Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Video
Foto: Thinkstock.com

Boj o život ve filmu 127 hodin

O filmu 127 hodin se bude hodně mluvit. Každý si položí otázku: Dokázal bych to co Aron?

Aron bojoval o život oněch titulních 127 hodin. Nepamatuji se, že bych v poslední době někomu v kině tak moc držela palce.

Je to strhující příběh, ale natočit by ho chtěl nejspíš jen blázen. Posuďte sami: Aron Ralstone si libuje v extrémních sportech. Jednoho dne vyrazí do skal, že si tak trochu zaleze. Ale stane se chybička a on uvízne v průrvě – kilometry od civilizace, bez signálu, bez spojení. Nikdo neví, kam se vypravil a kdy se hodlal vrátit, nikdo ho tudíž nehledá.

Aron se nemůže hýbat, je těžce zraněný, má jednu láhev vody, baterku, fotoaparát, videokameru, nějaká ta lana a karabiny, nekvalitní čínský multifunkční nůž a před sebou vidinu pomalého umírání… A teď o tom natočte film!

Danny Boyle do toho šel. Režisér, jenž natočil Trainspotting, skvělou sci-fi Sunshine nebo vizuálně opulentního a nakonec i oscarového Milionáře z chatrče, se nezdržuje snadnými úkoly. Tentokrát stál před výzvou, jak dostat dynamiku do příběhu, který se odehrává na jediném místě a jehož hrdina se nemůže pohnout.

Šel na to zevnitř, dokázal dostat na povrch a vizualizovat to, co se děje hlavnímu hrdinovi v hlavě, co cítí, co prožívá. A tak byla (nejspíš poprskavé) ve filmu prostřednictvím obrazů zhmotněna žízeň, konkrétní podobu dostaly i přeludy, jež se dostavují ve stavu vyčerpání a dehydratace.

Peklo, jež Aron prožívá, je uvedeno krátkou expozicí, v níž je jednak (nenásilně) demonstrována jeho lehkomyslnost, ale i životní tempo, a hlavně obrovská energie, s níž si ho dokáže užít. Je to zkrátka čirá radost ze života. Pak přijde ostrý střih a situace, na niž se prostě není možné připravit.

Aron bojoval o život oněch titulních 127 hodin. Nepamatuji se, že bych v poslední době někomu v kině tak moc držela palce. Přestože jsem věděla, jak to celé dopadne. Fakt, že dopředu můžete znát zápletku, což je dost pravděpodobné (existuje knižní předloha filmu, příběh Arona Ralstona není tak docela neznámý), je asi jedinou slabinou filmu.

Bylo by ale krátkozraké se tím nechat odradit. Člověk si totiž ani ve snu nedokáže představit, jak velká je obrazotvornost Dannyho Boyla a jak geniální režijní nápady může tenhle rtuťovitý chlapík mít. Patří mezi ně i volba Jamese Franka do hlavní role – pohodlně mu uvěříte, že je to ten kluk odvedle, který jindy blbne ve skalách, ale teď je tak trochu v pytli, zoufale potřebuje pomoc, jenže se musí spolehnout jen sám na sebe. Boyle si vzal na pomoc ještě dva kameramany (každý do filmu vnesl trochu jinou vizuální dynamiku) a „milionářského“ skladatele A. R. Rahmana.

15. září 2018

Dary nedokonalosti

Iveta Clarke

O filmu 127 hodin se bude bezpochyby hodně mluvit, jednak proto, že si každý nutně položí otázku: „Dokázal bych to co Aron?“, jednak proto, že je to skvělý film, jeden z nejlepších této sezóny – dynamický, strhující, napínavý.

Boyle stál jako režisér vlastně před stejným úkolem jako hrdina jeho filmu: zvládnu nemožné? Zvládli to oba. Jako by v životě i ve filmu platilo, že čím obtížnější je úkol, před nímž stojíme, tím větší uspokojení může přinést. Stačí maličkost, mít na to.

Režie Danny Boyle, v hlavní roli James Franco. Česká premiéra 3. února 2011.

Recezne vyšla v týdeníku Reflex.

Diskuse 0