Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné

Čtyři otázky

Hodně štěstí, zdraví. Hlavně to zdraví… Přejeme si to všichni. A všichni víme, že přání nestačí.

Ze seriálu: Psycho

Tenista Hutchins má rakovinu! Petr Rychlý měl infarkt! Co to s vámi dělá?

Se skutečností, že vážná nemoc může zasáhnout do života každého, se setkáváme ve svém okolí poměrně zřídka. Mnohem častěji nám naši zranitelnost připomínají média. Možná tak často, že už tyto zprávy nevnímáme jako varování.

Výzkumy prokazují, že velká část onemocnění je psychického původu. Lékaři a psychologové upozorňují, že nemoci těla spouští stres, strach, negativní myšlenky a postoje… Co to s vámi dělá? Nic moc?

Rakovina, infarkt, vysoký krevní tlak, žaludeční vředy, alergie, poruchy imunity, obezita, anorexie, bolesti, únavy, kožní problémy, zažívací obtíže… To všechno jsou nemoci, jež mohou vzniknout interakcí psychických a tělesných faktorů. Nakolik se vás to týká?

Zkuste si odpovědět na následující čtyři otázky:

• Milujete svoji práci?
  • Věnujete se svým koníčkům?
  • Máte vyřešenou minulost?
  • Máte se komu svěřit?

Pokud jste alespoň na jednu z otázek odpověděli ne, patříte do skupiny lidí se zvýšeným rizikem vzniku psychosomatického onemocnění.

Náročná doba

Psychosomatická onemocnění jsou logickým vyústěním doby. Nemáme čas se v klidu najíst zdravého jídla, relaxovat, projít se po parku. Musíme řešit vztahy, práci, školu, bydlení, stravování, dopravu, morálku, ekologii… A to všechno ještě sdílet a umocňovat na Facebooku, kde se každý den, každou hodinu, každou minutu objevují nové podněty.

Existuje řešení

Pokud nejste radikální typ, nejspíš neuděláte za svým dosavadním životem tlustou čáru, ani se neodstěhujete k lesu na samotu. Můžete však začít věnovat pozornost jen některým podnětům. Řešit jen zásadní problémy. Vytvořit si víc prostoru a času, abyste se mohli víc věnovat sami sobě. Svému štěstí a zdraví.

Diskuse 0
Psycho
Seriál

Vítejte v rubrice Psycho, kde se laskavý obor psychologie potkává s každodenní realitou a nabízí čtenářům krátké provokativní podněty k zamyšlení a diskusi.

Více autorů

• Štěstí