Bojím se, že neuniknu: Jak zlomit determinaci?

22. dubna 2011 Rozvoj osobnosti

Nedávno jsme se ve škole učili o determinaci. V překladu to znamená, že člověk zůstane v takové společenské vrstvě, ve které se narodil. Jelikož je můj otec alkoholik, matka hysterická a labilní, sestra prostitutka, jeden bratr gay a druhý závislý na automatech, mám opravdu strach, že determinaci podlehnu.

Už rok přebývám u své tety a rodiče navštěvuji jen jednou měsíčně. Tolik jsem se těšila, že budu mít naději na normální život. Zlepšila jsem se ve škole a i mé chování nabralo jiný směr. Poslední dobou se mi však hroutí svět. Ztrácím přátele a doma jsem pod tlakem.

Vím, že si za to všechno můžu sama. Dělám mnoho chyb. Jsem sobecká, pyšná a hrozně náladová. Na všechny okolo jsem hnusná a chovám se přesně jako můj otec. Povýšeně a arogantně. Přestože si své chyby uvědomuji, mám hrozný strach, že už se z toho nedostanu.

Někdy přemýšlím o sebevraždě, i když jsem křesťan a vůbec: měla bych být šťastná. Mrzí mě, jak se chovám k lidem okolo. Je vůbec nějaká naděje, že neskončím jako moje rodina? Předem děkuji za odpověď.

Abigail, 22. dubna 2011

7 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Kateřina Novotná odborník psychologie.cz


Milá Abigail,

děkuji za váš dotaz. Našla jsem v něm spoustu podnětů k přemýšlení a věřím, že mohou i další čtenáři vašeho příběhu. Do jaké míry mě ovlivňuje rodina? Jak o mně vypovídá to, jak se chovají mí rodiče a sourozenci? Či jak se ptáte přímo vy - je vůbec možné žít jinak, než moje rodina, a být někým jiným?

Váš dotaz ve mně vzbudil hlas psychologa, na kterého se obracíte, ale také hlas z mého druhého studijního oboru - filozofie, ve které jsem se setkala i s deterministickými teoriemi, o nichž zřejmě mluvíte. A za třetí hlas člověka, který má svou rodinu a přemýšlí o tom, které věci chce po jednotlivých členech opakovat, a které ne, a jestli se mu daří udržovat si v tom takovou sebereflexi, jako to vidím u vás...

Možná s tím nebudou všichni souhlasit – vlastně jsem si tím dokonce jistá. Já mám ale zkušenost, že se každý může vzepřít tomu, co dostává do vínku, tomu, co se „naučil“ od rodičů a všech dalších lidí, od kterých se kdy co naučil – a i tomu, jak mnoho let žil a jaký byl a co by někdo nazval neměnným. Jen k tomu musí mít dostatečný důvod. Věřím, že člověk může žít úplně jinak, než jeho rodina. A to jak v dobrém, tak i ve špatném slova smyslu.

S obojím se setkávám ve své praxi a právě tam také s tím, že lidé zvládnou takové změny a zvrátí „předurčenost“. Obrátí svůj život úplně naruby tam, kde by byl lícem nějaký deterministický předpoklad nebo předsudek společnosti, že když se člověku v rodině dělo to a ono, bude i on takový a takový... Dokonce si myslím, že to jako lidé děláme častěji, než jak se o tom mluví. A vede mě to k úvahám, jaké příběhy zdůrazňujeme: zda ty, kde někdo pokračuje „ve šlépějích“ někoho jiného ve špatném slova smyslu a kde tedy naplňuje myšlenky determinace, či příběhy, kde někdo dokáže něco jiného. Mám to štěstí být často svědkem těch druhých příběhů. A ty ve mně vypěstovaly silnou důvěru v lidské možnosti a kompetence.

Na vaši otázku tedy odpovídám takto. A chtěla bych také říct, že hodně přemýšlím o tom, jak že se to dá udělat: něco změnit či začít žít jinak. Mám pocit, že vy už jste začala – že spíš píšete o tom, jak pokračovat a možná si v tom důvěřovat. Jednou z velkých inspirací je ve vašem dotazu to, jak pracujete s reflexí sama sebe. Jak jmenujete vlastnosti, které poznáváte i u svého otce. Mít odvahu nalézat u sebe to, co by chtěl člověk měnit, je totiž myslím první velký krok, který vidím, že máte za sebou.

Přeji vám na vaší cestě mnoho úspěchů!

+14 trefné
Komentáře 7 Rozbalit vše
Abigail: Dobrý den,

mockrát všem děkuji za komentáře a odpovědi. Uplynul skoro rok od doby, kdy jsem psala tento dotaz a já na sobě nyní můžu pozorovat, že strach z determinace se ztratil nebo jsem ho možná zahnala. Negativní vlastnosti jsem se naučila ovládat a kontrolovat. Lidé okolo mi stále říkají, že jsem "sluníčko" a že nedovedou pochopit, jak jsem se vtáhla až tak vysoko přesto, kde je teď moje rodina. Svou rodinu nadevše miluji a snažím se jim pomáhat, jak jen to jde, avšak se nenechávám ovlivnit a přetvořit k obrazu mého otce. Jsem moc ráda, že jsem učila tento krok a napsala do poradny na této stránce. Odpověď odborníka vnesla do mého života nové pohledy a změnila můj směr a mé myšlenkové pochody. Věřím, že determinaci jsem porazila. Ještě jednou děkuji a přeji všem mnoho úspěchů při každodenních bojích.

Abigail (18)
napsáno 22. března reagovat +1 trefné
+1
Hana: Milá Abigail,naprosto souhlasím s tím, že vy už jste začala. Jeden z nejtěžších kroků pro mnoho lidí je právě ten, který vy už jste udělala. Sundat si růžové (nebo černé) brýle a nahlédnout skutečnost takovou jaká je. Bez toho totiž nelze dále. Taky souhlasím s tím, že je nejlepší se na -ismy vykašlat. Ano, filozoficky mohou inspirovat směr našeho myšlení, ale to ještě nutně neznamená, že nám pomohou dobře a plně žít.

Epigenetika říká, že geny jsou sice dané, ale jako klapky u piána, do velké míry záleží, na které se hraje. V útlém mládí nás "vychovává" rodina a společnost, ale v určitém bodě můžeme převzít svou výchovu do vlastních rukou a hrát svou muziku.

"Jsem sobecká, pyšná a hrozně náladová. Na všechny okolo jsem hnusná a chovám se přesně jako můj otec. Povýšeně a arogantně. Přestože si své chyby uvědomuji, mám hrozný strach, že už se z toho nedostanu."

V tom, co píšete je spousta životního náboje či energie, kterou se můžete naučit používat jinak. Jako když se tričko vyvrátí z rubu na líc. Máte pocit, že jste sobecká? (Vše je relativní). Sobecká není nutně špatně, "NE" není sprosté slovo a správně ho říkat umí málokdo. Zkuste najít opak, kdy jste štědrá či vstřícná, vědomě si tu zkušenost prožijte, a v dalším kroku hledat (dynamickou) rovnováhu mezi těmito póly. Náladová může znamenat souboj vašeho autentického já s vnějším tlakem, o kterém píšete. Hledáte rovnováhu a svoje hranice. Pracujete na plné obrátky a tvoříte samu sebe k obrazu svému. Úžasné. Držím palce.
napsáno 25. dubna 2011 reagovat +8 trefné
+8
Jana: Mě napadlo, že prostředí v jakém jste vyrostla, Vás může determinovat k tomu, že taková být nechcete...
Je to složitý a cesta bude náročná tak moc, jak budete náročná sama na sebe.
napsáno 24. dubna 2011 reagovat +4 trefné
+4
Judita: Jsou dva způsoby, jak zůstat doživotně připoutaný ke své rodině: dělat všechno jako oni, nebo snažit se být ve všem úplně jiný.

Většinou čím víc se člověk snaží něco vymazat, ignorovat, nebrat v úvahu, tím víc se mu to různými způsoby tlačí do zorného pole. Nejde přitom ani tak o tvou rodinu, jako o tebe, o tvé vlastnosti. Pokud se bojíš být jako oni a děláš všechno, abys taková nebyla, pak upíráš pozornost právě na to, čeho by ses ráda zbavila.

Jsi na prahu samostatného života a já si myslím, že by ti mohla pomoci jakási psychická inventura (s terapeutem, duchovním, s blízkým přítelem nebo třeba do deníku), kdy se na to "všechno", co odmítáš, podíváš přesněji, pojmenuješ si a rozlišíš, které povahové rysy chceš v sobě dále posilovat a které se rozhodneš nechat odumřít, neživit je svou energií.

Možná časem najdeš i některé jednotlivé vlastnosti nebo způsoby chování svých příbuzných, které dokážeš pochopit nebo ti dokonce budou sympatické.

Naprosto rozumím, že se od své rodiny držíš dál, žij si po svém. Ale fyzická blízkost nebo dálka není to jediné, co lidi spojuje a dělí. Spíš jde o to, čím se zaobíráme a věnujeme tomu čas.

Bez ohledu na to, co dělají a jací jsou, bez ohledu na to, nakolik jsi ochotná je pochopit, patří minimálně do části tvého života. Pokud tento fakt přijmeš, pomůžeš tím nakonec i sobě. Buď rozhodná ve svém jednání, ale nenech si ztvrdnout srdce. Jde o tvůj život.
napsáno 22. dubna 2011 reagovat +9 trefné
+9
Klára: Zdravím vás Abigail. Je to věc výběru. Filosofické směry jdou často proti sobě a nejsou žádnou obecnou pravdou. Odráží především osobní názor toho, kdo ismus vymyslel. Jestli se chcete přestat bát dědičnosti, rozhodněte se, že determinismus je blbost. Vy věříte v individualismus, tedy svobodnou vůli. Pak si řekněte, jaká byste chtěla být a snažte se tomu obrazu každou drobností, kterou uděláte nebo řeknete dostát. A když se vám to nedaří, tak si to nevyčítejte a zkoušejte to pořád dál. Rozhodně nejde o konečné řešení, je to celoživotní práce na sobě, měníte se po malých krůčcích, a připomíná to horskou dráhu, ale ty výkyvy patří k růstu a jednou budete fajn babka. Když se tedy rozhodnete, že taková být chcete...
napsáno 22. dubna 2011 reagovat +7 trefné
+7
Tadeáš: "Pak si řekněte, jaká byste chtěla být a snažte se tomu obrazu každou drobností, kterou uděláte nebo řeknete dostát?" Být laskavý, když cítím vztek, radovat se, když se mi chce brečet, usmívat se, když cítím nevoli - to všechno jde, ale potlačený vztek, smutek nebo rozladěnost v nevědomí za pár let získají neskutečnou ničivou energii. Prvotní nenávist ke svému já (že jsem vzteklý, že jsem sobecký...) se pak často obrátí proti tělu svého nositele a způsobí třeba chronické bolesti hlavy nebo zad. Stíny žijí svým životem a jejich popření stojí tolik energie, že k životu už žádná nezbývá.
Vytvořit si ideál a pak se do něj "pasovat" je nejlepší cesta k neurotikovi. "Měl bych být takový a takový" je příkaz, který nejde naplnit, když takový nejsem. Problém ale není v tom, jaký si myslím, že jsem, ale v poznání jaký opravdu jsem. A ve víře, že prakticky každý je uvnitř "dobrý", že stojí za to zjistit, proč se místo dobrého objeví vztek nebo něco, co považujeme za špatné. Může to být neskutečně dlouhá cesta, než člověk začne cítit jinak, než v situaci, ve které s ním dříve cloumaly negativní emoce, jedná zcela přirozeně a "dobře" (a "dobře" může znamenat třeba "s přiměřenou agresivitou" - vždyť některé situace to vyžadují).
Když člověk věří Freudovi, nezbývá mu, než své emoce potlačovat, protože "špatnost" je nám vrozená. Když ale člověk věří v člověka, a tedy i sám sobě...
napsáno 30. října 2011 reagovat +3 trefné
+3
Veronika: Moc dobře vyjádřeno.
napsáno 30. října 2011 reagovat +0 trefné
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Kateřina Novotná

Kateřina Novotná

Psycholožka, psychoterapeutka

Nabízí psychologické poradenství a psychoterapii. Orientuje se na postmoderní přístupy v psychoterapii, na narativní a systemickou práci.

Související články

Feminismus je přežitek

Feminismus je přežitek

Vybojovaly jsme si víc práv, než potřebujeme. Nastal čas, abychom mužům některá vrátily nazpátek.

Vztahy a sex
Duševní nemoci a životní pojištění

Duševní nemoci a životní pojištění

Psychiatrické diagnózy jsou v nemilosti pojišťoven, říká Dušan Šídlo, autor knihy Život jako riziko.

Zdraví
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab