Mám nechat miminko usínat s pláčem? Nemůže ho to psychicky poškodit?

24. června 2010 Rodina a děti

Dobrý den, mám desetiměsíčního syna, kterého jsem si naučila usínat v náruči. Bohužel už mi opravdu jinak neusne. Ráda bych ho to odnaučila. Doporučuje se uložit dítě do postýlky, například s nějakým oblíbeným plyšákem, a nechat ho tam. Pokud pláče, přicházet k němu v pravidelných intervalech a opět odcházet. Nemohu mu tím ale způsobit trauma? V odborné literatuře o dětech jsem četla názor, že dítě, které rodiče nechají plakat, může být negativně ovlivněno v budoucnu. Např. bude uzavřený, nedůvěřivý, náchylný k drogám... Je to možné? Jak mohu tuto situaci řešit?

Lenka, 24. června 2010

19 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Ludmila Hudcová

Souhlasím s názorem, že není vhodné nechat dítě delší dobu před usnutím plakat a nechat chlapce samotného. V prvním roce života si dítě ještě plně neuvědomuje samo sebe. „Splývá“ se svojí matkou a potřebuje, aby mu byla k dispozici - jak na úrovni běžné péče, tak i na úrovni citové. To znamená, že když je matka s dítětem, je s ním naplno i ve svém nitru.

Pokud má matka dostatek vnitřních zdrojů a může svému dítěti poskytnout zvláště emocionální blízkost, má dítě velkou šanci vybudovat si bazální jistotu, ze které bude čerpat v dalším vývojovém období i po celý svůj další život. Takto „nasycené“ dítě se pouští do světa s přirozenou sebedůvěrou a  je ve své spontánní síle.

Z této perspektivy je dobré se podívat i na řešení vašeho problému. Doporučení přicházet k plačícímu dítěti v pravidelných intervalech má v sobě prvek, jenž dává dítěti určitou jistou. Je to ta pravidelnost. Stálo by za to, abyste to vyzkoušela. Domnívám se, že by to mohlo docela dobře fungovat, pokud i vy jste klidná a pokud máte klidné rodinné zázemí.

Pláč dítěte před usnutím může také souviset s něčím, co zažívá maminka. Možná by mohla ve vaší situaci hodně napovědět odpověď na otázku, co vás vedlo k tomu, že jste si syna „naučila“ usínat v náruči. Někdy to může být snaha dát dítěti maximální možnou péči, která se však po čase ukáže být nad síly matky, protože i ona potřebuje odpočívat. V takovém případě je na místě dát synovi jemným doporučeným způsobem hranice.

Příčina může být ale i na hlubší úrovni, kdy pláč dítěte může ukazovat na určitou nepohodu matky či nevyrovnanost v rodinném systému. V takovém případě je na místě požádat o podporu někoho z rodiny, případně se poradit s odborníkem.

+19 trefné
Komentáře 10 Rozbalit vše
Sandra: Souhlasím s komentářem paní doktorky Dolejšové. Řídit se mateřským instinktem. Pravda v dnešní době se matka pomalu stydí říct dalším maminkám, že spí s dítkem v posteli. Já osobně bych miminko brečet o samotě nenechala. A dávat kojenci hranice...v čem, v lásce? v blízkosti mámy? Chápu přínosy pro rodiče. I když společné večerní uspávání se může stát i pro rodiče jedinečnou a uspokojující chvílí celého dne.
Ale v čem je to dobré pro dítě??? Pochopí že mu rodiče dávají hranice, nebo se spíš bude cítit opuštěné a zmatené? Krásně to jde vidět na dětech, které jsou od narození hodně chované a v blízkosti u mámy,že v batolecím věku se mnohem lépe odpoutávají, nemají tolik separační úzkosti, prostě věří, že máma je k dispozici když potřebuje. A co je na tom špatného? Právě na počátku života máme právo být zcela nasyceni pocitem bezpečí a důvěry v matku a také v sami sebe (protože jsme pro matku důležití a ona nám to dává svojí přítomností a péčí najevo). Pokud to tak není a vzniká deficit,tak místo toho, abychom se v dospělosti rozvíjeli, hledáme horko těžko způsoby jak zaplnit potřebu nenaplněné blízkosti.
napsáno 6. října 2011 reagovat +9 trefné
+9
Iva: Souhlasím s Vámi. Od narození své dcery jsem měla strach, aby neměla pocit jako jsme měly v dětství já i moje sestra, že svojí přítomností obtěžuje. Od malička byla hodně plačtivé dítě. Večer špatně usínala a v noci se mnohokrát budila s pláčem. Dlouhé měsíce jsem k ní vstávala, snažila se ji utěšovat, podávala jsem jí dudáka a nakonec to skončilo tak, že jsem si ji začala brát do postele. Teď už jsou jí dva roky a spíme spolu. Ale zrovna včera mě překvapila, když se probudila ve chvíli, kdy jsem se odešla do kuchyně napít. Celou noc si mě pak hlídala. Budila se a ujišťovala se, že ležím vedle ní a neustále si mě držela. Přitom od ní neodcházím. Nikdy jsem od ní neodešla, aby musela mít obavy, že se jí třeba nevrátím. A tak nevím, jestli jsem z ní neuděla závisláčka právě tím, že jsme pořád spolu ve dne v noci.
napsáno 7. října 2011 reagovat +0 trefné
Marie: Marie: Přidám svoji zkušenost. Byla jsem kojící matka do 1,5 roku starší dcery a 3 let mladší dcery. Usínaly při kojení, kdy jsem je poté ukládala do postýlky. V noci však zůstávaly v manželské posteli (moje pohodlnost, bývala jsem unavená). Starší dcera po narození mladší ve věku 2,5 roku začala spávat bez problémů v dětském pokoji, někdy, když chtěla, u nás. Mladší po 3 letech postupně také přecházela do dětského pokoje, někdy v noci přicházela. Obě, pokud chtěly spát u nás, vždy jsme jim to dovolili. V současné době 12 a 9 let vědí, že u nás mohou spát o víkendech. Užíváme si to a ložnici říkáme "tulírna". Děvčata jsou spokojená jak doma, ve škole i mezi dětmi. Je mezi námi pěkný vztah a děkuji za to. Se starší dcerou jsme "řešili" žárlivost a nelásku k mladší dceři. Neubližovala ji, ale "nervovala". Povídaly jsme si spolu o problémech, pocitech. Většinou v mém náručí, na klíně, kam se stále vejdou obě. Děkuji za mateřskou intuici a několik dobrých rad od maminek. Při večerních nebo nočních buzeních pomáhalo jemné houpání na hrudi v náručí a zpívání, tedy spíše tiché, stále stejné broukání (takové hou-hou), klid a pohoda. Ale to jistě znáte. Přeji příjemné usínání všem miminkům i jejich maminkám.
napsáno 29. října 2011 reagovat +2 trefné
+2
Jana: Vzpomínám si na svoje malé děti, po koupání a nakrmení jsem je dávala do postýlky, už ta koupel navodila spánek. Malý plakal jen když ho bolelo bříško a to jsem mu masírovala. Je pravda - pokud maminka není v pohodě, neklid se přenáší na dítě.
napsáno 27. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
PhDr Mgr Leona Dolejšová: Podařilo se mi najít přesný titul knihy,takže doplňuji:Margot Sunderlandová"Věda zvaná rodičovství....a právě ta kapitola o tom "spaní s dítětem" je velmi inspirativní a zajímavá...
napsáno 11. dubna 2011 reagovat +4 trefné
+4
PhDr Mgr Leona Dolejšová: To,že malé dítě touží usínat s dospělým je zcela přirozené..stačí se podívat na to,jak se chovají kočky ke svým malým koťátkům..touží po pocitu jistoty,bezpečí,,,někdy mám dojem,že netřeba žádné velké "psychologie",ale prostého citu a empatie....nebo pozorovat to,jak se chovají třeba právě kočky ke svým mlá%dátkům..a nepotřebují k tomu žádné rady odborníků..řídí se svojí intuicí..a kotě,až se cítí býti samostatné,matku přirozeně "odsune na druhou kolej"..nicméně dovolím si doporučit knihu "Věda/nebo výchova??/ rodičovství,kde autorka/omlouvám se,ale ted ji nevybavím/ má kapitolu,"spěte s dětmi nejméně do 5 let..a vysvětluje,z jakých všech důvodů je to pro dítě přínosné...
napsáno 11. dubna 2011 reagovat +13 trefné
+13
Lenka: Náš syn usínal do 6měsíců výhradně stočený do deky, v náručí, za zpěvu ukolébavek a při skákání na balonu, případně chůzi. Bylo to tak už od malička, protože se mu nejdřív vracelo jídlo zpátky do pusinky. Postupně se k tomu přidávaly další a další nároky a jeden zlozvyk jsme odnaučovali jiným zlozvykem. Po tom půl roce jsem trpěla na bolesti zad, protože se mi skřípal nerv v páteři, takže když po hodinovém uspávání jsem malého položila do postýlky a on se vzbudil, nešlo už jinak, než striktně skončit s uspáváním.
První dny byly krušné, hlavně přes den a se řvaním se setkávám ještě dnes, kdy má rok, když jde spát přes den a je už přetažený.
Jestli bude mít následky nevím. Návraty v pravidelných intervalech byly ještě horší, než odejít a stát za dveřmi, protože když zjistil, že se vracím a nechci udělat to, co po mě chce, začal nový výbuch křiku a vztekání se. V momentě byl na nohách a čilý jako rybička. Navíc musel ze mě cítit, jak jsem s přibývajícím křikem zoufalá.

Co by na to řekla paní psycholožka netuším. Myslím si totiž, že už tímto dáváme malému hranice, které on celkově velice rád zkouší. Z opačného pohledu má z naší strany jistotu, že tu budeme pro něj, až se vzbudí a odpočine si.
napsáno 23. března 2011 reagovat +4 trefné
+4
Petra Velková: Paní psycholožka píše, že by mohlo jít i o nepohodu matky nebo nesoulad v rodině. Podle mě usínání děťátka v těsné blízkosti matky (nebo i otce!) či v náručí je úplně normální a na žádné možné nesoulady to neukazuje, naopak.
napsáno 25. června 2010 reagovat +14 trefné
+14
zdena: to je ale reakce na to, že dítě pláče.. matka se neptá zda je či není v pořádku že dítě usíná v náručí..ale že pláče, když tomu tak není...
napsáno 9. listopadu 2010 reagovat +5 trefné
+5
S. Veselá: Paní psycholožka zřejmě myslí vnitřní nepohodu,kterou dítě vycítí,a to ho rozhodí.
napsáno 6. května 2011 reagovat +3 trefné
+3
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Ludmila Hudcová

Ludmila Hudcová

Psychoterapeut, arteterapeut

Soukromá praxe

Související články

Střídavá péče a dívčí válka

Střídavá péče a dívčí válka

Spory o děti nejlépe zklidníme okamžitým zavedením střídavé péče.

Rodina a děti
Nové desatero dobrého rodiče

Nové desatero dobrého rodiče

Jak vychovat zdravého, šťastného a úspěšného člověka?

Rodina a děti
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab