dle mého názoru taková normální mamča si myslí, že tříletýmu dítěti něco takového vysvětlovat je zbytečné,protože je na to prostě brzo...No a pak zjistite,ze kdyz si vase dite 3lete hralo s 4letym chlapeckem kamaradky,hrali si na doktory,meli stazene kalhoty a zkoumali,co to tam mají a div si tam nestrkali nějaké hračky...Tj asi extrém,ale děti jsou prostě zvědavé,nevědí prostě jaký dané věci mají význam a tak zkouší co je napadne.A rodiče podle mne nemohou predejit vsemu.Ale samozrejme souhlasim s tim, ze komunikace je dulezita,vždycky,v každém věku...
napsáno 28. prosince 2011 reagovat +0 trefné
mara: mama dievčaťa by nemusela tieto dve veci nutne spájať dokopy, keďže v prípade facebooku ide o väčšiu hrozbu, tak si môže najprv s dcérou prebrať toto, o náleze z mobilu sa ani nemusí zmieniť. fotky jej mohol kludne poslať aj ten chalan, s ktorým komunikuje, alebo to mohla byť snaha sa mu zapáčiť, ak si ich posielali navzájom. Ale aj to je skôr na debatu o vzťahoch, čo má dcéra chlapcovi dovoliť a čo už by od ne nemal žiadať, nie priamo o porne v mobile.
napsáno 21. března 2011 reagovat +2 trefné
+2
Michaela: Vůbec si mi nelíbí, co ta máma tý holce udělala(to asi proto že jsem v pubertě :D). Že má v mobilu porno... a co ?? to hodně lidí okolo 15 let. S tím by se měly rodiče smířit. A mluvit o tom s rodiči ?? To s nima máme mluvit o našich ,,soukromých věcech'' to je jako kdyby se mi mamka měla začít svěřovat co dělala v noci tátou...
Ale k věci. To že se jí štourala v mobilu je katastrofa ! Udělat to mě sem schopná zabíjet(řečeno obrazně). Zase naopak s facebookem bych byla opatrnější. V tomhle by tý holce měla matka trochu vyčinit a upozornit ji, že fb je hodně veřejný místo, kde všichni o ní ví dost věcí samozřejmě i ti cizí. Ale jestli se ta holka hodlá vystavovat přede všema...podle mě by si fb měli pořizovat jen ti, co si uvědomují jak je to nebezpečné. Ale těch je málo :D
napsáno 2. března 2011 reagovat +2 trefné
+2
VERONIKA: 13-ti letá dcera je 13-ti letá dcera.Mít v mobilu porno" jako hodně ostatních lidí kolem 15"...možná je v pořádku,že se už hned zatepla zpracovává "mladé,štavnaté maso",že,než bude příliš opotřebované.... tzv."ojeté" (jako auto).
Když mi bylo od dvanásti nahoru,tak jsem taky zaznamenala zvýšený zájem ani ne tak spolužáků,jako různých dospěláků,kteří měli záhem o jediné...a opravdu to nebylo vůbec nic jiného,než to moje mladé maso...to je lákalo na mě...že mě to může jako nějak psychycky poznamenat,to nebylo vůbec podstatné...a já naivka si myslela,že jsem prostě zajimavá,a že je to fakt super,že mi otec mého spolužáka nosí k nakouknutí pornáky,je to přeci normalka...jen mě pak dost nemile překvapilo,když se po takovém půlročním zpracováváním jal sundávat kalhoty,že mi ho ukáže...Takže milá slečno...není katastrofa,když se ti zavčasu tvůj rodič štourá v mobilu,protože to je jediná bytost na světe která to s tebou myslí dobře.Jinak totiž milá holčičko každý jedná jen hlavně pro svůj prospěch.(at už ho má malý,nebo velký)
napsáno 22. června 2011 reagovat +6 trefné
+6
anna: Matka má o dceru strach i kdyz uznavam,ze lezt do telefonu se nedela a je to projev neduvery.Nicmene pokud jeji dcera ma ciste svedomi ,nemusi pred mamou delat velke tajnosti.Spis to na me pusobi jako nedorozumeni. Porno má v mobilu vazne hodne lidi,deti,proste jen tak....A facebook okamzite smaze profil,kde je nekdo nahý,takze tam jde pak spis o bezbecnost,ze dela slecne nekdo nejake navrhy písemné.Ale povesis tam nahou fotku a behem chvilky ti vývojáři smazou tvou stranku....Prostě by měla máma přijit a rict"hele dozvedela jsem to a to a chci ti rict,co si o tom myslim a v pripade kdy by nastal problem,to pak dal resit"...Trosku na me působi divne,ze ma máma takovy strach dceri neco rict..Tak snad ja jsem mama a moje dite me proste bude poslouchat a jestli se mu to nemusi libit,neznamena,ze to hned musi vest k naruseni vztahu.
napsáno 28. prosince 2011 reagovat +0 trefné
Korny: Souhlasím s Oldřichem!
Jen bych asi byla ještě extrémnější a vůbec se tím nezabývala. Pro Vás, paní Hano, je to možná šokující, nepochopitelné a ostudné, ale dnešní mládež, vyrůstající na Internetu a moderních komunikačních technologiích vidí věci úplně jinak! Nehledě na to, že je v pubertě a ještě pěkných pár let bude. Já osobně se přiznám, že jsem si tím taky prošla (teď je mi 25) a můžu Vám říct, že NEJVĚTŠÍ CHYBOU je si myslet, že se holka nestydí, když se může předvádět nahá před cizími, tudíž je rozumné s ní o tom mluvit. Kdyby to tehdy moje matka udělala, hrozně bych se styděla a bála s ní dál mluvit (a to jsme měli téměř sesterský vztah). Takové věci se v tomhle věku s rodiči neřeší, věřte mi! :) Děcko se z toho musí vyhrabat samo, samo pochopit, že dělat takové věci je hloupost, resp. se musí sama spálit!
napsáno 26. ledna 2011 reagovat +2 trefné
+2
alfréd: A co když ji někdo přes její nahou fotku začne vydírat? Nevím, jak velké děti máte, určitě ne ještě v tom věku. Myslím si, že nebezpečí docela podceňujete. Jako otec bych se bál a jsem rád, že moje dcera už je za pubertou.
napsáno 26. ledna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Pája: Docela bych se bála nechat to být. Taky je mi 25 a ačkoli jsem si leccos musela prožít sama, některé věci jsem se naučila míň bolesnou cestou. Pro mámu to bylo nejspíš hrozně trapné a já se zase styděla. Ale vysvětlovala mi souvislosti, co mi tehdy unikaly dost trpělivě. Od bezpečnosti, sdělování info o sobě až po obraz, který o sobě utvářím když se chovám tak nebo onak. Takové ty celkové souvislosti, na které dospívající v tom zmatku nemá mentální kapacitu a občas ho pak trkne že to, co dělá, má víc dopadů než si doteď myslel.
napsáno 29. ledna 2011 reagovat +7 trefné
+7
Anna Mánková: Tahle situace je opravdu dnes běžná (mít porno v mobilu, produkovat verbální pornografii, atd.). Je to způsob soupeření o přežití v některých kolektivech.Školství s tím neptracuje, učitelé hovoří o zkaženosti nebo se uculují nad těmi puberťáky.
To je první rovina problému.
Druhá rovina je v komunikaci se starší generací, mění se totiž zásadně smysl těchto informací a zde je velké riziko. Dítě tak může vyprovokovat sexuální chování se všemi důsledky.
Třetí rovinu vnímám v ohrožení rodičů ze strany veřejnosti (prezentace intimních fotek veřejně), může jít o dobrou pověst ale třeba i o práci nebo o dítě v péči (zanedbání...)
Čtrtý a závažný problém je v ohrožení dnešních dětí prostitucí vzhledem k nezaměstnanosti, krizi a td. Názory na prostituci se velmi mění u většiny mladých směrem k toleranci, a víte co to udělá třeba s hochem bez zkušeností, když prostituuje se starším mužem? Co to udělá s rodinou, když se to dozví? (otec ho zpravidla časem vyrazí na ulici - je tak zařazen do kategorie pouhého obchodovatelného "masa").
napsáno 25. října 2011 reagovat +0 trefné
karel: Já si myslím, že to má ještě jednu rovinu, která nebyla zohledněna, a to, jak předejít možnému výbuchu, kterým může dcera reagovat na to, že jste jí prohlížela mobil.
Já bych to odstartoval od facebooku s tím, že nikdy není člověk dost opatrný, že mi s drobnou dávkou zlomyslnosti sdělili v práci, co moje dceruška na této síti vyvádí.
Po této zprávě a kontrole její pravdivosti (bohužel byla pravdivá), mě popadl strach, aby se nestala obětí porno-lovců.
Proto jsem začal pátrat po možných takových kontaktech všude, tedy také v mobilu.
Pak bych jí vysvětlil, že v jejím věku jsme všichni pátrali po poučení a že jsme byli také blbí, když jsme věřili údajům o rozměrech, trvání, pocitech, atakdále. Řekl bych jí, že porno je jakýmsi druhem POHÁDKY pro dospělé a stejně tak, jako Popelka včetně tří oříšků se vyskytuje jen na plátně, tak v reálu neexistuje to, co prezentuje pornoprůmysl.
A pak bych ji asi chvíli nechal být, protože ono to chvíli trvá, než se všechno tohle v hlavě poskládá.
napsáno 25. ledna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Oldřich Dotovský: Já Vám nevím. Když se vžiju do role člověka okolo 15 let (není to pro mě zase tak dávno), tak NIC nemůže v mé mysli ospravedlnit to, že se mi rodič bez mého vědomí hrabal v mobilu a procházel si moje zprávy, fotky, atd. A když říkám NIC, myslím opravdu NIC. Ve chvíli, kdy mi toto rodič sdělí, cokoliv dalšího, co řekne, absolutně ztrácí jakoukoliv váhu, protože tím u mě skončil. Výsledek bude pouze ten, že si budu víc hlídat mobil a méně s rodičem komunikovat. Takže bych se o tom raději nezmiňoval vůbec a zůstal u toho, že mi někdo řekl, že něco viděl na facebooku. Od toho se ta rozmluva dá už vést v teoretické rovině k dalším tématům...
napsáno 26. ledna 2011 reagovat +30 trefné
+30
anna: Přesně tak,narušení soukromí je narušení soukromí,přes to nejede vlak:)Já chápu, že se matka o svou dcerku bojí,kort když u ní vypukla puberta.Ale rozhodně bych jí o mobilu nic neříkala,prostě bych jí udělala přednášku,co jsem se dozvěděla. Takze pokud autorka clanku chce vec resit,mela by si s ditetem normlne promluvit,jako matka s dcerou a v zadnym pripade se nepriznavat k tomu, ze ji lezla do mobilu.Jak ríka Oldřich,tím spíš by se uzavřela do sebe,všechno by před mámou tajila,nechtěla jí nic říkat..tím spíš ten vztah mezi nimi pořádně narušila...
napsáno 28. prosince 2011 reagovat +2 trefné
+2
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Hana Formánková

Hana Formánková

psycholožka, psychoterapeutka

Psychologické poradenství a psychoterapie. Provázení a podpora v obtížných životních situacích, individuální a skupinová arteterapie.

Související články

Jsme šťastní díky svým dětem, nebo jim navzdory?

Jsme šťastní díky svým dětem, nebo jim navzdory?

Většina rodičů zažívá méně radosti než bezdětní. Proč přesto děti milujeme a toužíme po nich?

Rodina a děti
Sophiina volba našich dětí

Sophiina volba našich dětí

Dítě je nejinteligentnější a nejdynamičtěji se učící organismus ve známém vesmíru.

Rodina a děti
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab