Přítel nahradil alkohol marihuanou: Chtějte po něm hlubší změnu.

12. srpna 2011 Závislosti

Dobrý den,

mám obrosvký problém s přítelem. Dlouhých patnáct let byl alkoholikem, předtím se i potýkal s tvrdými drogami. Nyní se rozvádí a před deseti měsíci jsme se dali dohromady. Pomohla jsem mu od alkoholu, abstinuje už čtyři měsíce. Od té doby ale začal pro změnu opět s marihuanou. Prý se chce vrátit do mladých dob. Jeho nálady jsou strašné. Raději jsem od něj odešla, dala mu na výběr - buď marihuana, nebo já. Chtěla jsem mu sama pomoci, byl ale agresivnější. Raději jsem to vzdala. Myslíte si, že má nějakou šanci se s tím poprat a přestat? Mám ho ráda, ale nejde to již vydržet. Nevím jak se k němu chovat. Nemám zkušenost s marihuanou, nevím jaké jsou reakce atd.

Děkuji, Lenka

L.Z., 12. srpna 2011

4 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Pavel Nepustil

Dobrý den,

děkuji vám za dotaz. Kdybychom se potkali, asi bych se potřeboval ještě na spoustu věcí doptat: není mi totiž jasné, jestli jste se s přítelem úplně rozešli nebo jestli ještě jste spolu, resp. jestli byste se k němu vrátila, kdyby změnil svoje chování. Možná bych se doptal na věk přítele a na to, co na něm máte ráda. Nejsou mi jasné souvislosti jeho pití a kouření marihuany a mnoho dalších věcí, ale na tato omezení si musíme v internetovém prostoru zvyknout.

Nicméně, internetový prostor je dobrý k jiným věcem: například ke zjištění podrobnějších informací o marihuaně (http://www.drogy.net/portal/ilegalni-drogy/ucinky-drog/cannabinoidy/). Může se to hodit, i když bych si troufnul tvrdit, že samotná marihuana nebude hlavní kámen úrazu.

Píšete, že přítel byl v minulosti zvyklý pít alkohol, předtím brát jiné drogy, nyní marihuanu – což jsou všechno látky, které v nejobecnějším slova smyslu způsobují změněné stavy vědomí. Jejich dlouhodobé a pravidelné užívání se určitě projeví na biologické úrovni, ale dají se samozřejmě očekávat také změny v interakcích s druhými lidmi. Uvedu jenom malý příklad. Každý člověk se v životě učí, jak co nejlépe zvládat frustraci, stres, napětí, atd. Většinou se naučíme víc způsobů, jak je zvládat, někdo si ale zvykne vypořádávat se s nimi pouze pomocí změněného stavu vědomí. V intimním vztahu to potom může být pro druhého velká obtíž – neumožňuje mu s partnerem smysluplně komunikovat. Málokdy jsou takové vztahy harmonické.

S tím souvisí i podmínka, kterou jste příteli dala. Vypadá to, že vám nejde jenom o to, aby přestal kouřit marihuanu. Jde nejspíš i o to přestat se uvádět do změněných stavů vědomí a tím pádem i naučit se jiné způsoby komunikace – jiné způsoby reagování na lidi, jiné způsoby zvládání sama sebe – svých prožitků, svých myšlenek a podobně.

Nejsem schopen vám s informacemi, které mám, poradit, co dělat, ale pokud budete chtít s přítelem zůstat, doporučoval bych, abyste věnovala velkou pozornost tomu, jak se k vám chová a chtěla po něm dlouhodobé změny na této úrovni – přičemž bude třeba, abyste mu je velice detailně popsala. Myslím si, že je to lepší způsob než chtít, aby přestal s kouřením marihuany, protože za svých osm let praxe s uživateli drog jsem nabyl dojmu, že snad každý člověk, který miluje nějakou látku (drogu), si ji dokáže vychutnat, aniž by to okolí, i to nejbližší, poznalo. Ale abychom skončili optimisticky: šanci přestat s nadměrným užíváním drog má každý. Víc než polovina lidí, kteří tento problém mají, to dokáže.

+5 trefné
Komentáře 19 Rozbalit vše
Jana: Milá Lenko, píšete, že máte přítele ráda. Zkuste to s ním ještě vydržet. Myslím, že potřebuje Vaši pomoc. Chovejte se k němu hezky. V kalendáři si dělejte poznámky, kdy on se k Vám choval hrubě. Potom bych mu řekla, že to byl poslední pokus. Rozumím Vám, pořád ustupovat nelze! Žila jsem 16 let ve společné domácnosti s tchánem, rád se napil, hodně kouřil, ale já se naučila ho brát takového jaký je. Nikoho neměl. Museli jsme se s manželem o něj postarat. Nikdo s rodiny ho nenavštívil asi proto, že byl alkoholik. Se všemi se rozhádal. Nakonec těžce onemocněl a zemřel. Manžel mi poděkoval, že jsem se o něj starala, pěkné slovo, nějáký dárek to tolik nestojí, vlastně to nestojí ani za řeč!
napsáno 18. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
vojta: To je, prominte, pekna blbost. Lenka stoji pred jedinym rozhodnutim. Zda ma toho pana natolik rada, aby si kvuli nemu znicila zivot. Nic jineho ji totiz neceka. informaci nam poskytla pomerne malo, ale k vykresleni zakladniho problemu jejiho pritele to myslim staci. Ten problem je, ze NECHCE prestat. A je uz celkem jedno s cim. Jestli jede na piku, chlasta, huli nebo hraje automaty je uplne jedno. Vas pripad je dost specificky a k Lencine situaci je dost vzdalen. Vase rada je proto podle mne hloupa. Je to jako radit leta tyrane zene, at si zacne do kalendare delat krizky vzdycky, kdy dostane facku, a po mesici rekla svemu tyranovi, ze ted uz teda opravdu ale dost. Myslim, ze ten pan nepotrebuje jeji pomoc, ale stejne jako kazdy zavislak, potrebuje utociste, aby se mel kam vratit, kdyz uz ho nikdo nechce, to utociste vyplenil, nabral novych sil a jel vesele dal. Pokud abstinuje tak, ze nahradil jednu drogu jinou (osobne tedy radsi THC nez alkohol, ale to sem ted uplne nepatri), tak NEABSTINUJE! Vsechno nebo nic! Preju Lence najit silu toho cloveka normalne nakopat. Bud to pochopi, nebo skonci, jak zaslouzi. Je to tvrde, ale je to tak. Hlavne zadnou litost, ustupky a podobne. to je cesta do pekel pro oba!
napsáno 11. dubna reagovat +1 trefné
+1
Alena: Naprosto souhlasím s Vojtou za předpokladu, že Lenka od partnerského vztahu, resp. od života čeká něco víc než neustálý kolotoč kolem jediného tématu: závoslost. To se totiž bude skloňovat pořád dokola a v každé situaci.
Těch informací je skutečně málo, ale ani na mě nepůsobí pointa příběhu tak, že by Lenčin přítel hledal pomoc. Naopak mu to vyhovuje, protože se vrací do "mládí".
S tím nikdo nic neudělá. Jak se říká: můžete koně dovést k řece, ale nedonutíte ho pít.
Z mého pohledu prodlužování vztahu s takovým člověkem je ztráta drahocenného času, kterého máme každý sakra málo. A založit vztah na ultimátech? Kotorolovat jejich plnění a v opačném případě je postihovat ? To pak ale není partnerství, ale vztah matka a zlobivé dítě, jenže trochu na jiném levelu. ...
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
iF: Hulím asi 4 roky a to denně pár(cca 5) cigaretek. Mám 3 roky přítelkyni, která si myslí, že si dám občas jednoho večer. S vyšší konzumací THC na něj vzníká i vyšší tolerance, takže chování po brčku je zvládnutelné. Existují kapičky do očí, po nichž je bělmo jak má být, trocha zubní pasty s kartáčkem a trocha voňavky, po té už nikdo neví nic... Stavěli mě naši strážci zákona asi už 2x hned po té, co jsem si dal brčko, chodím zhulen na zkoušky na VŠ, do práce... vždy vše v pořádku. Závislák pro svou "milovanou" závislost udělá hodně, aby nebyla prozrazena a mohla být dál vesele provozována.
napsáno 15. srpna 2011 reagovat +2 trefné
+2
karel: Mám dojem, že jste chudák a nevím, proč se tím chlubíte.
napsáno 15. srpna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Oldřich Dotovský: Při představě, že se s takovými potkáváme i na silnicích, mě mrazí...
napsáno 16. srpna 2011 reagovat +6 trefné
+6
vojta: no vidite, me mrazi pri predstave, kolik lidi za volantem ma upito a tech je setsakra vic. o individuich, kteri na necem silnejsim jezdi dalnice v protismeru nema cenu hovorit. Zhuleny clovek jezdi v drtive vetsine pripadu pomaleji a obezretneji. tim nechci rozhodne rizeni pod vlivem obhajovat, je to samozrejme spatne, nicmene spolecenska nebezpecnost ridice zhuleneho a opileho je uplne jinde. opily clovek (oproti zhulenemu) riskuje vic nez by tak cinil strizliv a je mnohem agresivnejsi. a plati to nejen za vlantem, jen v tech rychlostech to bohuzel vic vynikne.
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
iF: Nepsal jsem to z důvodu chlubení, ba naopak poslal jsem to jako reakci na to, že zhulence přece každý pozná. Jako uživatel si myslím, že k tomu mám také, co říct: "Já tedy nevím, ale mám dojem, že zrovna pravidelného huliče marihuany poznám vždy na první pohled. To se ale s vámi nechci nějak přít. Jen takový postřeh."

A sundejte si růžové brýle. Lidi denně jezdí pod vlivem různých látek. Dokud policajti nebudou mít peníze na testery, věc se nezmění...
napsáno 16. srpna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Pecka: Muj přítel kouří trávu už asi deset let ( taky je o něco starší ) já začala před 4ma rokama. Oba dva jsme aktivní uživatelé, neboli huliči, před nedávnem jsem začali pěstovat, jelikož žijeme spolu a s mým otcem, pochopitelně muj otec ví že pěstujeme, ale nikdy by ho nenapadlo, že to i užíváme což jsem pochopila když se při nedávné diskusi s mým přítelem na to zeptal. Člověk, který neví nic o trávě nemuže ani huliče od normálního člověka rozeznat. Tím chci říct, že tráva není látka která by zbavovala smyslů, ale látka která pomáhá užívat si života více než je běžné.. jen lidi mají zakořeněné že je to droga.. proto ani pořádně nepochopí proč to ti lidi berou a že i oni mužou být na silnicích bezpečnými řidiči když to nejsou hloupí puberťáci kteří se i po malé dávce smějí jako malé mimina a jsou doslova smyslů zbavení. Já se s mým přítelem v autě cítím velmi bezpečně a to i když si zahulí před jízdou.
napsáno 6. září 2011 reagovat +0 trefné
vojta: tak za prve, trava JE droga. v sirsim slova smyslu, jakozto bylina leciva (jako hermanek, napriklad). i v uzsim jako latka navozujici pocity zmeny vedomi. tolik k omylu rekneme lingvistickemu.
to zda dokaze cloveka "zbavit smyslu" je dost individualni, ale sama to priznavate u "pubertaku". Vase znalosti jsou, soude dle Vaseho prispevku, velmi spatne. a predevsim trpite iluzi oblibenou mezi vetsinou konzumentu teto drogy a sice, ze s ni nejsou spojena zadna rizika a jen "pomáhá užívat si života více než je běžné", coz je jeden z nejvetsich omylu. stejne jako kazda droga je marihuana dobry sluha, ale velmi zly pan. Preji Vam abyste to pochopila (a hlavne chtela pochopit!) driv, nez budete muset.
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
vojta: mam dojem, ze od Vas v mistnich diskuzich nezaznel ani jeden nazor k tematu, za to ostatni diskuujici, kteri zastavaji jiny nazor nez vy, bez jakychkoliv zabran napadate a urazite. za chudaka bez nazoru jste tu v mych ocich akorat vy. iFovu poznamku rozhodne neberu jako chlubeni se (cim taky). mohlo by Vam to byt zrejme z posledni vety, ktera by se dala tesat:

Závislák pro svou "milovanou" závislost udělá hodně, aby nebyla prozrazena a mohla být dál vesele provozována.
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
Tom: Podle mě nemá cenu se snažit pomoci drogově závislému. Dokud to člověk nechce změnit sám od sebe, nikdo mu to nevnutí. Dokud člověk na vlastní kůži nepocítí, že je třeba něco změnit, nic ho od toho neodvrátí.
napsáno 13. srpna 2011 reagovat +8 trefné
+8
vojta: presen tak. anglicke prislovi pravi: where's te will there's the way. a plati to i v negaci. zaklad je motivace toho jedince prestat. bez te je kazda snaha marna a predem odsouzena k neuspechu.
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
Oldřich Dotovský: "protože za svých osm let praxe s uživateli drog jsem nabyl dojmu, že snad každý člověk, který miluje nějakou látku (drogu), si ji dokáže vychutnat, aniž by to okolí, i to nejbližší, poznalo."

Já tedy nevím, ale mám dojem, že zrovna pravidelného huliče marihuany poznám vždy na první pohled. To se ale s vámi nechci nějak přít. Jen takový postřeh.
napsáno 12. srpna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Jana: Můžu se zeptat podle čeho? :)
napsáno 14. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Oldřich Dotovský: Oči, výraz, tón řeči, celkové chování...
napsáno 15. srpna 2011 reagovat +0 trefné
vojta: k tomu lze rict jedine. nepoznate. poznate cichace, protoze ti se to ani nesnazi skryvat, protoze maj od redidla deravy mozek (zajdete si do Hlavova ustavu, maji tam zajimave exemplare) mozna heroinistu, ale i tho jen kdyz budete mit kliku, ze ho chytnete tesne pred, pripadne tesne po aplikaci. pikare, kdyz nebude chtit, tak nepoznate vubec a hulice taktez. respektive, pokud se nebude maskovat, poznate, ze se prave zhulil. ale to je tak vsechno. jestli huli poprve nebo pravidelne, to nemate sanci...
napsáno 11. dubna reagovat +0 trefné
Pavel Nepustil: Podle mě existují lidi, kterým nevadí, možná si i přejí, aby jejich okolí poznalo, že užívají určitou látku - osvojí si tedy určité "poznávací znaky" komunity spjaté s danou látkou - jako třeba rytmus a tón řeči, gestikulace, styl chůze, způsob oblékání, apod.
Ale stejně tak existují lidi, kteří nechtějí, aby na nich okolí cokoliv pozorovalo, a proto se snaží tyto znaky spíše vědomě odstranit. Velice trefně o těchto lidech psal William Burroughs, akorát nevím, jestli to byl "Feťák" nebo "Nahý oběd". Důvody mohou být rodinné, obchodní, pracovní,...
Nedávno ke mně chodil muž, otec od spokojené rodiny, který přestal kouřit marihuanu po 12 letech, přičemž o jeho každodenním kouření jeho manželka vůbec nic netušila.
Takže já si taky myslím, že "pravidelného huliče marihuany" poznám, ale jen takového, který CHCE, abych ho takto poznal. S pozdravem, PN
napsáno 15. srpna 2011 reagovat +6 trefné
+6
Oldřich Dotovský: Máte možná pravdu - to mě nenapadlo. Já pořád považuji užívání podobných látek za v podstatě špatné, a tak jsem ani nepředpokládal, že by někdo vůbec mohl chtít, aby to na něm bylo poznat.
napsáno 16. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Pavel Nepustil

Pavel Nepustil

Psychoterapeut a sociální pracovník

Vedoucí Poradenského centra Pasáž, Sdružení Podané ruce, o.s., zakládající člen skupiny Narativ, doktorand na Katedře psychologie FSS MU.

Související články

Hulím, a proto blbnu, nebo blbnu, a proto hulím?

Hulím, a proto blbnu, nebo blbnu, a proto hulím?

Vědci prokázali na vysokoškolácích souvislost mezi užíváním marihuany a vznikem psychóz.

Zdraví
Feminismus je přežitek

Feminismus je přežitek

Vybojovaly jsme si víc práv, než potřebujeme. Nastal čas, abychom mužům některá vrátily nazpátek.

Vztahy a sex
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab