Já chtěla do Itálie, naši chtěli vysokou: Chce to odvahu věci otevřít!

7. února 2011 Rodina a děti

Dobrý deň,

mám osemnásť rokov a som v prvom ročníku na výške. Problém je v tom, že ma škola vôbec nebaví. A pripadá mi to ako zabíjanie času.

Pred rokom sme mali s priateľom plán ísť si zarobiť do Talianska, kde má jeho teta hotel a bývať spolu. Lenže rodičia o tom ani počuť nechceli. Pretože oni výšku majú.

Každý deň som musela počúvať prednášky o všetkom možnom. A tak som nakoniec pre pokoj v rodine šla. Teraz však ľutujem, že som si nestála za svojím. Naši by si predsa zvykli, že som na výšku nešla a všetko by bolo fajn.

Aby ste si nemysleli, že som nejaké nerozvážne decko: Ja viem že vysoká je dôležitá. Ibaže niekedy nechápem prečo, keďže teraz sú nezamestnaní aj tí, čo výšku majú. Aj môj otec ju má je nezamestnaný. A to bol ďalší dôvod, prečo som chcela ísť: aby som pomohla našim po finančnej stránke.

Dosť som nad tým vtedy premýšľala. Chcela som ísť, zarobiť si, naučiť sa jazyk a potom ísť na výšku: odbor tlmočníctvo, Taliansky jazyk. A študovala by som to, čo ma baví. Ale teraz je to iné.

Bývam s priateľom (naši neboli proti), chodím do školy a cez víkendy do práce. Všetko vyzerá byť v pohode: ja bývam s priateľom (tak, ako som chcela) a chodím do školy (tak, ako chceli naši). Lenže naši sa veľmi netrápia tým, čo chcem ja.

Mám dobrých rodičov. Vždy sa o mňa starali a chápem aj ich obavy. Len neviem, či je lepšie, keď sú šťastní oni a ja sa trápim, alebo keby som ja mala to, čo chcem a oni by boli naštvaní. Najradšej by som dala škole zbohom.

Neviem ako to riešiť. Tak vás prosím o radu.

Zuzana, 7. února 2011

8 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Kateřina Novotná odborník psychologie.cz


Četla jsem si několikrát, co jste napsala, abych se nějak zorientovala v tom rozhodování, ve kterém se zdá, že jste se ocitla.

Nejdříve jste říkala, že jde o rozhodnutí, co máte dělat teď. Když jsem ale spolu s vámi přemýšlela, co je na jedné straně a co na druhé, ani mi to moc nepřipadalo jako varianty. Z vašich slov dost jednoznačně zní, co si myslíte, že je dobré, co byste měla dělat.

Litujete, že jste nešla za svým už tehdy. Současné chození na vysokou je pro vás ztráta času, víte, že rodiče by si zvykli a bylo by to fajn. Jakoby se tedy zdálo, že co je dobré víte sama a hledáte tedy spíš potvrzení, abyste mohla udělat to, co jste udělat chtěla… nebo je ve vás ještě stále nějaká nejistota?

Jako byste uvažovala, podle čeho je dobré se rozhodovat: kdy se máte rozhodnout sama za sebe, podle svého rozumu a cítění, a kdy se podřídit někomu, jehož názor pro vás v dané situaci hraje důležitou roli. V tomto případě jsou to rodiče, říkáte.

Myslím, že není v mých možnostech říct vám, co máte dělat: Jestli máte poslechnout rodiče a zkoušet to ještě nějakou chvíli, abyste se přesvědčila, že jejich soud buď měl smysl, nebo ne. Nebo vám říci, že musíte jít za svým, čím dříve tím lépe. A ani si nemyslím, že to je to, co hledáte.

Možná se můžeme spíše zorientovat v tom, jak lze zjistit, co je pro vás dobré - co je dobré v této situaci udělat. A na to by bylo nejlepší, abyste si o tom s někým promluvila. Napadá mě, že nejspíš s vašimi rodiči, protože o nich píšete, že jsou to dobří rodiče. A pokud to tak opravdu cítíte, jak by je pak mohlo těšit, že vy se trápíte?

Možná to není první ani poslední situace, kdy si myslíte něco jiného než oni a chcete se podle toho zachovat. Možná to tak chápou i vaši rodiče: Je to situace, kdy se dcera chce v důležité věci zachovat jinak, než si my myslíme, že je to pro ni dobré.

A tak si říkám, jestli si nemůžete nějak pomoci vzájemně - aby oni měli spokojenou dceru, která jde za tím, co chce, a vy zas měla rodiče, kteří vám budou dělat životní rádce, jen když o to budete stát.

Přeji vám hodně odvahy otevřít věci, které jsou možná těžké, a hodně plodů, které za to sklidíte!

Kateřina Novotná

+3 trefné
Komentáře 7 Rozbalit vše
Eva: Souhlasím s předešlými názory, že je určitě více možností, než ty dvě předložené. Třeba volba jiné VŠ. Pracovat v Itálii můžeš o prázdninách, nebo se také dá přerušit studium na semestr či více a zkusit tak svoje štěstí jinde, aniž bys moc riskovala, čehož se můžou bát tvoji rodiče. Rodiče jsou již zatížení mnoha někdy ne dobrými zkušenostmi, tak radši sází na jistotu. Pak sama uvidíš, jestli to proto tebe bylo to pravé. Pokud je pro tebe důležité přesvědčit rodiče o tom, že činíš správnou věc, měla bys pak v rukou přesvědčivé argumenty.
napsáno 31. října 2011 reagovat +2 trefné
+2
Šárka F.: Milá Zuzko, když mi bylo 18 let, odešla jsem od rodičů k partnerovi a postavila se na vlastní nohy (dostala jsem od nich totiž za vybranou: buď rozchod nebo odchod z domova). Byla to obrovská lekce pro obě strany, protože po nějaké době zvítězil oboustranný respekt a dnes mám s rodiči krásný vztah. A co se týká Itálie, tak zde ti moc dobře rozumím. Od puberty cítím k této zemi obrovskou přitažlivost a až teprve ve 39 letech jsem se tam poprvé vydala a od té doby jsem tam alespoň 2x do roka. Mám tam spoustu přátel, miluji italštinu. Dnes je mi 45 let a myšlenka na přestěhování mě neopouští, naopak, je stále silnější... Proto, Zuzko, neházej flintu do žita, máš život před sebou a nic není ztraceno! Cokoliv, co děláš, můžeš změnit. Ty sama si rozhoduješ o svém životě. Buď otevřená a řiď se svým srdcem a svojí intuicí... Vysoká škola je ok, ale není nezbytná. Držím palce! TANTA FELICITÀ!!
napsáno 19. července 2011 reagovat +2 trefné
+2
Martin: Lenko, zdá se mi, že je to takové flikování a jen takové alibi, že tedy si to svoje trochu prosadím. Právě takový skok na chvilku do Itálie může být pěkné zklamání. Začátky jsou dost často těžké a taková změna má být buď - anebo. A Itálie není Kambodža nebo jiná tramtárie. A vyhovět někomu trochu a sobě trochu, co z toho?
napsáno 12. února 2011 reagovat +3 trefné
+3
Soňa: A mám obavy, že takto tuctově budeš žít celý život. Jak je možné, že žiješ to, co chtějí tvoji rodiče? Dnes, když jsou takové možnosti. Tak, jak jsi to ty začala, tak to bylo normální za mého mlada. Proto si asi tvoji rodiče neumějí představit, že bys vykročila trochu jinak. Právě jsem dočetla knihu Gilbertové - Jíst, meditovat, milovat. Chtěla umět italsky, tak tam prostě odjela, nic moc předem neřešila a žila tam - atd. atd., krásné čtení. Škoda, že jsem já žila v jiném režimu. Mě by právě dnešní možnosti vyhovovaly. Neplánovat pořád něco, nedělat jen to, co je obvyklé. Je to jen tvoje věc. Věřím, že bys samostatně uměla fungovat i v cizině a věř tomu, že by tě rodiče nejen měli rádi, nejen byli spokojení, ale že by tě obdivovali. A závidím ti, že se pro cokoliv můžeš rozhodnout třeba zítra.
napsáno 11. února 2011 reagovat +2 trefné
+2
Judita: Zuzko, snažila ses zachovat jako hodná dcera, a zjišťuješ, že ti to nepřineslo potěšení. Pochopit může člověk i jejich stanovisko - odejít bydlet za partnerem je samo o sobě velká změna, stejně jako jít pracovat do zahraničí, a dvě takto zásadní změny, to by opravdu mohlo loďku života povážlivě rozkývat. Pro generaci tvých rodičů je asi představitelný pouze takový životní scénář, ve kterém jde všechno pěkně popořadě - škola, práce, rodina a děti. Přitom dneska není nijak neobvyklé, že člověk tyto kapitoly prochází souběžně nebo v jiném pořadí. Myslím, že když rodiče uvidí, že jsi dobře zakotvená v jedné oblasti života (třeba že vám klape vztah s přítelem), budou ochotnější respektovat tvé osamostatňování v dalších ohledech. Tvoje volnost je tím větší, čím míň jsi na nich fakticky závislá - ve chvíli plné hmotné samostatnosti potomka už mají rodiče opravdu jen poradní hlas.

Jedno se mi zdá trochu zjednodušující - že je pro tebe alternativou života v cizině pouze studium VŠ, která tě nebaví. Co zkusit najít nějakou školu, která je tvým představám blíž? Odjet do zahraničí pro začátek na léto je taky dobrý nápad.

Připadá mi, že tě nejvíc mrzí, jak tvůj ústupek nikdo neocenil. Kompromisy vznikají tak, že obě strany předestřou a projednají každá svůj ideální plán v jeho plné verzi. Znamená to konfrontaci, ale taky šanci, že se najde řešení, které oběma sedne a není úplně nasnadě. Pokud udělá člověk ústupek v sobě, bez této konfrontace, nese to s sebou většinou určitou pachuť...
napsáno 8. února 2011 reagovat +5 trefné
+5
Oldřich Dotovský: Před časem jsem se "vykašlal" na školu a navzdory názorům ostatních šel za svým. A i když všechno nešlo podle mých představ a cesta byla klikatá, nakonec jsem rád, že jsem tam, kde jsem, a rozhodnutí odejít ze školy (z té konkrétní školy, která mě nenaplňovala) považuji za jedno z nejlepších v životě. Ale určitě bych to nedoporučil každému. Je třeba mít jistotu, že se o sebe dokážete postarat (tj. nejen si věřit, ale rozumně zhodnotit svoje schopnosti, a to i v situacích, které teď třeba nepředpokládáte). Z vlastní dobré zkušenosti bych vám doporučil začít už teď, při škole, chodit občas na pohovory na volné pozice, které by mohly nějak souviset s vaším zaměřením, i když tam třeba neplánujete nastoupit. Získáte představu o tom, jestli dokážete někoho přesvědčit, že něco umíte, i bez hotové školy. A pokud ano, získáte i větší jistotu ve svém rozhodnutí. A určitě je dobré o tom s rodiči otevřeně mluvit. Asi je nepřesvědčíte, aby s rozhodnutím souhlasili, ale je důležité, aby jej chápali.
napsáno 8. února 2011 reagovat +3 trefné
+3
Lenka H.: Napadá mne, že byste mohla jet do Itálie alespoň přes prázdniny pracovat. Vyzkoušíte si, jak to funguje. Další, neposlední možnost je najít si kurz italštiny ve svém volném čase (pokud volný čas máte), naučit se italsky a zkusit nastoupit na obor, který by pro vás byl zábavný, vyhověla byste částečně jak sobě, tak rodičům. Hodně štěstí :-)
napsáno 7. února 2011 reagovat +5 trefné
+5
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Kateřina Novotná

Kateřina Novotná

Psycholožka, psychoterapeutka

Nabízí psychologické poradenství a psychoterapii. Orientuje se na postmoderní přístupy v psychoterapii, na narativní a systemickou práci.

Související články

Jak se rozhodnout, abych později nelitovala?

Jak se rozhodnout, abych později nelitovala?

Lidé více litují toho, co neudělali, než toho, co v životě udělali.

Štěstí
Poslouchejte mámu, když vám radí

Poslouchejte mámu, když vám radí

Komu naslouchat při rozhodování? Kdo ví lépe než my sami, co nás udělá opravdu šťastnějšími?

Štěstí
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab