Pornografie mi ničí vztah: Jak pojmenovat a prožít své pocity?

13. května 2011 Vztahy

Dobrý den,

chtěla bych se podělit se svým možná malicherným problémem. Kráčí o to, že nemůžu vystát jakoukoliv pornografii. A můj protějšek to má bohužel naopak.

Je to můj první vážný – vlastně vůbec první – vztah. Jsme spolu už rok a půl. Ale už asi tři čtvrtě roku se potýkám s depresemi, které ve mně vyvolává pomyšlení na to, že můj přítel se na porno dívá a prostě ho má rád.

Ze začátku jsem k tomu byla laxní, naneštěstí mi to ale začal neustále někde předhazovat. (Tapeta na ploše, rozhovory s kamarády v mé přítomnosti, atd.) Jsem introvertní, ale po čase jsem se překonala a promluvila si s ním o tom. Říkal, že vše chápe. A od té doby se o tom přede mnou skoro vůbec nezmiňuje.

Z mé strany se ale přesto objevují stále větší deprese. Stačí naprosto malá a neškodná zmínka a já si ji okamžitě spojím se vším, co mě podráždilo v minulosti a jsem v depresi. Zkoušela jsem se s tím vyrovnat a překonat to. Četla jsem spoustu názorů mužů i žen na toto téma. Chápu, že muži to prostě vidí jinak. Ale i přesto mi to vadí a nemohu to překonat.

Často uvažuji, zda-li by mi bez něj nebylo lépe. Ale uvědomuji si, že toto není jeho problém. Je můj. A že v příštím vztahu by se nejspíš opakovalo to samé, takže utíkat před tím nemá smysl. Mým cílem tedy je, nějak se s tím vyrovnat a překonat odpor a nenávist k pornu.

Vím, že mi neřeknete, jak se s tím vyrovnat. Ale prosím, abyste mi pomohli najít nějaké řešení. Děkuji.

Dominika, 13. května 2011

12 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Vladimír Smutný


Milá Dominiko,

díky za tvůj zajímavý dotaz. Rozhodně není malicherný. Líbí se mi, co píšeš v závěru: Uvědomuješ si, že je to tvůj problém a ty se s ním musíš vyrovnat – jinak ho budeš příště řešit znovu třeba v jiném vztahu. Ukazuje to na tvoji vyspělost a uvědomění. A dovolil bych si v tom s tebou souhlasit.

Zkusme nehodnotit tvého přítele ani tebe – a dokonce ani to, zda je správné či nesprávné dívat se na porno, či zda porno samotné je správné nebo ne. Důležité je (a ty to asi cítíš), jaký pocit to v tobě vyvolává a co s ním. Píšeš, že to v tobě vyvolává depresi. Podle mé zkušenosti je deprese vlastně potlačování něčeho v sobě. Nějaké naší části či pocitu. Píšeš, že ti asi neporadíme, jak se s tím vyrovnat, ale já to přece jen zkusím.

Naše tělo funguje podle mé zkušenosti jako paměť pocitů. A to tak, že všechny nepřijaté city co tělem neprojdou, protože je nepřijmeme, zůstanou v těle jako „pocity“ tedy „po citu“. A to je to, co nás trápí. Bojíme se jich a utíkáme před nimi. Někdo to řeší kouřením, sportem, léky, alkoholem, pornografií a sexem a někdo třeba drogami. Ať tak nebo tak, neprožité pocity se hlásí o slovo a chtějí být prožity. Když se bráníme, přichází zmíněná deprese. Co s tím? Nejjednodušší způsob je podle mé zkušenosti najít daný pocit v těle, pojmenovat ho a prožít ho (smířit se s ním a přijmout ho). Jak to můžeš udělat? Buď najít někoho kdo ti s tím pomůže, nebo to zkusit sama.

Je potřeba si najít čas a klidné místo, zavřít oči a vzpomenout si na pocit, který v tobě pornografie vyvolává, najít kde v těle tento pocit je, pojmenovat ho (tlak, bolest, smutek, vztek, píchání, nenávist atd.) a zkusit ho prožít. To se dá udělat více způsoby.

1. Můžeš si buď představit, že se tento pocit ve tvém těle stupňuje na maximum a ty ho necháš rozlít do celého těla. Chvilku to trvá a prožití pocitu poznáš podle toho, že se jakoby otřeseš po celém těle. Zpětnou kontrolou pro tebe, že se to povedlo, pak může být, že pornografie již tyto pocity v tobě nebude vyvolávat.

2. Druhá možnost je po pojmenování pocitu se zavřenýma očima nahlas říkat: Přijímám, že cítím … (tady si doplň svůj pravý pocit) a opakovat to dokola tak dlouho, dokud neucítíš, že ti to opravdu přestalo vadit. Někdy pomáhá určit si na začátku na škále od 1 do 10 (kde 10 je nejvíc) intenzitu pocitu a pak si postupně při přijímání kontrolovat, zda je pocit na škále slabší.

3.  Třetí možnost je tzv. „nodding“, kdy opět zavřeš oči a vybavíš si daný pocit, či tobě nepříjemné situace spojené s pornografií a tvým přítelem, jemně přikyvuješ hlavou jakoby na souhlas a opět si nahlas říkáš: „Ano, i toto jsem já. Přijímám, že i toto je součást mého života.“ A děláš to stále dokola, dokud daný pocit nebo situace nejsou opět prožité a zpracované.

To všechno směřuje ke smíření s něčím, co je ti nepříjemné. Zpětnou kontrolou je, že ti daná věc přestane vadit. Říká se, že každý máme svoji „temnou“ stránku. Lidé z našeho okolí nám často hrají „role“ a tuto temnou stránku nám „zrcadlí“. Většinou je to něco, co na sobě nemáme rádi a je to pro nás těžké přijmout. V tvojí situaci by to mohlo třeba být (ale toto je opravdu jen příklad), že se ti vlastně někde hluboko v tobě také porno určitým způsobem líbí, ale přijde ti nemravné na něj koukat, protože ti to třeba někdo z rodiny kdysi řekl a ty to máš tak uložené v podvědomí. Pak vlastně bojujeme sami se sebou. S přijmutím něčeho v sobě (co se nám přijmout nechce), neboť máme dojem, že musíme být vždy mravní, hodní, správní. Temná stránka v nás ale vždy je. Lepší kontrolu nad ní získáme tím, že ji přijmeme a přiznáme si ji - spíše než když ji násilně potlačujeme. Na téma vyrovnání se s podobnými věcmi v životě ti moc doporučuji knížku „Radikální odpuštění“.

Držím moc palce, aby ti to pomohlo.

Vladimír

+30 trefné
Komentáře 11 Rozbalit vše
rejpalka staromodni: Nevěřím vlastním očím, jaké rady tady čtu od psychologa. Pane Smutný, poradil byste totéž své dceři? Vy sám koukáte na pornografii a považujete to za normální? Co na to Vaše manželka - praktikuje pravidelně Vaše postupy, aby jí to nevadilo..? (omlouvám se za "rýpání") Osobně se nejvíc ztotožňuji s názorem Martina (před kterým smekám) - láska a partnerský vztah by měly stát muži za to, aby se vzdal podobných náhražek a lákadel. Jinak vztah nebude v pořádku a stane se z něj nerovný boj. Třeba jsem staromódní, ale to, že se z něčeho bohužel stává celospolečenská norma, ještě podle mě není důvod, aby se tomu člověk samozřejmě podřizoval.

Btw, už se "těším", až na dotaz "partner je mi nevěrný" dostanu radu "Meditujte, zranění, které prožíváte, je pouze odraz vaší vlastní temné stránky. Držím vám palce, aby vám to pomohlo".
napsáno 10. února reagovat +3 trefné
+3
Sylva: Vzdát se náhražek a lákadel? To ale po lidech chtít nemůžete. Můžete chtít, aby nebyli nevěrní, případně aby si ty náhražky užívali nepozorovaně. Ale nemůžete chtít, aby nemasturbovali, nepředstavovali si při tom cokoli chtějí a případně se nepodívali na něco, co je vzrušuje. To není staromódnost, co říkáte, ale omezenost a neznalost.
napsáno 10. února reagovat +8 trefné
+8
Rostik: Myslím si že oba nerozumíte tomu,proč se pornografie vůbec produkuje.

1)Má to fungovat jako náhražka sexu ale pro lidi který ho mít nemohou.
2)Má to fungovat jako rozšiřování sexuální fantazie ve vztahu.
3)Čas od času každý zatouží po někom jiném.Někdo si ve své volné chvilce k tomu pustí film a jiní zas třeba využijí své fantazie.
Když to shrnu,pornografie má co nabídnout každému z nás.I vám Dominiko.
Doporučuji domluvit se s přítelem na kompromisu.Tím se nikdy nic nepokazilo.-)
napsáno 28. března reagovat +0 trefné
martin: hele dominiko,

ja jsem kluk, heterosexual, v lete se budu zenit. po svete beha hodne kluku kteri budou ochotni te milovat, tedy vzdat se taky zvrhlosti, ktere se ti nelibi a ponizuji te. a to jenom kvuli tobe kdyz uz ne kvuli sobe, to je totiz laska. nahi zenski telo musi bejt atraktivni pro kazdeho normalniho muze, ale aby nekdo sledoval porno predse nemuze byt normou. kdo z vas by chctel aby se jini chlapi divali na vase nahe tela vasich dcer, matek, ci manzelek? tam je odpoved, proste to neni prirozene lidski psychice.
napsáno 19. ledna reagovat +4 trefné
+4
Dominika: Děkuji vám za odpověď a děkuji i vám všem ostatním za vaše příspěvky. Už jen to samotné, že někdo byl ochotný se o tom se mnou na této úrovni bavit mi přineslo úlevu.
Děkuji opravdu mnohokrát za pomoc, ještě jsem se s tím nesmířila úplně, protože je mi to stále nepříjemné, ale už to pro mě nepředstavuje problém ve vztahu.
Jsem stále ještě se svým přítelem a pornografie je v našem vztahu tabu a funguje to tak úspěšně.
Myslím, že důvod, proč mi to tak začalo vadit byl asi také v tom, že sama jsem se o pornografii dříve vůbec nezajímala a byla mi představena skrz mého přítele možná pro mě hrubým způsobem. Ze začátku mi to vlastně nevadilo, až později, když jsem poslouchala jeho rozhovory s kamarády atd.
A není pravda, že mi vadí muži, kteří se na něj dívají. Jen mi vadí, když na něj kouká můj přítel. Možná taky jistou formou žárlím.
Každopádně si vážím vaší pomoci a vašich názorů, myslím, že časem se mi s tím podaří smířit úplně. :)
napsáno 24. července 2011 reagovat +2 trefné
+2
Alena: Myslim, ze problem neni v Dominice. Ja jsem osobne taky nemela rada, kdyz muj expritel koukal na nahotinky na pocitaci, ponizovalo me to a pripadala jsem si neatraktivni. Myslim, ze to dela kazdy chlap, ale musi tam fungovat rovnovaha...tzn. at si kouka, ale musi mit zajem i o me. Kdyz to funguje jako nahrazka sexu, je to spatne. A neprijde mi uplne normalni, ze to ma jako tapetu na pocitaci a bavi se o tom pred tebou s kamarady, to musi byt dost ubijejici. To si mohl delat, kdyz byl sam, ale kdyz je s tebou, mel by k tobe mit respekt. Ja osobne si toto nedokazu predstavit. U tveho pritele mi to prijde trochu jako zavislost, ja bych mozna uvazovala o nekom zralejsim.
napsáno 6. ledna reagovat +7 trefné
+7
Judita: Dominiko, Vladimír Smutný to píše moc pěkně, tohle může být dobrá cesta. Možná bych si na tvém místě pokusila ještě přesněji formulovat, co vlastně mi vadí. "Nemůžu vystát porno" je přece jen dost obecný postoj. Z toho, co píšeš, mi připadá, že ti vadí spíš muži, kteří se na porno dívají. Nebo ještě něco jiného? Čím přesněji si to pojmenuješ, tím líp pochopíš, o co vlastně jde.

Důležitá věc, která se píše i v doporučované knize (Radikální odpuštění) - když sami pro sebe zapracujeme na tom, aby nás něco nevytáčelo (protože proč bychom měli dávat druhým lidem nebo něčemu jinému takovou moc nad svým prožíváním), vůbec to neznamená, že nebudeme zároveň budovat v rámci reálných vztahů určité hranice.

Je v pořádku chtít po partnerovi, aby tě netahal do hovorů o pornu nebo aby si nevystavoval obrázky ve vašem společném prostoru. To, že vidíme hlubší souvislosti (v jiném vztahu bych asi narazila podobně), neznamená, že se vzdáme tohoto "prvoplánového" řešení. Obojí se dá velice dobře propojit.
napsáno 14. května 2011 reagovat +2 trefné
+2
Petr Toman: Moc pěkná odpověď!

Naše "vyspělá civilizace" bohužel učinila tabu i z věcí, které jsou přirozené, včetně sexu. Bohužel negativní roli v tom sehrála i křesťanská církev nebo třeba minulý režim. Výchova se pak předávala z generace na generaci a u mnoha lidí se takový "názor" (např. že TO je nemravné) stal součastí bazálních přesvědčení - o těch se nepochybuje, a proto také bývá nejtěžší se od nich oprostit (dokonce i když se s nimi člověk vědomě neztotožňuje, stejně jejich "porušení" způsobuje nepříjemné pocity). [V tomhle případě to samozřejmě nemusí být jediný důvod, může to být způsobeno i nepříjemnou životní zkušeností apod.]

V každém případě jde o záležitost psychiky. Pracovat na tom může chvíli trvat, ale čím víc člověk dokáže přijmout, tím je nakonec svobodnější. Hodně štěstí! :-)
napsáno 13. května 2011 reagovat +2 trefné
+2
Judita: V podstatě souhlasím, mám jen dvě ale - výchovou nelze nepředat určitý soubor přesvědčení, obraz světa. Poprvé někdy kolem 4-6 let s úžasem zjišťujeme, že to, co se dělá a jak se žije u nás doma, není to jediné možné, a v pubertě začínáme podrobovat tento obraz světa ověřování a zkoušení. Mezi samozřejmostmi, které jsme bezelstně absorbovali v dětství, je s největší pravděpodobností vícero takových, které nám v pozdější době život komplikují. Emoce jsou výborná kontrolka, na která naše životní přesvědčení je třeba se podívat.

Podle mě nejde ve výchově mnohdy vůbec o cílené prosazování nějakého životního konceptu (a není tedy třeba tahat do toho komunisty, církev, Rakousko-Uhersko nebo Einsteina); ostatně je otázka, do jaké míry měli naši předkové obraz podobných autorit zvnitřněný a nešlo-li spíše o přikyvování jen tak naoko, aby vrchnost neřekla.

Druhá věc, kterou bych podotkla - Dominika nepíše, že by měla problém se sexem, vadí jí pornografie. A tady bych si dovolila pochybovat, do jaké míry pornografie zobrazuje věci "přirozené". Myslím, že drtivá většina porna je asi tak "přírodní" jako řada levných potravin v lákavém obalu.
napsáno 14. května 2011 reagovat +15 trefné
+15
Petr Toman: Jistě výchovou nelze něco nepředat, jen jsem chtěl poznamenat, že může docházet k (nevědomému) předávání dávno překonaných vzorců, které dnes člověku způsobují potíže - a že dogmatické a totalitní režimy toto podporují.

U Dominiky nejde o to, jestli je pornografie dost "přírodní" nebo ne, ale o to, že má ale deprese už jen z myšlenky, že ji někdo rád sleduje. Pokud tuhle skutečnost dokáže přijmout, nebude jí tehle svérázný žánr vadit (což neznamená, že by ho musela sledovat).
napsáno 15. května 2011 reagovat +0 trefné
Nina: Souhlasím s tím, jak reagovala Judita (hlavně s tím posledním odstavcem).
Jen mě to vede k trochu obecnějšímu zamyšlení: zatímco dřív bylo tabuizováno prakticky vše kolem lidské sexuality, dnes mám pocit, že je tabu přiznat, že mě plně uspokojuje "obyčejné" něžné milování s dlouhodobým partnerem, ke kterému mám citový vztah. Sex je lákadlem, které je mnohdy využíváno i v oblastech, se kterými vůbec nesouvisí, a aby to lákadlo funguvalo musí se stále nějak ozvlášťnovat, což samozřejmně zase ovlivňuje naše vnímání toho, co je normální. Je samozřejmě dobře, že spousta lidí už nemusí kvůli svým "nestardním" sexuálním zálibám prožívat pocity viny, jen proto, že "se to nedělá". Ale na druhou stranu mám pocit, že někdy je do role toho divného stavěn člověk, co žádnou "úchylku" (nemyslím to vyloženě jako psychiatrickou diagnozu) nemá.
Z Dominičina dotazu jsem trochu měla pocit, že si kvůli tomu, že jí porno vadí a nelíbí se jí, navíc připadá jako ta špatná. Podle mě je normální, že člověk má něco rád a něco ne. A má na své pocity nárok. Stejně jako někdo jiný má nárok, aby se mu to líbilo. Důležité je si ty pocity pojmenovat a pokusit se najít příčinu, aby člověka nemohli vnitře rozežírat, protože pak člověk vidí "svého strašáka" i tam , kde vlastně vůbec není.
napsáno 14. května 2011 reagovat +22 trefné
+22
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Vladimír Smutný

Vladimír Smutný

Kouč, psychoterapeut

Majitel firmy CoachMe

Související články

Jak mluvit o sexu

Jak mluvit o sexu

Když si chceme promluvit o sexu, máme k dispozici jen dětské výrazy, odborné pojmy a sprostá slova.

Vztahy a sex
Důvěřivost je známkou vysoké sociální inteligence

Důvěřivost je známkou vysoké sociální inteligence

Důvěra k druhým lidem se vyplácí a přináší výhody.

Komunikace
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab