Bdělé vědomí pro každý den — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

dorota 31. 5. 2014 15:15 +1
Nojo, v horském prostředí a na mořské pláži se snadno ''aktivuje režisér''. Jenže co v hlučném, chaotickém, přetechnizovaném prostředí naší každodenní reality a pracovního týdne? Člověk je rád, když je vůbec schopen soustředit se jako na červenou nitku v bludišti dne aspoň na to nejpodstatnější, co k svému fungování potřebuje, a často už ani na to ne. Vím, o čem se v článku mluví, ale jak si udržet soustředěnou pozornost v prostředí, které útočí na smysly a bdělé vědomí přemírou podnětů? A přitom se ani nerozptýlit, ani nezbláznit.
Lenka Nováková 5. 6. 2014 12:56 +1
Máte pravdu, bdělé vědomí (režizér) se v hektickém pracovním dni aktivuje mnohem obtížněji. Vyžaduje zapojení sebedisciplíny, která si nárokuje z mozku další energii. Kde ji má vyždímaný mozek vzít? Aby se mohl ujmout řízení, potřebuje si odpočinout. Mám pro vás pár tipů, ale možností je ještě mnohem víc. 1. Omezit nevyžádané informace, aby mozek nemusel vynakládat další a další energii na jejich třídění: potřebuji k přežití/nepotřebuji k přežití. 2. Zastavit vnitřní spirálu vypravěčského obvodu zapojením smyslů. Populární je tzv. zelená terapie, čerpání energie z matky přírody. V náročném dni uprostřed města pomůže procházka parkem nebo zelenou ulicí. Všude teď voní lípy a kosové si štěstím pletou noty… I pár vteřin smyslového zapojení pomůže získat nadhled. 3. Ponořit se do prožitku FLOW, alespoň na chvilku si užít plynutí s milovanou činností ideálně odlišnou, než pracovní úkoly. Zapomenout na svíravou úzkost. 4. Nebo se od plic zasmát. Podle celé řady studií smích zlepšuje činnost mozku a zvyšuje pracovní výkon až o 40 procent. 5. Naučit se koncentrovat znamená naučit se také uvolňovat. Třeba prostřednictvím meditace. Správně dýchat. Jak si udržet soustředěnou pozornost je velké téma popsané v mnoha knihách. Držím vám palce, abyste našla pro sebe to pravé řešení. Lenka