Těžké návraty dcery od babiček: Jaké jsou výchovné přístupy prarodičů?

4. srpna 2011 Rodina a děti

Dobrý den,

píši vám, protože hledám inspiraci, jak nahlédnout a co nejlépe zvládat krizové momenty s téměř tříletou dcerou. Vím, že období vzdoru a vztekání je přirozené, rozumím snaze prosadit se, testovat hranice a rodiče. U nás toto období probíhá v mezích normy. Vybočují však návraty od babiček, nikoliv od dědy. Dcera většinou již přede dveřmi začne plakat, vztekat se, chová se jako vyměněná, nefunguje komunikace. Doma pokračuje, pere se to v ní, asi tomu sama nerozumí.

Nejprve jí nabízím pomoc, ptám se. Když se vzdálím, volá mě. Když se vrátím se snahou situaci posunout a uklidnit ji, odmítá, lehá si ne zem se slovy „ne“ a „neci.“ Pak vysvětluji, že není pěkné se jen tak vztekat. Pak to řeknu i důrazněji a nechávám ji v pokojíčku. Ať za mnou přijde, až se bezdůvodně vztekat přestane a až se mnou bude chtít normálně mluvit. Pak se k ní vrátím a nabídnu jí - tak už se nevztekej, pojď ke mně. Odmítne mě, ale podruhé či potřetí mi skoro skočí do náruče a utiší se. Pak je vše, jako by se nám to jen zdálo.

S dcerou jsem na mateřské, s manželem se jí věnujeme, máme hezký vztah a doma pohodu. S babičkami máme stručně odlišné názory a postoje, ale neřešíme to přes dceru. Je to normální návrat ze středu pozornosti u rozmazlujících babiček, co mám akceptovat a doufat, že to odezní? Jak si to vysvětlit? Zajímalo by mě, co se dceři odehrává v hlavě a co prožívá. Měla bych změnit něco na svém přístupu? Velice vám děkuji za odpověď.

S pozdravem vaše čtenářka.

Zuzana, 4. srpna 2011

4 To znám! Zažil jste totéž?
Klikněte, ať ostatní vědí, že v tom nejsou sami

Názor odborníka

Milena Nováková odborník psychologie.cz


Dobrý den,

musím říct, že když jsem četla váš dotaz poprvé, běželo mi hlavou, že o tom hlavním, co vás trápí – o způsobu výchovy babiček, se vlastně zmiňujete spíš okrajově. Jestli tomu dobře rozumím, problém je v tom, že když se vaše dcera vrátí z návštěvy od jedné z babiček, chová se jinak, je vzdorovitá, vzteká se bez zjevného důvodu, reaguje na vás ambivalentně - dvojznačně, projevuje protichůdné emoce. Těžko se mi ale odhaduje příčina, protože nepíšete, jak návštěvy u babiček probíhají, jak dlouho trvají, jaký výchovný přístup babičky používají a jak se liší od toho vašeho.

Mluvíte o tom, že dcera je u babiček v centru pozornosti, je rozmazlovaná, což lze do určité míry pozorovat u většiny vnoučat.  Nicméně pokud je rozdíl v jejich a vašem přístupu k dceři extrémní, může to opravdu působit problémy, zejména pokud jsou návštěvy u prarodičů časté a delší, několikadenní. Pro pochopení vaší situace je opravdu potřeba porovnat oba výchovné přístupy a vzít v úvahu konkrétní kontext, ve kterém k problematickému chování dcery dochází. Svou roli mohou hrát například povinnosti, jako je třeba úklid hraček apod. V situaci, kdy něco takového po návratu od prarodičů vyžadujete a u nich dcera hračky uklízet nemusela, může to být zdrojem vzteku a nespokojenosti. Význam může mít také to, jestli má vaše dcera sourozence, se kterým se musí dělit o vaši pozornost a jestli chodí na návštěvy k babičkám sama nebo jsou tam i jiné děti.

Obecně odlišná výchovná prostředí mohou být pro dítě matoucí a mohou vzbuzovat pocity nejistoty a úzkost. Jisté je, že jestliže dcera reaguje jinak vždy a pouze po příchodu od babiček, pak bude problém právě v rozdílu jejich a vašeho přístupu k dceři. Určitě vám doporučuji porovnat tyto přístupy a s babičkami si v klidu promluvit a nastavit nějaká obecnější pravidla. Samozřejmě, že rozmazlování k prarodičům patří a pokud je v přiměřené míře a neboří vaše výchovné zásady, pak dítě nikterak nepoškozuje. Nicméně pokud by například babičky vedly dceru ke zcela odlišným normám, hodnotám a zásadám, mohlo by to způsobovat u dítěte vnitřní konflikty, které se mimo jiné projevují vztekáním se a ambivalentním chováním a prožíváním. Zkrátka je potřeba, aby výchovné přístupy nešly proti sobě, nepopíraly se, jeden nekritizoval druhý. Prarodiče by měli respektovat, že základním a určujícím je výchovný přístup rodičů a měli by ho podporovat, nikoli mu oponovat nebo ho kritizovat před dítětem.

Z popisu vašeho chování k dceři mám pocit, že k ní přistupujete citlivě a trpělivě. Napadá mne, že byste mohla zkusit její chování zrcadlit, to znamená v situaci, kdy se dcera vzteká, nahlas popisovat její chování, to, jak ho vidíte, prožíváte, jak na vás působí a jak o něm přemýšlíte. Pomáhá to dítěti postupně pochopit, co jeho chování způsobuje a jak se při něm cítí druzí. Vztekání se je výrazem emocí dítěte a také jakousi ne zcela vědomou strategií, která by měla vést k dosažení něčeho, například větší pozornosti, odpuštění povinností apod. Zrcadlení pak pomáhá dítěti nahlížet na to, jaké reakce skutečně vyvolává. Mohou být dost odlišné od těch, které dítě původně chtělo dosáhnout. Myslím, že zrcadlení chování a emocí dítěte je účinnější, než sdělování dítěti, že se nechová hezky. Důležité je i nehezké chování přijmout s tím, že k tomu má dítě asi nějaký důvod a vy mu s ním chcete pomoci. Lze říct například: „Vidím, že se zlobíš, že máš vztek, asi ti něco chybí nebo se ti něco nelíbí. Co kdybychom to spolu zkusili vyřešit?“

Možná se ptáte, zda na takové vysvětlování není tříleté dítě příliš malé. Určitě se snadněji vysvětluje starším dětem, ale i u menších dětí má taková empatie a nabídnutí podpory velký význam. Ptáte se, co máte akceptovat. Chování vaší dcery je projevem toho, co je ve skutečnosti v nepořádku, je ukazatelem nějakého konfliktu, problému. Chování dcery je důležité přijímat s tím, že se budete snažit zjistit, co je jeho příčinou a že jí budete vysvětlovat, proč jsou u vás doma taková a taková pravidla a proč některé věci musí. Nevím, jak vypadá pobyt dcery u babiček a jaká jí ony nastavují pravidla, ale doporučuji vám se pokusit tato prostředí co nejvíce sladit s tím, že babičkovské rozmazlování a pozornost k životu dítěte prostě patří, ale směr výchovy se podobá. Kdyby se situace zhoršovala nebo se vám něco nezdálo, neváhejte se obrátit na dětského psychologa, můžete ho nejdřív navštívit sama bez dcery a rodinnou situaci s ním v klidu a podrobně probrat.

Držím vám palce a přeji pěkné léto!

Zdraví Milena Nováková

+3 trefné
Komentáře 5 Rozbalit vše
Zuzana: Velice děkuji za Vaši odpověď. Zajímavé pro mě je, jak jste popsala zrcadlení chování a emocí dítěte, možná se mi to i někdy v podobných situacích dařilo, pokusím se tak k dceři přistupovat vědoměji. Vím, že v mém dotazu pro Vás zůstane spousta 'hluchých' míst. Dcera je vždy v týdnu u jedné babičky přes noc a část dne, u druhé pak jedno odpoledne, další týden se vystřídají, připadá mi to dostačující a spravedlivé. Domluvila jsem toto pravidlo, protože babičky by hlídaly rády častěji, ne méně než ta druhá a zpočátku chodily i nezvány. Do dotazu jsem vzhledem k vymezenému prostoru nemohla podrobněji popsat rodinné vztahy, odlišné postoje babiček nejen k výchově, z mého pohledu často marnou snahu si o těchto odlišnostech v klidu promluvit, o sladkostech, dárcích, pro mě manipulujících výrocích, mou snahu a potřebu slušně ale jasně stanovovat hranice. Obávám se však, že u nás je potíž v neochotě babiček respektovat naše rozhodnutí a názory, náš výchovný styl. Nechci situaci dramatizovat, ale ani jednoduše přecházet, když pozoruji v chování dcery výkyvy. Snažím se být tolerantní, vidět babičky i situace takové, jaké jsou, přemýšlet o svých chybách. Přijímám babičkovské rozmazlování, ale zároveň tuším, že právě příliš odlišné výchovné způsoby mohou dítě mást. Že jsou důležité hranice, respekt a pochopení při všech odlišnostech. Uvidím, jak se to bude vyvíjet dále. Chtěla jsem se soustředit na zvládnutí oněch krizových situací a děkuji Vám za inspiraci.
napsáno 6. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Judita: Dcera vám svým chováním možná dává najevo, že je čas, abyste do vytváření "rozvrhu" zahrnula i to, co chce (a potřebuje) ona... Vím, že se to nedá na tomhle prostoru vystihnout přesně, ale vaše líčení mě zarazilo. Chce vůbec dcera k babičkám chodit, chce tam přespávat? Ještě jí nejsou ani tři, a některé děti špatně snášejí třeba jen odpolední spaní ve školce, natož být pryč ze své postýlky přes noc. Těší se na to? Ptá se, kdy už zase půjdu k babičce? Vyhovuje tato situace vám osobně, že je dcera takhle dlouho pryč? Proč by přání babiček mělo být důležitější než vaše nebo vaší dcery? Jen proto, že se o své "právo" umí hlasitě přihlásit? Babičky to zjevně umí, vaše dcera se to zdárně učí. Jak se v téhle situaci cítíte vy?
napsáno 6. srpna 2011 reagovat +3 trefné
+3
Zuzana: Děkuji, Judito. Určitě bych dceru nenechala u babiček na hlídání nebo přespat, kdybych měla sebemenší podezření, že se dceři u babiček nelíbí a vůbec se k nim netěší. Jde k nim ráda a po návratu vypráví, výjimkou bývají 'těžké návraty', a to ne pokaždé, psala jsem většinou. Nepochybuji ani o tom, že přání dcery nebo mé přání není důležitější než to babiček. Přespat jednou týdně u babičky mi jejímu věku, osamostatňování a objevování světa a dalších lidí připadá přiměřené a strávit odpoledne u druhé mi také připadá v pořádku, jinak bych to tak nedělala. Každý to cítí jinak. Musela jsem však stanovit pravidla, protože babičky by hlídaly rády častěji. Odmítla jsem zatím i to, aby si babička vzala dceru na dovolenou, to mi zatím přišlo nejen jako dlouhá doba. Šlo mi více o zvládnutí vzdoru při návratu, je jinak pohodové dítě, občas vzdoruje. Nakolik může vzdor při návratu souviset s rozmazlováním babiček, s odlišnostmi v mých postojích, v našem způsobu výchovy, za kterým si stojíme a považujeme za základní. Lidé jsou však různí, to dcera také poznává. Pokud se mi něco nezdá, nebojím se ozvat a snažím se to s babičkami vyjasnit. Při našich odlišnostech je to častější, někdy náročné, ale to k životu a vztahům patří. I přes občasnou náročnost se cítím dobře, děkuji. Hledám jen nakolik můžou být ty které rozdíly zásadnější a jak situaci nejlépe, pro nás a pro dceru, zvládnout.
napsáno 7. srpna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Judita: Je vidět, že o tom hodně přemýšlíte a že je pro vás důležité, jak se vaše dcera cítí :-) Máte pravdu, s některými lidmi je těžké vyjít, ale je potřeba se o to snažit.

Zarazilo mě, jak píšete, že babičky chodily nezvány, a tak jste stanovila pravidla, kdy je dcera u které. To na mě působilo, jako byste chtěla (mimo jiné) zařídit, aby vaše a manželova matka nechodily k vám domů. Zdá se mi, že je mezi babičkami také navzájem určitá řevnivost. Je toho hodně, co může způsobit napětí. Děti jsou někdy jako houba, nasávají okolní vlivy, a když je toho na ně moc, potřebují upustit páru. Ta metoda zrcadlení mi přijde užitečná.

Nepíšete, jak reaguje dcera na manžela - jestli je po návratu domů prostě protivná, nebo je protivná hlavně na vás. To může mít taky význam.

Nemusíte se mi zpovídat, nabízím vám prostě pohled zvenčí a vím, že je asi zkreslený. S dcerou o jejích pocitech mluvíte a to je hrozně důležité.
napsáno 7. srpna 2011 reagovat +2 trefné
+2
Zdenka: Já jsem to u svých dětí neregistrovala nikdy. Teď jsem ale v roli babičky a mám obrácené téma. Když je 4letý kluk se mnou nevím, jestli mám kdy šťastnější dny. Diskutujeme, já se musím někdy držet, abych se nesmála, on je hodný, děláme dohody, které platí (takže jde třeba krásně a včas spát a bez pohádky, protože...), celý den máme bezvadný program. On za mne všude platí ("platím za celý stůl"), hlídá mi, kdy bude červená na semaforech (babičky někdy špatně vidí), má tedy dojem, že má svoje úkoly. Není sice vzorný, dělá nepořádek s hračkama, ale uklidit to za něj přežiju. No ale!!! Jak je sestava my dva a táta, je to protivný kluk, samá odmluva a připouštím, taky chvilkama hodný. Ale nebaví mne to s nimi společně. A totéž mi potvrzují i kamošky babičky, co občas mají u sebe děti. Řekla bych, čtyři z pěti. je to vyjímka anebo to tak je v určitém věku?
napsáno 4. srpna 2011 reagovat +1 trefné
+1
Přidejte nový komentář: splňující pravidla diskuse Můžete napsat ještě 1500 znaků

Vážení čtenáři, spolu s vámi pečujeme o kultivovanost a vysokou úroveň obsahu.

Moderátor schválí komentář, který:

  1. obsahuje váš funkční e-mail (nezobrazuje se ostatním)
  2. nevytrhává myšlenky z kontextu, soustředí se na podstatu
  3. nabízí vlastní argumenty, ne jen nesouhlas

Čtenáři, kteří pravidelně přispívají kvalitními komentáři, získají od moderátora heslo pro „bezbariérový“ přístup do diskuse.

Děkujeme za váš příspěvek.

už mám heslo

Nemám heslo

Odborník psychologie.cz - doporučujeme Milena Nováková

Milena Nováková

Psycholog, psychoterapeut

Specializace: děti a dospívající, rodina, škola, vztahy, identita, sebepojetí, virtuální realita.

Související články

Bez otce a autority

Bez otce a autority

Nikdy jsem nevěděl, jak být autoritou. Žádný muž mi to v dětství nepředvedl.

Rodina a děti
Otec byl car, trpěl komplexy

Otec byl car, trpěl komplexy

Občas se ptám, jak se trudné dětství podepsalo na mé diagnóze.

Rodina a děti
Redakce Creative Commons Rss

psychologie.cz Vydává Mindlab