Měla bych už asi založit rodinu a mít děti: Možná to není vaše cesta.

1. dubna 2011 Vztahy

Dobrý den,

je mi 36 let, jsem svobodná a jsem ekonomicky nezávislá. Měla jsem v životě několik vážných vztahů, ale nikdy jsem nepomyslela na manželství ani na děti. Teď si říkám, že pokud bych někdy v budoucnu děti/manžela/rodinu mít chtěla, musím na tom začít pracovat. Biologicky mi už moc času na založení rodiny nezbývá. Řeším ale dva problémy.

První je, že nevím, jak zvolit partnera. Momentálně žiji půl roku ve vztahu s mužem, který je ideální partner, podporuje mne v životě i v zaměstnání, cítím se s ním velice příjemně a touží po dětech a rodině. Fyzicky a intimně mě ale nějak zvlášť nepřitahuje. Vím, že jsou muži, kteří mne přitahují mnohem více, ale možná by soužití s nimi nebylo tak příjemné a pohodové jako se stávajícím partnerem. Měla bych tedy tuto stránku oželet a založit se současným partnerem rodinu?

Druhý problém je, že se mi do tohoto úkolu moc nechce. Přece jen - děti jsou na celý život a vím, že bych se musela částečně vzdát své svobody, koníčku a nezávislosti. Říkám si, že když mám udělat takové závažné rozhodnutí, měla bych to chtít celým srdcem a být si jista. Jenže to nejsem a na rozhodování a čekání „až si budu jistá“, mi moc času nezbývá.

Co poradíte, měla bych do toho jít nebo počkat i s rizikem, že pak už bude pozdě?

Linda, 1. dubna 2011

13 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Jana Brzkovská odborník psychologie.cz


Dobrý den, Lindo,

děkuji vám za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Když se ale zamýšlím nad otázkou, kterou kladete, říkám si, jestli je ta důvěra opravdu tak velká. Co by se stalo, kdybych vám napsala „jo, jděte do toho!“ nebo naopak „ne, počkejte ještě“?

A vlastně ani nevím, ke které z těch dvou možností bych se přiklonila. Rozumím tomu, že se chcete rozhodnout dobře a že ani jedna možnost není bez rizika. V prvním případě je tu riziko, že budete mít dítě s nesprávným mužem nebo s pocitem, že jste ještě být matkou nechtěla. V druhém případě, že budete mít v pozdějším věku problémy s početím.

Píšete, že řešíte dva problémy: jestli mít děti se současným partnerem a jestli už teď. Nechci vám to komplikovat, ale napadla mne ještě jedna otázka. Dovedete si představit, že byste děti vůbec neměla? Píšete, že jste o tom nikdy nepřemýšlela a obáváte se ztráty věcí, se kterými jste teď spokojená. Co jsou vlastně ty důvody, proč mít děti? Myslím, že každý z nás má odpověď na tuto otázku jinou a je úplně v pořádku, pokud se někdo rozhodne, že děti mít nebude.

V tom případě by ale vyvstala další otázka. Jak žít společně s mužem, který po dětech touží.

No, není to vůbec jednoduché. Na jednu stranu nejsem úplně přesvědčená o tom, že srdce nám vždy dobře poradí a myslím, že je někdy těžké vyznat se v tom, co opravdu celým srdcem chceme. Navíc se to může změnit, což se často s narozením dítěte stává. Na druhou stranu chápu, že představa mateřství se pojí s citem, který když úplně nemám, nejsem si jistá.

Asi jste už v životě řešila více náročných rozhodnutí. Říkám si, jak vy vlastně v životě poznáváte svá přání. Podle čeho jste se rozhodovala doposud? Možná z toho můžete čerpat i v tomto rozhodování.

Jak o tom tak přemýšlím, na vašem místě bych si odpověděla na tyto otázky: Chci dítě? A chci zůstat s tímto partnerem? A když bych na  obě odpověděla ano, zřejmě bych rozhodnutí neoddalovala. Ale to je jen názor člověka, který ve vaší situaci není a vlastně neví.

Přeju vám, ať jste v životě spokojená, ať se rozhodnete jakkoli!

+7 trefné
Komentáře 17 Rozbalit vše
galiea: Mám jen mírně odlišný problém - děti nemám ráda a nechci je, popravdě řečeno jsou mi malé děti vyloženě odporné (nechápu, jak se někdo rozplývá nad miminy), tak od těch pěti let už mi nevadí, ale absolutně nevím, co s nimi (např. spousta mých spolužaček už na gymplu byla z dětí unešená, hlídaly děti příbuzných, to u mě nepřipadá v úvahu ani dnes). Druhá věc je, že děti ani mít nemůžu, respektive s obrovským zdravotním rizikem, které podstoupit nehodlám. Bohužel kolem sebe slyším názory, že děti musím mít - třeba bývalý přítel do mě valil neustále a když jsem se zmínila právě o adopci v pozdějších letech (až na mě v pětatřiceti přijdou pudy, jak mi stále sliboval), to se mu zas nelíbilo (jako muž potřebuje zřejmě rozsévat své sémě). Tím mě staví do pozice "nenormální" - každá žena přece musí chtít mít děti! A když nechce teď, jednou jí "začnou tikat".
Podle mě je to intimní rozhodnutí každé ženy a nikdo nemá právo do něj kafrat. Dovedete si jen představit opačnou situaci - že by těhotné někdo nutil, že má jít na potrat a nekazit si život dětmi, byť by byla rozhodnuta, že je mít chce? Je to diskriminační, pohlížet na bezdětné jako na sobecký odpad společnosti.
napsáno 15. ledna reagovat +1 trefné
+1
anabel: dobrý den, sama dítě zatím nemám. Také myslím, že čekat na správný okamžik, kdy budu vědět, že je ta pravá chvíle. Může dopadnout tak, že prostě ten okamžik nepřijde. Moje kamarádka, které je také přes třicet, o dětech vůbec neuvažovala. Ikdyž potkala nového přítele, prostě nad dítětem nepřemýšlela. Každopádně si řekli, že to nechají tak nějak osudu. Buď dítě přijít má, a přijde nebo ne. Ono je také spousta žen, které berou roky antikoncepci, pak vysadí a nic. Kamarádka žádné pilulky nikdy nebrala, takže to řešili z tohoto pohledu. A když tak nad tím uvažuji, není to špatný nápad. Ono nechat vše na ženě, ať do sebe cpe chemii a tím se postará, také leccos o vztahu vypovídá. Asi po necelém roce otěhotněla. A řekla mi jednu věc, kterou bych od ní nečekala. Že kdyby věděla jaké to je, měla dítě už dávno. A to opravdu nebyla mateřský typ. Mně z toho plyne, že nemusí být úplně správně vše analyzovat, zvažovat, čekat až to přijde. A hlavně poslouchat své srdce, a to co opravdu říká. Nemyslet jen hlavou a mít důvěru v život.
napsáno 15. ledna reagovat +1 trefné
+1
Anna: Poraďte mi, prosím - já dítě chci a vím to. Žiju s mužem, který je po všech stránkách skvělý, ale moc mě nepřitahuje. Nejsem si jistá, zda s ním chci být celý život. Kdysi jsem byla hodně zamilovaná a hodně jsem se zklamala, takže jsem pak hledala spíš rozumem. Ale teď se cítím v pasti, je mi 35. Ještě bych si přála být zamilovaná, ale .. Co s tím?
napsáno 23. dubna 2011 reagovat +0 trefné
Iva: Nikdy nebudeš sama, to co vložíš do vlastních dětí se ti brzy vrátí. Dítě je kus tebe-hodnoty,tradice,vzorce a má další pokračování... Ve stáří a v nemoci a osamění ti dobré dítě bude vždy oporou. Tak by to mělo být. Nestojí to za to?
napsáno 21. dubna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Linda: Ivo, děkuji za názor, ale zní mi trochu vypočítavě - mít dítě, aby se o mě někdo postaral a abych nebyla sama. Nemám problém být sama a snažím se už teď zajistit ekonomicky na stáří. Také mám spoustu přátel, kteří doufám zůstanou mí přátelé i ve stáří. Tohle by pro mne důvod určitě nebyl.
napsáno 23. dubna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Barbora Romanovská: Milá Lindo,

já jsem zatím studentka, takže zakládání rodiny a děti ještě neplánuji, ale občas se ptám sama sebe, jestli to vůbec někdy budu chtít. Děti "chci", ale cítím, že je chci, protože je to ve společnosti "normální". Věřím, že budu profesionálně úspěšná a má práce bude už teď je mým koníčkem a nejmilovanější činností. A nejsem si vůbec jistá, jestli se budu chtít toho všeho na čas vzdát (a už se třeba nikdy nedostat do formy, v jaké jsem býti mohla). Ale myšlenka "zkusit se má všechno" - tak i dítě se mi příčí. Myslím, že je to příliš velká zodpovědnost na to, abych zjistila, že to pro mne vůbec není a že jsem vlastně nikdy pořádně nechtěla. Ale to je jen můj názor.

Nicméně mne napadá, a upřímně se divím, proč se to tady zatím neobjevilo, v pozdějím věku adopce. Zatím se na to necítíte, nemáte partnera, který by Vás přitahoval i fyzicky (já si tedy myslím, že na lásku přátelskou máte ještě dost času až na stará kolena). Takže proč nepracovat a až to přijde, tak to přijde a když to nepůjde a Vy budete po dítěti zoufale toužit, tak proč ho neadoptovat? Nebo proč se nezačít věnovat v nějaké neziskovce pomáhající dětem? Myslím, že tahle možnost ještě není v naší společnosti příliš zvažována...

Přeji Vám samozřejmě šťastnou volbu!
napsáno 12. dubna 2011 reagovat +3 trefné
+3
Linda: Milá Barboro,
ano, o adopci jako o variantě jsem uvažovala. V případě, že ty "správné" pocity nebo "chtění" dítěte se u mě objeví pozdě. Tedy ve věku, kdy už biologicky mít děti nebudu moci. Pak budu rozhodně o adopci vážně uvažovat.
Ta varianta "zkusit se má všechno" ale je mi také blízká, protože mám ze svého okolí zkušenost, že když dítě přijde objeví se také ty hezké mateřské pocity. Viz. také komentář Berenice.
Děkuji, Linda
napsáno 23. dubna 2011 reagovat +0 trefné
Linda: Velice děkuji za rady, názory i podporu. Je to opravdu těžké rozhodování. Když jsem v životě do něceho "riskantního"/dlouhodobého šla, tak to bylo proto, že už aktuální stav byl k neudržení anebo jsem měla naprosto jasno. Blízká je mi myšlenka Berenice "..že by měl clověk v životě vyzkoušet všechno". Už mne párkrát napadlo, že nemůžu vědět dopředu, jaké pocity mateřství přinese (teď v této souvislosti žádné nemám) a že to může můj život naplnit. Myslím, že čím víc hlubších vztahů člověk v životě má, tím je mu líp. Taky naprosto souhlasím s Juditou "Pokud to není ano, je to (zatím) ne". A to jsou právě důvody, proč se nemůžu rozhodnout :-): nechtěla bych o něco přijít, ale není to "ano".
Jsem ráda, že v tom nejsem sama. Mám ze svého okolí pocit, že to je divná otázka, zda založit či nezaložit rodinu. Všechny mé známé a kamarádky mají jasno, resp. větsina rozhodně děti má nebo chce.
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +0 trefné
Ester Danelová: Milá Lindo, mám pro vás ještě jeden možný pohled na věc - byť je ve dnešním indivindi světě skoro pobuřující :-)

Píšete, že máte pocit, že si kladete divnou otázku, kterou v okolí nikdo neřeší. Já si naopak myslím, že tuto otázku si dnes klade čím dál více žen. Mateřství je z určitého pohledu opravdu věc velmi přirozená a normální. "Vznik" dítěte se přece děje při spojení muže a ženy. Možnost mít sex bez "rizika" otěhotnění přinesla do našich životů úplně jiný způsob uvažování a dovoluje nám klást si otázku, která by jinak byla vyřešena za nás. A to je opravdu těžká a podivná situace.

Píšete, že by mateřství mohlo váš život naplnit. Napadlo mě ale: dokážete vy naplnit život svého dítěte? Existenciální analýza zná takzvaný kopernikovský obrat, kdy se přestaneme ptát, co my chceme od života nebo od světa a zeptáme se, co svět a život chtějí od nás. Zní to trochu zvláštně (dnes nejsme zvyklí ptát se tak), nicméně i takto může znít otázka: Jsem ochotná naplnit roli matky, ke které jsem biologicky uzpůsobena? A jsem schopna a ochotna poskytnout svému dítěti optimální psychosociální a materiální zázemí, aby mohlo růst a nebýt omezováno mou touhou po svobodě či strachem ze závazku?

Připadá mi důležité zjistit, co s vámi takové otázky dělají.
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +9 trefné
+9
Linda: Děkuji za odpověd. Myslím, ze naplnit život dítěte schopna jsem. Jsem SCHOPNA poskytnout materiální zazemí, psychosocialní asi také, ale na úkor svých současných vztahů a aktivit. Zda jsem ale OCHOTNA mít dítě a poskytnout mu zázemí, to momentálně bohužel nejsem. Tyhle otázky mne spíše přiklánějí k variantě dítě nemít protože to sebou nese odpovědnost, nutnost poskytnout zázemí apod.
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Ester Danelová: Tak to je velmi důležité, že tohle teď o sobě víte a dokážete si na to odpovědět... vzájemné rodičovsko-dětské omezování žádá mnoho síly ze všech stran...
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Berenice: Dobrý den.

Lindo, byla jsem na tom úplně stejně jako Vy. Nejprve studium v zahraničí, pobyt tam se protáhl, potom zaměstnání, které mi je koníčkem, a úspěchy, svoboda, stále "studentský" život, cestování... Přítele jsem vždy měla zajímavého, ale o rodinu s ním jsem nestála, děti mě nikdy nepřitahovaly. Potom jsem si ale řekla, že je škoda přijít o zkušenost mít dítě, že by měl člověk v životě vyzkoušet všechno... začala jsem hledat partnera, který by byl nejen pro mne akceptovatelný, ale také vhodný jako otec rodiny (šlo o vlastnosti, nikoliv solventnost). Našla jsem nakonec skvělého muže, ve 38 letech se vdala a ve čtyřiceti měla syna. Dítětem jsem byla naprosto nadšená, vše si užívala, zaplatila jsem to sice kariérou, ale nelituji, ve čtyřiceti si mateřství člověk velice váží a užívá si ho. Syn půjde brzy do školy, jsme báječná trojka (manžel, dítě a já), vše je fajn a doufám, že to tak půjde i dál...
Takže doporučuji do toho jít, třebaže se na to nyní úplně necítíte. Mám kolegyně, které zůstaly záměrně samy, nyní je jim přes padesát a litují, navíc se to odráží i v jejich přístupu k ostatním. Držím palce a neváhejte.
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +4 trefné
+4
Linda: Berenice děkuji za odpověd a podporu. Zajímalo by mne, jestli jste byla do partnera take zamilovaná, nebo jste hledala spíše podle toho, zda bude vhodný jako otec rodiny?
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +0 trefné
Berenice: Lindo,
ve svých 37mi letech a po mnoha zkušenostech jsem hledala především člověka, který by byl vhodným otcem rodiny: tedy někoho, kdo je nejen hodný, vzdělaný a má přibližně stejné zájmy jako já, ale je i tolerantní a chce rodinu, považuje ji za důležitou a staví ji na první místo v žebříčku hodnot! Abyste rozuměla, pracuji ve vědě a moji dřívější partneři byli vždy trošku excentričtí, vědci, umělci - s tím se u nich pojil velký egoismus = nejprve kariéra a práce, potom rodina, pokud vůbec... Takže jsem s přibývajícím věkem změnila žebříček požadavků na partnera. Měla jsem ale štěstí, protože ten, koho jsem našla (manžel), nejen odpovídal mým představám o otci mého détěte, ale i mé představě o fyzickém vzezření muže, vzdělání, zájmech. Samozřejmě, že jsem musela v něčem i slevit - já jsem "praštěný" a ukecaný extrovert, on klidný, mlčenlivý introvert. Finálně se ukázalo, že to jde překvapivě dobře dohromady.
Otázky Ester jsou sice zajímavé, ale příroda dělá divy. Já rozhodně nejsem typ ženy-matky, přesto dokážu život svého syna naplnit, věnovala jsem se mu celou mateřskou naprosto plně 24 hodin denně a myslím, že rozhodně nestrádá (ani psychicky, ani citově, ani intelektuálně, ani materiálně) ani nyní, kdy už pracuji. S tímto bych si zas takové starosti nedělala. Žena se úderem těhotenství velice změní. Hodně štěstí.
napsáno 4. dubna 2011 reagovat +3 trefné
+3
Judita: Nejsem zatím matka, ale řekla bych, že pokud žena takhle přemýšlí - hledá argumenty, snaží se najít důvody, proč mít dítě, rozhoduje se, jestli jo nebo ne - pak to znamená jediné: že v tuto chvíli prostě děti nechce. Což se může změnit, nebo taky nemusí.

Naprosto respektuju hodnotu různých životních cest a právo každého na tu svou, určitě tu nejsme všichni pro to, abychom měli rodinu. Je to otázka, před kterou nás život staví, a já si myslím, že je to něco, co člověk v danou chvíli prostě ví, aniž by nad tím musel hloubat. Pokud to není ano, je to (zatím) ne.
napsáno 3. dubna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Ester Danelová: Moc se mi líbí, co jste napsala. Nicméně si někdy kladu otázku, jestli kolem rozhodování o založení rodiny nepanuje tak trochu mýtus, že to přijde - samo, spontánně, intuitivně. Říkám se, že když jsme typ člověka, který jiná rozhodnutí takto nedělá, nemusí to přijít spontánně a samo ani tady. Co si o tom myslíte?
napsáno 3. dubna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Ester Danelová: Milé ženy - matky, jak jste se rozhodovaly vy? Co vedlo k tomu, že jste se rozhodly mít dítě?
napsáno 3. dubna 2011 reagovat +0 trefné
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Jana Brzkovská

Jana Brzkovská

Psychoterapeutka, psycholožka

V soukromé praxi.

Související články

Máte fajn rodinu?

Máte fajn rodinu?

Děti potřebují dělat chyby a následně zjišťovat, že se kvůli nim svět nezboří.

Rodina a děti
S prvňáky se učte, pak chvalte a kontrolujte

S prvňáky se učte, pak chvalte a kontrolujte

Ani schopnosti učitele, ani schopnosti žáka. Klíčem k dobrým známkám je úsilí rodičů.

Rodina a děti
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab