Naši na nás kašlali: Na začátku nové cesty stojí odpuštění.

15. června 2011 Rodina a děti

Dobrý den,

dlouho hledám odpověď na můj problém, který se týká mého špatného dětství. Tedy: moji rodiče velmi zanedbali naši výchovu (mám ještě dvě mladší sestry).

Nebyla jsem zneužívána, jen se o nás naši vůbec nestarali. Dali nám najíst, nechodily jsme ve špinavém nebo roztrhaném oblečení, OBČAS dohlídli, aby úkoly byly napsané a věci do školy tak nějak v pořádku. Ale to bylo vše.

Například nás nenaučili čistit si zuby – ty jsme si začaly čistit samy od sebe někdy ve dvanácti letech. Taky nás nenaučili pravidelně se mýt, mýt si ruce před jídlem, PODĚKOVAT za něco, omluvit se, pokud jsme něco udělaly špatně. Vůbec s námi nekomunikovali, nepovídali si, nehráli si, nic nám neukázali, nic nevysvětlili.

Pamatuju si, že jsme byly označované jako nevychované děti a rodiče některých mých kamarádek jim zakazovali si se mnou hrát. Nevěděly jsme, co je správné, co slušné.

Já osobně jsem měla problém se zuby: měla jsem jít na rovnátka. Poté problémy s alergiemi. Měla jsem být vyšetřena v nemocnici. Matka se na to ale vykašlala. Jen mi dávala najevo, jak ji otravuje, že se mnou musí někde lítat nebo dát kvůli mým alergiím pryč kytky (což stejně nikdy neudělala) a podobně.

Otec byl alkoholik. Kvůli jeho pití jsme neustále doma neměli peníze, což bych dokázala odpustit, ale ne to, že se o nás naši prostě vůbec nestarali. Prostě jsme se jakoby vychovaly samy. Je mi dnes 32 a mám velké problémy jak ve vztahu, tak v sociální oblasti. Hodně věcí jsem se naučila sama, ale přesto se nedokážu s přístupem rodičů nějak vyrovnat a smířit.

Jak se od toho odpoutat?

Dita, 15. června 2011

13 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Michal Mynář odborník psychologie.cz


Dobrý den, Dito,

ptáte se, jak se odpoutat od pocitů, které cítíte k rodičům. Jak se odpoutat od minulosti? Není to snadná cesta, ale rozhodně se jí vyplatí jít. Klíčovým bodem, který stojí na počátku té cesty, je odpuštění.

Jak už jsem psal v některém ze svých dřívějších článků, odpuštění je největším darem pro nás, nikoliv pro toho, komu odpouštíme. Odpuštění totiž obrací naše životní zaměření od minulých křivd, které změnit nemůžeme, k přítomnosti a budoucnosti, kterou ovlivnit lze. Je to proaktivní krok. Člověk se jím proměňuje z oběti minulosti na aktivního tvůrce svého života v přítomnosti.

Člověk, který žije křivdou, obrací svou pozornost stále znovu k tomu, čeho se mu nedostalo, nebo jaké překážky mu život a lidé nakladli do cesty. Může se snadno i léta utápět v nenávisti a sebelítosti. Jeho potenciál změnit navzdory nepřízni osudu svůj život je blokován, protože jak praví jedna moudrost: „Kdo hledá viníka, nenachází řešení.“

Vaše rozhodnutí vymanit se z minulosti dokazuje, že jste navzdory okolnostem ušla velký kus cesty v hledání osobní životní moudrosti. Přese všechno, co vás potkalo, na mě z vašich řádků působí silné charisma. To, co mě oslovuje a co vnímám jako váš velký potenciál, souvisí s vaší zkušeností – s nutností přijít si na většinu podstatných věcí v životě sama. Takové poznání má velkou váhu a zaslouží respekt. Chápu, že to původně asi byla z nouze ctnost, že jste za tuto dovednost platila vysokou cenu a kdybyste si mohla vybrat, zvolíte jiné dětství. Ale nejste jen obětí nezájmu rodičů - jste žena, která s trochou nadsázky „stvořila sama sebe“.

Proto věřím, že si poradíte i v oblasti mezilidských vztahů, která je teď pro vás výzvou. K tomu však potřebujete nejen odhodlání, ale i někoho, kdo vám při tomto učení bude sparing partnerem. Proto bych vám doporučil obrátit se na odborníka a zkusit individuální nebo skupinovou terapii. Vztah terapeut – klient je ten pravý mezilidský vztah, ve kterém si může bezpečně vyzkoušet a naučit se to, co potřebujete pro dovedné fungování v mezilidských vztazích obecně. Totéž platí i o terapeutické skupině.

Ale zpět k tématu. Jak odpustit někomu, kdo nám ublížil tak, že to ovlivňuje celý náš život? Jak odpustit, pokud nám ublížili naši nejbližší, od kterých bychom to nejméně očekávali?

Vykreslila jste ve svém mailu obraz svých rodičů. Z vašeho popisu na mě působí dojmem emočně plochých, sobeckých lidí, neschopných vcítění a opravdové blízkosti. Lidí, kteří mají příliš problémů sami se sebou, než aby se mohli/chtěli/dokázali věnovat jiným. Pro mě je to obraz lidí nešťastných a říkám si, co je takto zformovalo? Jaké okolnosti jejich životů je přivedly k alkoholu, jako v případě vašeho otce, nebo k lhostejnosti k vlastním dětem? Koho nebo čeho jsou oběťmi oni?

Zažil jsem jednou v terapii okamžik odpuštění, o kterém bych vám rád vyprávěl. Šlo o párovou terapii dcery s matkou. Dcera řešila své těžké dětství a povídala o situacích, kdy se jí nedostávalo od matky podpory a lásky. Pak mluvila matka. Místo toho, abych ji nechal reagovat na dceřiny výčitky, nechal jsem ji povídat o jejím dětství. Matka mluvila o svém životě, o matce, která ji opustila a o životě s otcem alkoholikem. I když tehdy nedošlo k žádnému okamžitému happy-endu, byl to okamžik přerodu vztahu těch dvou žen. V dalším (již individuálním) sezení mi dcera vyprávěla, jak silně ji matčin příběh zasáhl a jak si uvědomila, že to, co jí matka v dětství nebyla schopna dát, sama ve svém dětství od svých rodičů nedostala. Přestala vnímat svou matku jako viníka, ale jen jako další článek řetězu nedostatku a díky tomu byla schopna jí odpustit, vztek z křivdy vyměnit za soucit a zaměřit se na to, jak tento řetěz přerušit a  „dědictví“ nepředat svým dětem.

Když jsme byli malými dětmi, ve svých rodičích jsme viděli téměř bohy. Často si i v dospělosti myslíme, že rodiče by měli být dokonalí. O to těžší je odpouštět svým rodičům jejich lidská selhání.

Tento příběh jsem zvolil jako inspiraci. Ukázku toho, že vcítění a pochopení může překonat mnohé. Jednoduchý a přímý návod, jak dojít k odpuštění, ale neexistuje. Toto je jen jedna z možných cest.

Každopádně vám budu držet palce na té vaší cestě, která možná bude následovat jiné cestičky, než je ta z mého příběhu. Přeji vám, ať se vám podaří osvobodit se od minulosti a změnit svou přítomnost i budoucnost tak, aby váš život byl naplněný a radostný.

Michal Mynář

+19 trefné
Komentáře 11 Rozbalit vše
Dita: Dobrý den a děkuji všem za rady.Odpuštění se mi nedaří,nedokážu odpustit někomu,kdo mi tak zkazil život.Vlastně nejen mě,ale i mým sestrám,obě dvě měli problémy s drogami.já jsem z toho vyvázla celke dobře,ale přesto mě myšlenky na to pořád trápí.Otec před pěti lety zemřel,ale matce odpustit prostě nedokážu.Myslím,že máte pravdu v tom,že si neuvědomuje,že něco dělala špatně.Vadí mi hodně,že měš i mé sestry neustále otravuje se svými problémy.Má jen základní vzdělání,tedy problém sehnat zaměstnání,tedy nám pořád dává najevo,že nemá peníze a jak je na to zdtavotně špatně.Nemám jí co vracet,za život jaký mě a mým sestrám dala,já jsem už dokázala jí dát najevo,ýe ode mě pomoc nebude,ale vadí mi,že neustále otravuje mé sestry,které také jen se základním vzděláním jako matka mají velký problém vyjít s penězi.Myslím,že asi jediná pomoc pro mě je uplně odtřihnout matku ze svého života.Vím,že to není tak jednoduché,mám pak špatné výčitky,je to kolotoč,ze kterého nevím,jak ven.Ale odpostit asi nedokážu.Děkuji všem za rady.DITA
napsáno 20. června 2011 reagovat +0 trefné
Judita: Dito, asi to chce ještě čas. Vůbec nejde o to, aby sis s mámou padla kolem krku a staly se z vás nejlepší kamarádky, ale abys nevláčela životem zbytečnou zátěž.

Když se mluví o odpuštění, hodně lidí si představí, že jde o ospravedlnění špatného chování. Podle mě je důležité smířit se s tím, co se stalo, přijmout to - neomlouvat, neobhajovat, ale prostě to vzít jako fakt.

Co je těžší (a cítím to z tvého psaní), smířit se s tím, co se nestalo, co nebylo a už ani nebude. Vzdát se něčeho, co člověk nikdy neměl - v tomhle případě šťastného dětství. Připadá mi, že pořád ještě na něco čekáš, abys mohla jít dál, a tohle čekání tě svazuje.

Jestli se na změnu postoje necítíš, nech to být, nemá smysl se do něčeho tlačit. On je důležitý i ten prožitek, třeba není příjemný. Já jsem pro změnu rozumprd, všechno vím, všechno si uvědomuju, a kulhá zas to cítění. No a co, dělám co můžu a žiju jak umím.

Přeju ti hodně štěstí :-)
napsáno 20. června 2011 reagovat +2 trefné
+2
Dita: Zdravím vás,Judito a děkuji za výstižnou poznámku.Asi je pravda,co jste napsala,pořád zřejmě čekám na něco,co nikdy nepřijde.Já nechci po matce,aby uznala,že něco udělala špatně,myslím,že bych s tím daleko nedošla,jednou jsem to zkusila a matka se cítila spíš ukřivděná,že ji něco takového říkám.Ani si s ní nechci padnout kolem krku a vyjadřovat nějakou lásku,kterou nám nikdy nedala,jen bych si přála,aby ona ze sebe přestala dělat tu,která byla obětí.Ona byla dospělá a mohla svou situaci změnit,my jsme byly děti a nemohli jsme dělat nic.Pro mě bude zřejmě nejrozumnější vše přijmout,jak bylo,což nebude asi problém,spíš se nejak vypořádat s tím,že matku do svého života už nechci a naučit se s tím žít bez výčitek svědomí.Přeji pěkný den a děkuji za váš názor.Dita
napsáno 20. června 2011 reagovat +0 trefné
Zdenka: Když to čtu, tak já bych těm dvěma sobcům neodpustila. Byla bych k nim stejně laxní, lépe řečeno, odstřihla bych je ze života. U mých dětí mi přpadalo přirozené, že se o ně staráme..., ale o tom nechci mluvit. Ale - vychutnávám si teď jedno vnouče po druhém a vidím, jak potřebují pomoc dospělého. Jak jsou ty děti naivní, bezbranné, jaké dělají pokroky, když je člověk pěkně nekompromisně učí věcem, kterým se mají naučit, aby byly samostatné, aby to někam kráčelo. Potřebují ale třeba jen cítit, že tu vedle nich někdo je. Tři malé holčičky a takhle se na ně vykašlat? Mě to hrozně rozzlobilo.
napsáno 18. června 2011 reagovat +0 trefné
Markéta: Jde hlavně o to, že ten kdo ubližil to často ani neví , prostě dělal to nevědomky , nebo to nezvládal, nestačil na ten život .
Já kdybych mámě řekla, ty sis ze mě udělala se sestrou ventil, tak by koukala jako blázen a nepřipustila by to, považovala by to jen za další můj výstřelek .

Já sama jsem donedávna věřila tomu, že jsem špatná a problémová a všechno zkazím. Když ovšem nastala situace, kdy jsem byla nahoře a dařilo se mi a sestru opustil manžel a byla bez práce a děti jí propadaly ve škole a nadále mě přesvědčovala, jak jsem nemožná, neschopná a k ničemu:)))).....tak mi docvaklo, že mě potřebuje ,aby se cítila líp.....potřebuje se po mě vozit po celý život.

Takže těžko můžeme po někom chtít aby spolupracoval na odpuštění , když on sám často netuší, že vlastně ubližuje. My máme pro něj určitou důležitou roli .
napsáno 17. června 2011 reagovat +1 trefné
+1
Ester Danelová: Hm, je tedy odpuštění věc snahy toho, kdo mi ublížil? Nebo aktivní krok z mé strany?
napsáno 15. června 2011 reagovat +0 trefné
Oldřich Dotovský: Myslím, že v ideálním případě obou. Ale život zpravidla ideální nebývá...
napsáno 15. června 2011 reagovat +3 trefné
+3
Markéta S: To odpuštění má být jen z naší strany, není závislé na druhém člověku, on má svůj život. Tím, že mu odpustím osvobodím sebe a můžu začít znova, pokud neodpustím, potáhnu ho na zádech jako závaží třeba do konce života.....musím ho pustit.
Druhá věc je ta, že já třeba mámě odpustím a chápu jí , proč se chovala jak se chovala ,ale horší je, že ona se tak chová dodnes. Takže se pořád oživuje stará bolest .
Psycholožka mi říkala, že bohužel někteří lidé, kteří byli pro rodinu ventil, zůstávají ventil frustrací do konce života .Takže já bych odpustila a omezila styky ,aby se pořád neopakovaly staré reakce.
napsáno 15. června 2011 reagovat +6 trefné
+6
Ester Danelová: To zní velmi rozumně. Na druhou stranu omezit styky je vlastně trochu smutné... je smutné, že jsme na to někdy sami a že některé vztahy se třeba "nespraví", neposunou...
napsáno 16. června 2011 reagovat +2 trefné
+2
majka: Moja skúsenosť je, že obmedzenie stykov je jediné možné riešenie a zároveň aj krok k tomu ako sa na veci pozrieť z nadhľadu a dokázať odpustiť.
Moja mama je ukážkový prípad hraničnej poruchy osobnosti, ktorá si to nechce priznať a vymaniť sa z toho bludného kruhu, ktorý je aj pre ňu samotnú veľmi bolestivý ako aj pre celú rodinu, ktorá tým trpí. Dlho som takým "ventilom" bola ja a až keď na mňa opakovane fyzicky zaútočila uvedomila som si, že tam viac nemôžem zostať.
Študujem v Prahe, v 19 rokoch sa musím o seba starať sama a v podstate sa nič nezmenilo (ak nerátam úzkostné stavy a depresie, kvôli ktorým som bola nútená vyhľadať odbornú pomoc). Aj na takú diaľku ma mama dokáže zraniť prostredníctvom súrodencov či inými spôsobmi. Odpustenie je pre mňa proces a viem, že to bude trvať ešte dlho ale to, že som odišla bol prvý krok.
Držím palce v prekonávaní všetkých prekážok a prajem veľa síl...
napsáno 16. června 2011 reagovat +4 trefné
+4
Ondřej: "Hodně věcí jsem se naučila sama, ale přesto se nedokážu s přístupem rodičů nějak vyrovnat a smířit."

Nejsem si jistý co tím myslíš a jak by smíření s přístupem podle tebe vypadalo. Asi to nebude přijetí toho, že se tak k tobě chovali (protože to se zdá, že přijímáš). A asi to nebude ani hledání vysvětlení pro to co udělali.

Odpuštění - tedy zbavení se nepříjemných pocitů vůči lidem, kteří ti ublížili, bez jejich zapojení, bez jejich snahy, by bylo sebepoškozováním. Je to jak snažit se zbavit se strachu z tygra v divočině a naučit se cítit jako by nic. Sežere tě. Znovu ti ublíží. Je perfektně ok, cítit se nepříjemně vedle krvežíznivého tygra. Bez jeho součinnosti, bezpečný způsob jak se oprostit od nepříjemných pocitů v jeho přítomnosti je vzdálit se z jeho dosahu.

Podle mě, odpuštění je výsledek snahy lidí, kteří mně ublížili.

Jak se tedy vyrovnat? Pro mě je to soucítění se sebou, s tím co jsem zažíval v minulosti, jak mě ovlivnilo chování rodičů, kde se k sobě a ostatním chovám jako se chovali oni ke mě, jak se zanedbávám, v čem nerozumím svým reakcím. Jak se měním v různých situacích a proč. Co pro mě bylo nevyslovitelné v dětství a proč. Jaké převrácení hodnot vidím ve svém životě. Atd. atd. Cílem prostě je abych získal emaptii a pochopení k všemožným částem sobě, znichž některé jsou bohužel chováním dost podobné mým rodičům.

Cílem je abych neviděl v ostatních své rodiče. Podobně jako pes, kterému ublížil bezdomovec, nyní nespravedlivě útočí na všechny bezdomovce.
napsáno 15. června 2011 reagovat +6 trefné
+6
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Michal Mynář

Michal Mynář

Psychoterapeut

Soukromá praxe v centru Brna. Poradenství. Podpora v osobních, pracovních i vztahových krizích, life-coaching.

Související články

Otec byl car, trpěl komplexy

Otec byl car, trpěl komplexy

Občas se ptám, jak se trudné dětství podepsalo na mé diagnóze.

Rodina a děti
Máte fajn rodinu?

Máte fajn rodinu?

Děti potřebují dělat chyby a následně zjišťovat, že se kvůli nim svět nezboří.

Rodina a děti
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab