Neumím mluvit o pocitech: Když pocity neprojevíme, projeví se samy.

10. června 2011 Komunikace

Dobrý den,

již dlouhou dobu mám problém se svými emocemi vůči partnerovi. Dusím je v sobě, nebo jsem pak velmi nepříjemná na mé nejbližší okolí.

Pokud u mě vznikne vztahový problém, neumím ho s partnerem řešit. Všechno si nechávám pro sebe a řeším to ve vlastní hlavě. Někdy je to proto, že si myslím, že řeším fakt jen maličkosti, které jsou nepodstatné. Někdy ale cítím, že bych s tím opravdu chtěla něco dělat, ale mám jakoby strach mu něco říct. Nejspíš, abychom se nepohádali... nevím.

Hrozně tím trápím sama sebe a někdy přemýšlím i o různých nesmyslech, které nejsou pravda. Sama přitom nic nevyřeším. Po nějakém čase se tyto problémy většinou nahromadí a já vybouchnu u nějaké blbosti, ke které to nebylo vůbec adekvátní. Následně se doma sesypu, co jsem to zase udělala.

Snažila jsem se přemluvit sama sebe, abych s partnerem více komunikovala a říkám si: vždyť o nic nejde. Nějak se mi to ale nedaří plnit. Možná to je i tím, že reakce partnera na každý problém skončí tvrzením, že se neumím otevřít a říct, co vlastně chci. Sice si popovídáme a mně se uleví, jsem ale ta špatná, která neumí mluvit narovinu.

Uvědomuju si, že před okolím schovávám tu svou slabou část. Nechci, aby viděli, že se mě třeba něco dotkne, nebo že mám nějaké problémy s partnerem. Vlastně se téměř nikomu neumím svěřit se svými pocity, protože málokterému člověku opravdu věřím.

Absolutně nevím jak z toho ven. Vím, že musím začít u sebe, ale nevím vůbec jak. Děkuji za odpověď

Nikki, 10. června 2011

24 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Ondřej Novák odborník psychologie.cz


Dobrý den Nikki,

hned na začátku musím ocenit, jak daleko jste v identifikování svého problému dospěla. Klobouk dolů: k takovémuto náhledu na sebe se s některými klienty dopracuji třeba až  po několika měsících práce.

Zní to tak, že si už velmi přesně dokážete pojmenovat, v čem by mohl být „zakopaný pes“.  Uvědomila jste si, že když nastane nějaký problém (představuji si to tak, že vám třeba něco nevyhovuje nebo vadí), nedokážete to přímo a bezprostředně vyjádřit, ale čekáte s tím. Mezi tím si v duchu fantazírujete o tom, co by znamenalo to říci, místo toho, abyste to prostě zkusila a uviděla. Možná se bojíte konfliktu, nepříjemných emocí, možná si dokonce fantazírujete o tom, že by vás takovou partner nechtěl. V důsledku toho zůstáváte se svými pocity a představami sama, hromadí se ve vás a nakonec to už nevydržíte a vypustíte je při řešení nějaké „maličkosti“. Čili v situaci, kdy už partnerovi vůbec není jasné, proč se najednou tak nepochopitelně rozčilujte (on pochopitelně neví, že se vaše emoce hromadí už od jiné události). Vy si pak možná připadáte, že to přeháníte, což vás zpětně utvrzuje v tom, že je třeba si hlídat, jak své pocity ventilujete. A je to takový bludný kruh. Čím více to zastavujete, tím více se to hromadí a o to méně adekvátní situaci (kontextu) vaše reakce ve výsledku je.

Je to problém, se kterým se ve své terapeutické praxi potkávám poměrně často. Už proto se domnívám, že by bylo dobré, abyste si našla psychoterapeuta, se kterým na tomto problému budete moci nějakou dobu systematicky pracovat. Má zkušenost je podložená tím, že takovýto způsob zacházení se svými pocity má většinou nějakou historii a není nahodilý. Obvykle se brzy ukáže, že lidé, které trápí takovýto problém, mají nějaký důvod své pocity skrývat. Třeba díky tomu, že v minulosti ze strany důležitých osob dostávali na své emoce negativní odezvu. Docela by to sedělo na pasáž, co jste napsala o schovávání „své slabé části“ (možná si sama vzpomenete na nějaké zážitky, kdy na projevy „slabosti“, třeba pláče, někdo z vašeho okolí zareagoval tak, že vás to od dalšího podobného projevu odradilo). Projevování emocí může však být spojené také se zážitkem něčeho nepříjemného (například, když je rodič alkoholik a v opilosti si doma vylévá své splíny), či s vyrůstáním v prostředí, kde nebyla příležitost se naučit, jak emoce zdravě vyjadřovat a díky tomu prostě jen nevíme jak. Je tu X možností.

Důvody mohou být různé a je na psychoterapeutovi, aby vám pomohl zjistit, proč máte zažitý právě takovýto způsob zacházení se sebou. Když přijdete na to, jak a proč jste se to takto naučila, bude pro vás již snadnější rozlišovat, zda je na místě tento způsob používat dál, když vás již spíše omezuje, než aby vám pomáhal něco zvládnout. Přeji vám hodně odvahy na trnité cestě sebepoznávání.

S pozdravem

Mgr. Ondřej Novák, klinický psycholog
 

+7 trefné
Komentáře 4 Rozbalit vše
katka: Mám podobný problém. A jak se píše v komentáři, nikdy jsem nesměla v dětství projevit nějaké pocity nespokojenosti, strachu, nevole, absolutně tabu byl vztek, plakat nešlo a stěžovat si nešlo. Do jisté míry to mám dodnes, jak si manželovi na něco postěžuju, obrací oči ke stropu, pokud se něčeho bojím, směje se mi a nikdy, ale opravdu nikdy ho nelze kritizovat. V podstatě mi pořád dává najevo, že se " nechovám, jak bych měla" . Měla jsem i takové " kamarádky", v podstatě mě využívaly a já nikdy neřekla nic. Těch se mi ale podařilo se zbavit, ačkoliv ne tak, že bych jim řekla, co si myslím. Jednak jsem to v sobě dusila příliš dlouho a bylo by tam moc vzteku na ukočírování rozhovoru, stejně jako některé ty věci byly už staré a najednou je vytahovat? Navíc se ukázalo, že pro ně samotné bylo naprosto nepřijatelné přiznat jakoukoli chybu, selhání..atd. Takže jsem se vymluvila, prostě jsem to svedla na krizi, problémy a nechuť s ebavit s lidmi, tedy i s nimi. Sice jsem za blázna, který se v potížích utápí, ale nestýkám se s nimi a mám klid. Příště už to budu řešit jinak. Pokusím si nevybrat lidi, pro které je chyba nebo nesouhlas problém.
napsáno 22. února reagovat +1 trefné
+1
Katka: Můj obrovský souhlas má Elvirin komentář. Znám to také, ale pouze s kamarádkou, se kterou jsem 3 roky seděla v jedné lavici a pro mě to bylo opravdu peklo! Byla hrozně majetnická a sobecká a to se projevilo i na jejím chování k lidem, jelikož já jsem tak trochu "osel", protože jsem si nechala všechno od ní líbit. Když jsem po ní chtěla půjčit nějakou tužku nebo gumu, nikdy mi to půjčit nechtěla a já to nijak neřešila, ale doma jsem si svůj vztek, který jsem měla díky jejímu povrchnímu chování vybila na první věci u sebe v pokoji, která mi stoupla do cesty. Ve třídě se s ní málokdo bavil, právě kvůli tomu, jak se chovala. Já oproti ní, ale měla lepší vztahy se spolužáky a ona se přezemě snažila dostat do jejich společnosti a zhazovala mě, ale já ji nikdy nezastavila. Neřekla jsem DOST! Ale pak přišla nějaká maličkost a ze mě vypadlo tolik škaredých věco, že jsem si to až vyčítala! Nedokázala jsem jí říct, že mě to hrozně vybíjí, to její chování ke mě, k lidem v okolí, co mám ráda, to jak mě potřebuje vlastnit a já se nemohu bavit s nikým jiným. Ale teď o prázdninách jsem řekla opravdu DOST! Sedla jsem si s jinou kamarádkou, jelikož ona mě odkopla a sedla si také s jinou, ale věděla to celé prázdniny, že bude sedět s někým jiným a neřekla mi to! Mrzelo mě to, ale teď, jsem za to ráda. Cítím se volněji, lépe a příjde mi, jako kdybych sundala ty její pouta a jsem konečně zase ten volný pták. Pomohlo mi to, že to vyřešila v podstatě ona za mě, ale mojí pomocí! :)
napsáno 2. září 2011 reagovat +3 trefné
+3
Petra: Když má Nikki problém říct partnerovi otevřeně, že se ji něco nelíbí, nešlo by mu to třeba napsat, nebo mu poslat sms či mail? Pokud nebude jednat "na rovinu", ani partner nebude mít jasno, co má či nemá kdy říct či udělat, aby se jí to nedotklo. A je to potom taková schovávačka a blízkost se může vytratit a vztah skončit, co Nikki sama asi cítí.
napsáno 14. června 2011 reagovat +1 trefné
+1
Elvira: Nikki, číst tvůj dopis pro mě byl obrovský zážitek. Jak deja vu. Jak pohled do zrcadla. Znám přesně to, co popisuješ. To potlačování, ten strach něco sdělit, otevřít, ten neurčitý strach... že se něco pokazí, něco bude špatně. Znám ty výbuchy a následné sebeobviňování.
A nakonec jsem dospěla do stejného bodu, jako jsi nyní ty - přesně jsem věděla, co se mi děje. Ale nevěděla jsem vůbec co s tím, jak to změnit, co dělat jinak. V tomhle bodě jsem byla dlouho.
Pak se v mém životě stalo něco ne zrovna příjemného a já se konečně odhodlala najít ve svém městě psychologa a domluvit si s ním schůzku. A to byla skutečně cesta... kam? Těžko říci, ale je to cesta. Předtím jsem jen přešlapovala na místě a narážela hlavou do zdi. Nyní směřuji jinam a cítím se lépe.
Moc bych ti přála, abys to zažila také. Jsou věci, se kterými si neporadíme sami. A psychoterapií můžeš jen získat. Co? Právě ten prostor otevřít se - v takové míře a takovou rychlostí, jakou potřebuješ, bez toho, aby ses pak cítila jako "ta špatná". A budeš moct probrat to, co se ti děje, najít to nepříjemné a najít způsoby, jak to prožívat jinak. A když pak třeba budeš k jednomu člověku cítit důvěru, dost možná bude snazší důvěřovat i dalším.
Věřím, že dotaz zde v poradně je první krůček na tvé cestě k méně trápením ve tvém životě.
napsáno 10. června 2011 reagovat +12 trefné
+12
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Ondřej Novák

Ondřej Novák

Klinický psycholog a psychoterapeut

Zaměřuje se především na individuální psychoterapii metodou gestalt terapie a psychologickou diagnostiku.

Související články

Klam utopených nákladů

Klam utopených nákladů

Proč při vyhodnocování životních situací tak často docházíme k mylným závěrům?

Úspěch
Důvěřivost je známkou vysoké sociální inteligence

Důvěřivost je známkou vysoké sociální inteligence

Důvěra k druhým lidem se vyplácí a přináší výhody.

Komunikace
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab