Odkládám povinnosti.

29. listopadu 2010 Úzkosti a deprese

Dobrý den,

v pubertě jsem začala s odsouváním DÚ a s učením na testy. Přesto jsem patřila k nejlepším žákům. Teď dokončuji VŠ a situace se nezměnila. Můj obor mě zajímá, ale některé předměty se nemůžu donutit naučit. Na zkoušky se učím úplně na poslední chvíli, někdy pracuji tahem bez spánku třeba dva dny.

Zpočátku vždy došlo ke zlomu – začala jsem se bát, že zkoušku neudělám a to mě donutilo začít se učit. Cítila jsem se na hranici svých sil, úzkostná, plakala jsem, ale naučila jsem se (pořád mám dobré výsledky). Bohužel scénář se s každou zkouškou zase opakoval. Teď si říkám, že mi to nestojí za to, prožívat takové stresy a ničit si zdraví.

Situace se změnila – povinnosti odkládám stále, ale nepociťuji z toho už takovou úzkost, takže mě vlastně nic nenutí úkoly splnit, tj. přetahuju všechny deadliny. Odmítám nabídky kamarádů na setkání, protože vím, že „se musím učit“, ale stejně se celý den k učení neodhodlám. V lepším případě dělám něco smysluplného jako uklízení, vaření apod., v horším případě (většinou) se jenom tak poflakuju.

Cítím někdy už marnost a beznaděj, nevím, jak z toho ven. Mívám období, kdy jsem energická, pracuju a pak zas propady, bludné kruhy (trvají třeba i měsíc), kdy čím víc věci odkládám, tím se cítím neschopnější a vlastně nic nedělám. Četla jsem o prokrastinaci, time-managementu, ale bez většího úspěchu. Psycholog mi řekl, že je to normální, ale oproti svým spolužákům jsem opravdu extrém.

Moc mě to trápí a už nevím, co s tím. Děkuji

Katka, 29. listopadu 2010

118 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Pavel Král odborník psychologie.cz


Dobrý den,

ve svém dotazu používáte slovo „prokrastinace“. Ta se zpravidla definuje jako odkládání úkolů a povinností na pozdější dobu - a to až do té míry, že ve svém důsledku narušuje kvalitu života a přináší závažné komplikace.

Dle svých slov jste hledala pomoc a radu v literatuře i u psychologa. Osobně se domnívám, že spíše než radu, byste měla vyhledat odbornou pomoc - terapii. Pokusím se Vám vysvětlit, proč.

Obecně vzato bývá prokrastinace spojována z úzkostí, obavami či strachem. Předmětem obav může být cokoli - fakt, že daný úkol je nepříjemný, že v něm nespatřujeme žádný smysl, že ho nezvládneme tak dobře, jak bychom si přáli, že je úkolů více, než můžeme zvládnout atd. Ovšem vzhledem k tomu, co píšete (že jste i bez úsilí měla dobré známky), je také docela dobře možné, že jste se prostě jen „nenaučila“ učit, že jste si nevytvořila adaptivní strategie plánování času. Další možností, která mne napadá (vzhledem k tomu, že zmiňujete jakousi periodicitu svých obtíží i vzhledem k pocitům, které popisujete), je symptomatologie depresivní.

Samotný název diagnózy nebo pojmenování symptomu zpravidla nijak nepomáhá k jeho odstranění (nehledě na to, že bez řádného vyšetření může být mylný). Důležité je pochopit a popsat mechanismy, které poruchu způsobily, a které ji udržují v chodu. Zkušený terapeut Vám pomůže tyto mechanismy pochopit a zároveň bude schopen zvolit správnou terapeutickou strategii k odstranění Vašich potíží.

S pozdravem a přáním brzké úlevy,

Pavel Král

+15 trefné
Komentáře 12 Rozbalit vše
Hanak: Dobrý den,taky odkládám úkoly a věci na pozdější dobu nebo je neudělám vůbec a pak jsem smířená s tím že jsem neschopná.Nevím na co se mám něco naučit,když to potom nepoužívám...tak to zapomenu.Příjde mi to jako ztráta času.Nebo se pro něco nadchnu a nedokážu v tom vydržet.
Nikdy se nad nikoho nepovyšuju,protože mám strach že vím že nejsem dokonalá.Řidičák mám už 10 let,ale nejezdím protože se bojím a nemám z toho řízení radost...spíš trauma.
Nevím co s tím dělat,můžete mi prosím poradit?
Moc díky Hanka
napsáno 7. června 2011 reagovat +0 trefné
krista: u mně je to jednoznačně spojeno s frustrací, rezignací a depresí. proč něco dělat, když se tím stejně nic nezmění? tak raději neudělat nic. nikdy jsem s tím neměla problém, udělala jsem střední i vysokou školu oboru, který jsem nechtěla a neměla jsem o něj zájem. Jen díky vůli. Ale v osmatřiceti už nemám motivaci. Zvlášť když mi zkušenost říká, že přemáhání a pilnost stejně nic pozitivního nepřináší.
napsáno 31. května 2011 reagovat +2 trefné
+2
Brabka: Katko, moc by mne zajímalo, jak to s Vámi vypadá teď - po pár měsících. V prosinci jsem se dostala do téhož kruhu, ale výrazné znaky nastaly už dřív, jen jsem je připisovala své neschopnosti, lenosti, strachu a únavě. Buďte prosím tak hodná a napište mi, jak to zvládáte a zda se Vám něco osvědčilo. Moc děkuji.
napsáno 24. února 2011 reagovat +0 trefné
Ivan: Kdyz jsem poprve precetl tento clanek tak jsem se v nem naprosto videl. Ja jsem osobne uz PhD student a jsem presne v tom stadiu co je popsane v clanku. Zaroven taky plne souhlasim s nazorem odbornika. Clanky a rady odborniku z internetu ci magazinu proste jsou k nicemu. To je jako radit alkoholikovi prestat pit ci kurakovi pit. Stejny nesmysls a asi jedi mozna metoda je terapie...
Dekuji za clanek
napsáno 11. ledna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Lenka Tiefova: Ahoj Katko,
dnes jsem četla tento článek http://www.lidovky.cz/az-30-procent-studentu-nedokaze-plnit-sv...
Musím říci, že se mi trošku ulevilo. Vždy jsem si myslela, že jsem lenoch. Měla jsem na VŠ a dodnes mám podobné problémy jako ty. Během zkouškového období jsem měla nejčistčí pokoj :).
Řešila jsem to, že jsem se učila po kouskách a pak jsem se odměňovala. VŠ jsem vystudovala. I v práci jsem měla dny, kdy jsem udělala víc než ostatní za několik dní a pak dny, kdy jsem neudělala nic. Prostě to nešlo. Takhle se to se mnou táhne pořád. Takže když mám "pracovní náladu", snažím se z toho vytřískat co nejvíc a hodně toho dokážu. Také mě to trápí, ale dá se s tím žít.
Držím palce
Lenka
napsáno 6. ledna 2011 reagovat +4 trefné
+4
cúsíth: Jsem v tom také. Je mi 45 let a je to čím dál tím horší. 6 let se naprosto neúspěšně léčím s depresí, byla jsem i hospitalizovaná, mám už dokonce částečný invalidní důchod a celou dobu mám nepříjemný dojem, že mám špatně stanovenou diagnózu.Teprve včera jsem zjistila, že existuje prokrastinace. Uvědomuji si, že to začalo už na vysoké škole, ale plně to vypuklo až po 40-tém věku života. Mám pocit naprosto zničeného života. Reaguji proto, že chci všechny varovat před nekvalitní psychiatrickou léčbou. Nenechávejte své zdraví pouze v rukou lékařů, mnohdy nepomohou. Sami se zajímejte o svou chorobu a další možnosti léčby, lékaři to vidí velmi neradi, ale snažte se s nimi nějak po dobrém vyjít, jde o váš život.
Děkuji Lence za radu, pokusím se naučit co nejlépe využít "pracovní náladu".

Hodně štěstí
Cú síth
napsáno 7. ledna 2011 reagovat +3 trefné
+3
Monika: Nic odborného, jen něco ze života. Když jdu s vnukem ven, vždycky problém je, obout boty. V poslední době mi kluk navrhuje. Babi, tak jednu já a jednu ty. A když se chci pustit do obouvání, vždycky říká:" Ne, nejdřív já, ať to mám za sebou." To mě fakt rozesmívá, možná ho to naučili doma a to je dobře, možná to bude základ k tomu, "mít to za sebou".
napsáno 6. prosince 2010 reagovat +4 trefné
+4
Kristýna: Ahoj Katko,
tak tohle moc dobře znám. Vždycky jsem měla stejný problém - ale nikdo mi nevěřil, že takhle to u mě funguje, protože jsem vždy patřila k nejlepším studentům - a tak to víceméně dosud na VŠ je... Ale například loni se mi stalo to, že jsem 3x odsunula u profesora zkoušku až jsem mu řekla, že to nezvládnu a budu zkoušet letos... a nejhorší je, že vím proč... mám na sebe tak velké nároky, že se bojím, že jeho a sebe zklamu a tak z toho radši preventivně vycouvám, místo toho, abych to vůbec zkusila.
Vím tedy v čem je problém - ale podle toho ho taky řešit už není tak jednoduché jak se zdá :)

Proto přeji hodně štěstí v boji s prokrastinací :)
A i já děkuji za výše zmíněné rady, pomohou i mně!
napsáno 2. prosince 2010 reagovat +8 trefné
+8
Ester Danelová: Milá Katko,

to co jsi napsala do poradny mě oslovilo a zároveň mě jako první napadlo, že jsem si taky vždy myslela, že jsem ve svých prostojích extrémní. A postupně začínám věřit tomu, že nejsem, že to tak dělá hodně lidí. A mají pro to dobrý důvod: nejde makat pořád :-) a poslední dobou si myslím, že nejde ani makat osm hodin denně.

Dlouho jsem to měla taky tak, jak píšeš, byť jsem to možná neprožívala tak hořce... Od konce bakaláře jsem každopádně vědomě čekala, kdy přijde ťafka. Měla jsem pocit, že mi všechno prochází. Že se nesnažím, nedělám ani na půl plynu a přesto se to dycky nějak semele. A to mě nemotivovalo, spíš jsem tomu nerozuměla a bylo mi divně. Ťafka přišla, dostala jsem stopku na magisterské diplomce. A popravdě, díky ní to bylo minulý měsíc poprvé v životě, kdy jsem pracovala s předstihem. Neuvěřitelný pocit a kéž by to "nezmizelo". Byť teda "nárazová" budu asi dycky.

No a při té snaze o průběžnou práci se stalo taky něco dalšího: Začala jsem na sobě pozorovat, že se flákám čím dál víc právě tehdy, když se snažím podávat dlouhé výkony v kuse a říkám si, že nemůžu odpočívat. Například když si řeknu, že nepůjdu ani jeden večer v týdnu s nikým ven, protože makám. Když si naopak domluvím program na tři večery, mám se na co těšit a stihnu toho podle mě stejně. Prostě tolik nemarním čas.

Možná je v tom u Tebe něco víc a nerada bych Ti tvrdila, že ne. Ale vím o čem mluvíš - a zároveň mi v tom je teď docela fajn. Tak to přeju i Tobě.
napsáno 2. prosince 2010 reagovat +9 trefné
+9
Petr Toman: (...) Pokud uspějete, zvyšujte postupně délku učení - pokud nastanou problémy s plněním plánu, naopak čas snižte. Vypadá to banálně, ale postup plán-dodržení-odměna je velmi důležitý pro "přeprogramování" dosavadního chování! V případě, že učení zpočátku nepůjde ani s krátkými časy snadno, neobviňujte se - řešíte dlouhodobý problém a vaše energii padne nejen na učení, ale i na tuto "režii".

Je také možné, že opakovaně dostáváte do lehké deprese, což není radno podceňovat. Konzultujte tuto možnost s vaším lékařem, případně psychiatrem - deprese výrazně ovlivňuje schopnost rozhodování a narušuje vůli, což je důsledkem nedostatečného fungování chemie (neurotransmiterů) v mozku. V lehčích případech lze kromě antidepresiv náladu stabilizovat i přírodními doplňky (např. Saframyl, L-tryptofan).

Nezapomínejte také, že i v době, kdy se tzv. musíte učit, je třeba uspokojovat potřeby vašeho 'vnitřního dítěte', tj. dovolit si činnosti, které vám dělají radost a vyvolávají pozitivní emoce. Pomáhá pokud jsou tyto činnosti kreativní či pracují s obrazotvorností (návštěva výstavy, divadla, malování, zpěv, tanec) - tím zapojíte více pravou mozkovou hemisféru (kreativita), namísto neustálého zatěžování levé hemisféry (logika) učením.

Pro zlepšení celkového stavu lze samozřejmě doporučit pravidelné cvičení dle vašeho výběru. Výborná je např. jóga, ale opět platí, že by vám cvičení mělo především dělat radost!

Držím palce a zdravím! :-)
napsáno 29. listopadu 2010 reagovat +8 trefné
+8
Petr Toman: Katko, souhlasím s názorem P. Krále. Pokusím se jen doplnit několik námětů k zamyšlení (neberte je prosím jako fakta):

Z toho, co píšete, vyplývá, že máte v sobě dlouhodobý konflikt: na jedné straně snahu se učit a na straně druhé nechuť až neschopnost reálně se k tomu odhodlat. Z neschopnosti donutit se pak plynou opakované pocity marnosti a frustrace, které dále podkopávají vaši snahu. Čili začarovaný kruh. Jednou z příčin vzniku tohoto kruhu mohla být vaše volba zdroje motivace k učení: strach. Bála jste se, že zkoušku neuděláte, což vás tzv. donutilo - jenže to zároveň postupně zafixovalo vazbu: učení = stres + námaha na hranici sil. Tato negativní motivace (zabránit neudělání zkoušky) společně s neúměrnou nárazovou námahou a negativními pocity v jejím průběhu způsobila, že se vaše tělo nyní podvědomě tomuto vyčerpávání a negativním pocitům brání pomocí odkládání učení (pro kontrolu si můžete udělat jednoduchý pokus: zkuste se v době, kdy se vám do učení nechce, pustit do obdobně náročné činnosti, která vás však baví - pokud to půjde, není problém v obecném nedostatku energie).

Pokud je moje úvaha správná, je potřeba 1) najít jiný, POZITIVNÍ zdroj motivace, a 2) postupně NARUŠIT zmíněnou negativní vazbu, 3) podpořit zlepšení celkového stavu.

Navrhuji: na začátku si naplánujte např. jen 15min. učení denně a pokuste se tento plán dodržet - pokud uspějete, nezapomeňte se odměnit - procházkou venku, kostičkou čokolády, návštěvou kina, poklábosením s kamarády apod. (...)
napsáno 29. listopadu 2010 reagovat +12 trefné
+12
Katka: Moc Vám oběma děkuju za názory a rady, vyzkouším to – nejdřív ještě sama se sebou, a když to pořád nepůjde, zkusím terapii. Už jenom to, že jste mi odpověděli, mě potěšilo.
Myslím, že nedostatkem energie to není, spíš to upadání do bludného kruhu, do určité falešné bezmocnosti, která se sice reálně dá překonat, ale jaksi „za setrvačnosti“ to nejde. Napadlo mě, jestli to nesouvisí i s tím, že do určité míry mám vlastně ráda trochu adrenalinu a princip spadnout na dno a vstát (fyzicky), např. běžet ze všech sil až do úplného vybití energie – je to pro mě osvobozující. Zkusím taky zařadit víc neškodných vybíjecích fyzických aktivit, a pokud je to jedna z příčin, nebudu už třeba hledat „vzrušení“ v odkládání povinností.
Všimla jsem si, že několik lidí kliklo, že je na tom podobně – co kdybychom se kontaktovali a vzájemně se podporovali v překonávání? Budeme se chápat a myslím, že si můžeme být dobrou oporou, že společně to může jít snáz. Jestli máte zájem s tím společně něco udělat, ozvěte se na můj mail: viavado@email.cz
Hezký den všem! Katka
napsáno 30. listopadu 2010 reagovat +10 trefné
+10
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Pavel Král

Pavel Král

Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut

Ústřední vojenská nemocnice Praha a soukromá praxe.

Související články

Já na tom makám...

Já na tom makám...

Nejjistější způsob, jak něco nestihnout? Mít na to spoustu času.

Úspěch
Jak napsat diplomku

Jak napsat diplomku

Vytvořte si vlastní strategii, jak pohnout se psaním důležité práce.

Úspěch
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab