Slabá vůle a sebedůvěra: Bez pocitu selhání se občas neobejdeme.

9. září 2011 Rozvoj osobnosti

Dobrý den,

již několik let bojuji se svou slabou vůlí. Oprava: Již několik let prohrávám se svou slabou vůlí. Navzdory tomu, že je mi teprve 24 let, moje životní energie, které jsem měla vždy habaděj, se ztratila někam do prázdna. Několik, pro mě poměrně velkých životních porážek či ztrát, mi vzalo vítr z plachet a navzdory tomu, že bych měla být poměrně šťastná (mám přítele, který mě podporuje a práci, která sice není vysněná, ale živí mě), trávím většinu svého volného času ve virtuálním světě, ať už na internetu nebo ve vlastní hlavě.

Utíkám do něj od problémů, kterých je dost a nebezpečně se na mě sypou, utíkám do něj hlavně co nejdál od sebe. Vůle, ctižádost, bojovnost, tvořivost, sebevědomí, chuť poznávat nové věci a vůle jsou vlastnosti, které si matně pamatuji ze svých mladších let , ale již dlouho se stávají jen cizími pojmy. U ničeho nevydržím, od všeho mě odradí strach, nedůvěra ve vlastní schopnosti a jaká si pohodlnost, chránící mě od dalších ran. Jak znovu získat jistotu, jak se naučit disciplíně a jak si vůbec začít znovu věřit, když se člověk sám v sobě zklamal? Děkuji za odpověď.

Nataša, 9. září 2011

64 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Nikola Šmorancová


Milá Natašo,

Cítím, že pravděpodobně hlavním bodem bude utíkání a stranění se obtížnějším životním situacím, které vás postihly. Sama už asi víte, že únik do vlastní ulity nic neřeší. Postavit se strachu a problémům čelem je sice náročné a nepříjemné, avšak nejvíce efektivní řešení. Chápu, že to pro vás může být velice obtížné, ale neřešením se nic do pohybu opravdu nedá. Ptáte se mne na otázku, jak znovu získat jistotu, naučit se disciplíně a začít si znovu věřit. Největší jistotu, odvahu a sebevědomí získáte tehdy, budete-li se stavět ke svým situacím čelem. Ať už jsou příjemné nebo nepříjemné. Jedině při dořešení určité situace získáte opět důvěru v sebe sama a odvahu stavět se dalším nepříjemnostem.

Zklamání a pocit selhání je v životě každého z nás zcela normální a bez toho se zkrátka neobejdeme. Je to jakýsi protipól toho, abychom si uvědomili, co v životě chceme a jakým směrem se potřebujeme vydat. Nebýt těchto nepříjemností, pravděpodobně bychom to nikdy nezjistili. I vás tento stav upozorňuje na to, že tato cesta pro vás nebude asi ta pravá a musíte se vydat jinudy. Pokud si ze začátku nevěříte, vyhledejte odborného specialistu, který vám do začátku pomůže s tím, abyste získala opět odvahu a věřila sama sobě. Není se čeho bát, jen je potřeba začít a chtít současnou nepohodu změnit. Normální je cítit se dobře a z toho byste měla určitě vycházet.

+16 trefné
Komentáře 15 Rozbalit vše
Poláková Lucie: Vážení a milý,
život je tvoření a každý z nás prochází různými etapami. Jednou dole a jednou nahoře. To je v pořádku a to znamená život. "kmitání" plusových a minusových nábojů - jako se střídá světlo a tma.... Absolutně nesouhlasím s větou pí. Šmorancové - "Normální je cítit se dobře a z toho byste měla určitě vycházet." I necítit se dobře je normální. Život je barevný a z toho musíme vycházet. Je důležité uvědomit si svou zoodpovědnost vůči svému životu. Všem přeji upřímnou víru a všeobjímající lásku, to je základ spokojené duše, která je schopná tvoření.
napsáno 3. ledna reagovat +1 trefné
+1
Julie: Paní Natašo,

zdá se mi, že jste vše vyjádřila naprosto jasně. Plně Vás chápu, jsem na tom stejně, ale tyto stavy mě naštěstí přepadly o mnoho let později, než Vás (ve středním věku). Věc bych rozhodně nebagatelizovala, rady typu: "postav se k tomu čelem" příliš nepomohou, vím. Z vlastní zkušenosti bych navrhla návštěvu psychoterapeuta psychoanalytického zaměření (nic nového pod Sluncem, vím), neboť současná neschopnost a slabá vůle může souviset s nějakými nejasnými problémy táhnoucími se již z dětství. Zní to banálně, ale funguje to. Nepodceňovala bych to, může to vyústit v depresi, sama beru AD (a zabírá to, vše se velice zlepšilo).
Držím palce.
napsáno 16. října 2011 reagovat +4 trefné
+4
Kája Špičáková: Dobrý večer,
ráda bych podotkla, že způsob, jakým zde odpověděl Mudr. Radkin Honzák mi přijde nevhodný a neprofesionální. Myslela jsem, že cílem těchto diskuzí je především podporovat lidi, kteří mají potíže, v tom, aby osobně vyhledali odbornou pomoc nebo získali adekvátní zpětnou vazbu. Nikoli bagatelizování nebo internetové vtípkování, které má sice dokázat, že doktor je "nesmírně zábavný" (palce nahoru), ovšem tomu, kdo hledal řešení problému tak akorát zkazí den a znechutí mu cokoli konzultovat naživo - a to jen na základě toho, že dotyčná ve svém příspěvku svůj problém popsala nedostatečně nebo ne zcela srozumitelně. Podle mě by si takové vyjadřování psychiatr (pokud se zrovna nachází v roli psychiatra) neměl dovolit - a to ani na internetu nebo spíš zvláště na internetu.
napsáno 15. října 2011 reagovat +10 trefné
+10
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: Vážená paní Špičáková,
chápu, že rozhořčení může ovlivnit rozlišovací schopnosti a tak bych k Vašemu příspěvku dodal, že ODPOVĚĎ na dotaz poskytla tazatelce Nikol Šmorancová. DISKUSE pak umožňuje všem, aby vyjádřili své reflexe a názory a není u nich nutno předpokládat hyperkorektní terapeutickou atmosféru. Můj příspěvek tedy nebyl odpovědí na dotaz (těch tu mám dost), ale vyjádřením mého pocitu, že tazatelka se staví do klasické role "oběti" (dramatický trojúhelník s třemi pohádkovými postavami: oběť - spasitel - perzekutor), která křičí, pojďte mě zachraňovat, aniž upřesní, co vlastně potřebuje. Je od Vás šlechetné, že jste se ujala role spasitelky (ve vztahu k tazatelce) a perzekutorky ve vztahu ke mně.
Nevím, proč by tazatelé měli v diskusi zde dostávat pouze pozitivní zpětnou vazbu přetékající sympatiemi a soucitem, stejně jako Vám přiznávám plné právo na názor, který je odlišný od mého.
Tazatelka je evidentně gramotná a příruček, jak pěstovat vůli je na našem trhu přehršel; jen ona se nezmínila, že by už nějak začala trénovat.
napsáno 16. října 2011 reagovat +10 trefné
+10
Radkin Honzák
Kája Špičáková: K tomu bych ráda dodala, že podle mě tady není až tak podstatné, kdo poskytl odpověď a kdo reagoval až v diskuzi, pakliže ten, kdo reagoval, to činí pod hlavičkou "odborník" a reaguje tímto způsobem. Opakuji, že mně tento způsob připadal neadekvátní. Hyperkorektní terapeutickou atmosféru jistě není potřeba nastolovat, o pouze pozitivním zpětné vazbě a spasení světa se zde určitě nebavím - postačí základní slušné chování, což v tomto případě neproběhlo. Označit dotaz v psychologické poradně (od člověka, o kterém nevíte vůbec nic) za "hysterický výkřik" a to v roli, pod kterou v této diskuzi vystupujete, je skutečně hodno poplácání po ramenou. To je z mé strany vše - ráda si přečtu, co odepíšete, pokud se zaktivují vaše obranné mechanismy, což je vlastně normální, takže se nebudu divit, ale náladu na další pokračování v přestřelce tohoto typu nemám. Hezký zbytek neděle
napsáno 16. října 2011 reagovat +7 trefné
+7
Pavel: Narozdíl od některých kommentátorů si nemyslím, že by slečna Nataša jen tak plácala nebo bezobsažně vykřikovala. Její pocit jistě má nějaký důvod. A mě tak napadá, že věřit si není jednoduché, pokud nevidíme ve vlastním životě nějaký smysl, nějaké poslání. Každý má na světě své místo a svůj úkol a už proto je důležitý. Jistě máte, Natašo, druhým co říct a co dát. Nebojte se, to, co nazýváte slabou vůlí, může být jen nedůvěra ve Vaši osobou, kterou do Vás někdo zasel. Ten, kdo s Vámi není spokojený, nemusíte být Vy sama, ale třeba někdo z Vaší minulosti. To, že si to uvědomujete a voláte o pomoc, je dobré znamení. Nemám pro Vás jiný vzkaz, než abyste věřila ve své poslání a měla ráda své místo na světě. Možná nemáte slabou vůli, jen nedokážete plnit nároky okolí. O to se však nesnažte, buďte sama sebou. Vzpomínejte často na dobu, kdy jste byla plná sil, a ať je to pro Vás vzpomínkou osvěžující. Vy to umíte, vezměte to krůček po krůčku.
napsáno 15. října 2011 reagovat +6 trefné
+6
Jana: Já ty pocity znám. A přijde mi trefný postavit se problémům čelem, je to náročný a chce to odvahu. Napíšu co se mi stalo, měla jsem problém s DP, fakt to byla samostatná práce na fakultě mě na to vedoucí upozorňoval. Dostala jsem napsaný tři věty-schéma plus tři hrozný články-imunologický vůbec jsem nevěděla o co jde. Pak jsem si asi musela vymyslet pokus, to nevim, protože školitel mi řekl, že všechno je na internetu, pak jsem za nim zase jednou zašla, přede mnou ležela knížka o transplantaci ledvin, až pozdějc mi došlo, že byla k tématu, asi jsem měla chytat informace ze vzduchu.Pak jsem profesora jednou potkala ve dveřích a dal mi sodu: že jsem jeho noční můra, že tam ještě takového studenta neměl a kdyby to věděl, tak by do toho nešel a jestli mě to téma nebaví jestli tu školu chci dostudovat a at si dojdu na psychinu. Vyhýbala jsem se tomu rok, nakonec jsem to napsala, ale před tím tam byly různý úniky. Asi obecně až nějaký problém překonáte může si více věřit a mít chuť do dalších věcí. Třeba cítíte jen takovej dyskomfort, kdyby to bylo nesnesitelný, už byste s tím hnula. Tak at se věci lépe vyvíjí.
napsáno 17. září 2011 reagovat +1 trefné
+1
František Růžička: Slecno(pani), Nikolo Š.,
cetl jsem vas text trikrat, a pokazdy se z te "rady" pokusil cos vydolovat. No, tak mi, jak my na Zizkove, vyslo, sry, ze bud jste mimo Vy, nebo ja. Nakonec jsem sdilel, a rad, na svem fejsbuku, protoze podobny "rady " jsou , pardon, nanic
..
jemne receno)...zajimalo by me, jakej Vy z toho teda mate ted, po napsani, pocit?
*

Ja rikam: Vase slova do tvarohu tesat!((( Dorazila me vase pseudopointa:"normalni je citit se dobre..."
No, to by by fakt blbyho nenapadlo!!!_(((
napsáno 10. září 2011 reagovat +14 trefné
+14
Judita: Natašo, ty víš docela přesně, co se ti nepovedlo tak, jak jsi chtěla, viď? Píšeš, že jsi sama sebe zklamala. Vlastně se máš dobře, ale ve svých očích jsi prohrála.

Tenhle stav nějakou dobu vznikal a chvilku to asi zabere, než se ti ho podaří vybalancovat. Možná to zvládneš bez pomoci, možná ji budeš potřebovat. Tak jako tak pro začátek můžeš trénovat na maličkostech: Napočítám do tří a otevřu oči. V devět vstanu od počítače a půjdu si dát sprchu. Odpoledne zaliju kytky. Dneska zaplatím účty.

Pokaždé, když dodržíš, co sis naplánovala, stoupne tvoje důvěra v sebe, v to, že máš určitou moc nad svým životem. Cíle stačí tři čtyři na den nebo po každém úspěchu a patřičném vychutnání vítězného pocitu jeden další pro nejbližší období.

Nu a pokud jde o to, že se tvůj život ubírá jinou cestou, než sis vysnila... to se stává. Popravdě nevím o nikom, kdo by podobným zjištěním neprošel. Jeden je opuštěn životní láskou, druhého potká úraz, další přijde o majetek nebo o práci. Některé dokonce osud vytrestá tím, že jim dá přesně to, co si přáli. To všechno se děje a čím víc budeš v kontaktu s lidmi a jejich životy, tím víc ti to přijde normální. Stejně jako to, že je možné vstát, oprášit se a jít dál. Nebo se dokonce vrátit na cestu, která se zdála ztracená.

Kdybys ses přece jen chtěla dál trápit a čekat, doporučuju ke čtení Paula Watzlawicka - Stručný úvod do neštěstí. I hořekovat se dá efektivněji, rychleji a lépe!
napsáno 10. září 2011 reagovat +28 trefné
+28
margaret dante: Judito: Opravdu Vám děkuji za Vaši odpověď Nataše. Narazila jsem na tyto stránky jen tím, že jsem dokázala nazvat problém, se kterým se trápím. Nataša jako by psala o mě, jen po deseti letech. Jsou věci, které dělám ráda, ale občas k nim vedou krátkodobé časové úseky, které nesnáším a tak se vyhýbám všemu. Stejně jako ona utíkám do světa, který je jen můj a ve kterém se věci dějí jen v mé mysli. Vaše odpověď je pro mě jako hodná vychovatelka s prstem na hodinkách, která se usmívá, ale říká: "Je čas vstávat!" Dá deset sekund a potom z vás stáhne deku. Je to jednoduché, prostě to chce ze začátku řád, ze kterého se časem stane bytí.
Děkuji, Margaret.
Našla jsem tu dvě odpovědi odborníků, ale ani jeden mi nedal odpověď, která mi pomohla.
napsáno 5. listopadu 2011 reagovat +4 trefné
+4
Martin: Píšeš, že si POMERNE šťastná, že máš priateľa, prácu. Zdá sa mi, že ty nie si šťastná, ale len preto, že máš prácu a priateľa tak by si MALA byť. Kopa ľudí má takmer všetko v živote čo chce, a predsa nie sú šťastní. Ako povedal istý prezident USA, niečo v zmysle, že "šťastie človek nemôže vlastniť, môže ho len prežívať na malú chvíľu", alebo "človek je len dovtedy šťastný, pokiaľ nie je šťastný" :)

"Vůle, ctižádost, bojovnost, tvořivost, sebevědomí, chuť poznávat nové věci.." - to sú mi známe veci. Tiež som o ne kedysi prišiel a nevedel som ako a už vôbec nie prečo, no zaváňalo to prepukajúcou depresiou. Každý blbý psychológ radí zmeniť životný štýl, začať športovať a bla bla bla. To sa ľahko povie. Ak tento tvoj stav trvá dlhšie ako rok, tak jednoznačne ber nejaké lieky..inak to bude pre teba len trápenie a stratené roky života.
napsáno 10. září 2011 reagovat +3 trefné
+3
Radkin Honzák Odborník psychologie.cz odborník psychologie.cz: Na tomhle příspěvku se mi líbí akorát to, že pod výkřiky UTÍKÁM OD PROBLÉMŮ se skví reklama: Stáhněte si zdarma magazín Psychologie.cz „Běhání jako životní styl“ s tréninkovým plánem.
A napravo: ZLEPŠETE SVŮJ SEXUÁLNÍ VÝKON. Takže to vidím jako dvě zcela konkrétní rady.
Jinak mi to přijde jako bezobsažný hysterický výkřik, protože tazatelka sice dramaticky naznačuje jak krutá zklamání prožívá, ale vůbec není jasné proč a z čeho, od jakých problémů utíká, když žije celkem pohodově.
napsáno 9. září 2011 reagovat +14 trefné
+14
Radkin Honzák
Oldřich Dotovský: :-) Myslím, že jste uhodil onen pověstný hřebíček na hlavičku. Taky jsem při čtení získal neodbytný dojem, že má autorka dotazu vlastně vše, co potřebuje ke spokojenosti, a její trápení je neopodstatněné.

Možná byste měla, Natašo, vyjmenovat ty "problémy, které se na vás sypou", jak píšete - třeba vypsat je na papír. Kdo ví, třeba zjistíte, že to vlastně žádné problémy nejsou - jen takové drobné nepříjemnosti, jakých nám život denně servíruje spousty, abychom se nenudili.

A chcete-li si začít znovu věřit, k tomu asi potřebujete nejprve vědět, v čem byste si chtěla tak věřit. Případně v čem že si to teď vlastně nevěříte a proč.
napsáno 10. září 2011 reagovat +5 trefné
+5
Barbora Romanovská: Opravdu mne udivuje, jak někdo může od počítače na druhé straně vědět, že "má autorka dotazu vlastně vše, co potřebuje ke spokojenosti, a její trápení je neopodstatněné". Také jsem prožila dobu, kdy se na mne všechno sypalo a pocity by se daly přirovnat k Natašiným (ačkoli je ona sama nevyjmenovala a tím otevřela prostor ke spekulacím, že ji vlastně nic netrápí a je to "jako bezobsažný hysterický výkřík"). Občas můžeme navenek vypadat jako lidé, kteří mají všechno - ačkoli přítel a práce všechno není, byť jde o podstatné "věci", ale něco nám prostě schází, něco, co by dokázalo náš život naplnit.
napsáno 13. září 2011 reagovat +19 trefné
+19
inner winner: ...nuda z "blahobytu"...to znam :-)) Ve skutečnosti asi žádná skutečná seberealizace, která by tu slečnu uspokojovala. Mě na tyhle stavy pomáhá manuální práce - vykopnout se ven a jit treba vyplejt záhon aby kytkam bylo lip nebo si něco novýho zasadit, přesadit....vidět hned výsledek je mnohem uspokojivější než dělat v kanceláři nějakou práci za nějakej plat, co přijde každej měsíc na účet, apod..
napsáno 10. září 2011 reagovat +12 trefné
+12
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Nikola Šmorancová

Nikola Šmorancová

Kouč

Specializace: Life and Business Coaching.

Související články

Myšlenka jako lék

Myšlenka jako lék

Přesvědčte svůj mozek, že je vám fajn. Tělo se přidá.

Zdraví
Nezměním vůbec nic

Nezměním vůbec nic

Většina lidí mylně předpokládá, že v budoucnu se budou rozhodovat jinak než dnes.

Štěstí
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab