Devět tváří člověka — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

Lex 7. 3. 2012 14:56 +12
Tahle deleni jsou pekne na prd, nechapu, jak se podle toho jeste muze dnes nekdo orientovat. Zbezne jsem to proletl a samozrejme mi vychazi temer perfektni match na kazdou z kategorii. Kdo neveri, at si sezene univerzalni profil lidske osobnosti a precte si ho.
Martin Šulc 7. 3. 2012 15:42 +5 v reakci na Lex 7. 3. 2012 14:56
No, on je spíš na prd takovýhle článek. Enneagram je skvělý systém, který velmi pomáhá v osobním rozvoji (ukazuje podvědomé vzorce, které nevidíme a nechceme vidět). Jenže to chce mnohem hlubší pohled, než se do takovéhoto článku může vejít. Mimochodem - to, že jste se našel v každém z typů je normální. Vtip je v tom najít ten, který máme dominantní - pak to začne být teprv sranda ;-)
Jana 7. 3. 2012 20:00
Také jsem se našla více či méně ve všem.. Ale jednoznačně nejblíže je mně typ "Pozorovatel". A co s tím dál?
Jan Šablatura 7. 3. 2012 20:17
Velmi zajímavý článek. Děkuji
Veronika 7. 3. 2012 20:38
Úplně jsem se nenašla v žádném z typů, ale myslím, že nejblíž mi jsou asi typy Perfekcionista, Pozorovatel a Loajální skeptik. Samozřejmě, že v každém z typů je něco, s čím bych se ztotožnila, ale u těchto typů to převládá. V
Reny 7. 3. 2012 22:21 v reakci na Martin Šulc 7. 3. 2012 15:42
Martine,souhlas.Kdysi mě a ostatní posluchače "Calábkovy Univerzity"do Enneagramu zasvěcovala Eva Velechovská.Dominantní,ano,třeba já bývala tipiše sedmička a dodnes i po "vykoupení"mám tendence k šaškování a td atd.Ale co chci zdůraznit je to,že do Enneagramu patří samozřejmě i to,čemu se říká podtyp,nebo li,jsem sedmička,ale moje sociální chování je dvojka...Navíc,fajn je když si člověk třeba i uvědomí svůj dominantní typ,ale tím "práce"nekončí..:-)
janek 8. 3. 2012 08:12 +15
Přečetl jsem prvních 6 kategorií a v každé z nich jsem se svým způsobem našel, číst dál už jsem neměl sílu. Proč mě tahle typologie, tak leží v žaludku? Vůbec nic nevysvětluje o nikom skutečném nic nevypovídá, nevede a nikdy nepovede k opravdovému poznání - i když se tak tváří. Má představa o tom jak typologie tohoto typu vznikla je následující? Nějaký starověký myslitel si všiml určité výraznější vlastnosti u lidí ve svém okolí a podle té popsal typ, takto to zopakoval 9x a eneagram byl na světě. Jednalo se maximálně o velmi zůžený popis skutečnosti, který ovšem neměl žádný nástroj pro explanaci chování jednotlivců ani lidí obecně. Postupem času začala věrouka nabírat na síle a udržela se s mírnými úpravami dodnes. Začnu od úvodu- "Enneagram je mocným nástrojem pro pochopení nás samých a lidí v našich životech." Opravdu? Jak může rozdělení lidstva na 9 typů vést k nějakému pochopení a porozumění skutečnosti- v tomhle místě mi zůstává rozum stát- kde by k tomu eneagram vzal nástroje? Další větou se toto "přehnané" tvrzení snažíte trochu zmírnit s tím že jednotlivce nelze na nic redukovat- budiž- dále ale pokračujete slovy: "Enneagram nicméně popisuje devět vnitřně souvisejících vzorců, kolem kterých lidé utvářejí svou osobnost, aby zvládali nároky života." Čekal bych argument proti redukcionismu a místo toho se dočkám této naprosto irelevantní věty, která je navíc zjevně mystifikující- proč myslíte, že lidé utvářejí svou osobnost kolem 9 člověkem vymyšlených vzorců???
Jarek 8. 3. 2012 08:53
Existuje nějaký test či dotazník pro enneagram? (nejlépe webový) Díky.
Martin 8. 3. 2012 15:51 +1
To poznám, ja som číslo 5 - (Pozorovatel). V MBTI typológii som INTJ, pričom sa mi zdá, že INTJ súvisí s číslom 5, teda na aspoň 80% :). Sedí to na mňa dosť presne, až mi je to divné :D Tak ako Eneagram, tak aj MBTI typológia (Čakrt o nich napísal knihy) sú zaujímavé. Spočiatku som bol nimi prekvapený, ako to všetko do seba "zapadá". Prečítal som si o nich viac, no Eneagram sa mi zdá dosť nepresný, napr. ten typ číslo 5 (Pozorovateľ), je vykreslený ako introvert, pričom človek môže byť rovnakého razenia, ale dajme tomu v "sociálnej oblasti" sa viac angažuje. No typ číslo 5 je len introvertný :). U MBTI sa tomuto typu najviac približuje typ INTJ (alebo aj ISTJ), ale tam existuje aj extrovertný ekvivalent ENTJ. Čo je prirodzenejšie. Ale zase MBTI typológia je analytická a v praxi dosť obmedzujúca. Eneagram sa mi zasa zdá, že je viac intuitívnejší, ....taký ľudskejší..neviem. Nayše to mbti bolo navrhnuté viac pre výber povolania.. Mozog nevie o žiadnych psycho testoch o osobnosti, exisujú tam štruktúry, ktoré sú zodpovedné za také a onaké správanie, prejavy a u nejakej vzorke ľudí sa zhodujú via u inej menej a z toho vzišli rôzne pseudotesty. Zaujímavé by možno bolo vediet nakoľko koreluje 5-fakt.analýza osobnosti s Eneagramom alebo MBTI. S eeneagramom ťažko, ale s mbti by to mohlo byť zaujímavejľšie.
Martin 8. 3. 2012 15:58 +1 v reakci na Martin 8. 3. 2012 15:51
V budúcnosti očakávam: Pichnúť injekciu do miechy človeka vytiahnuť z nej šťavičku, dať na rozbor do počítača z ktorej počítač vygeneruje akúsi neurónovú mapu popisujúcu reakcie na podnety, proste umelú neurónovú sieť osobnosti človeka. No a potom by sme mali viac takýchto neuróniek o väčšieho počtu ľudí....a tieto neurónky by sa porovnali a sledovali by sa spoločné znaky, čoho výsledkom by boli univerzálnejšie typológie osobnosti :)
Jana 8. 3. 2012 16:23
Děkuji za článek. Já se poznala. Jsem typ Mediátor. Pracuji v třísměnném provoze. Střídají se mi tam spolupracovníci. Já se snažím jim přizpůsobit, aby byla pohoda a klid. Sama raději ustoupím. S radostí je pošlu na lehčí práci nebo kterou si sami zvolí. Záleží mi na tom.. Sama si vezmu, až co zbyde, třeba to nejhorší!
Jiří Valíček 8. 3. 2012 18:36
Myslím, že jsem našel typ, který velice přesně vystihuje to, co na sobě sám pozoruji, resp. jak sám sebe vnímám. Samozřejmě se jisté vlastnosti ke kterým mám nejspíš velice blízko, objevují i v jiných typech, jejich zastoupení ale není ani zdalka tak výrazné jako vlastnosti dominantního typu. Vím, že mi hodně z mých vlastností působí problémy, nedkážu je však změnit, ač se snažím sebevíc.
m7056 8. 3. 2012 19:14 +1
Tak jsem si všech 9 kategorií přečetla a musím říct, že jsem se našla v některých z nich, ale nedokážu přesněji specifikovat, která na mě "pasuje" více či méně. O víkendu si to přečtu hned ráno, kdy budu odpočinutá a nebudu unavená. Pak budu schopná snad zjistit víc.
Jana 10. 3. 2012 13:49 +1
Jsem zcela jasný pozorovatel. Naprosto výstižné. A vím to o sobě odmala. Stejně tak si uvědomuju, v čem chybuji, ale je velmi těžké se změnit.
Michal Petr 11. 3. 2012 17:26
Tento článek je pouze doplňkem k množství dalších textů, který bude primárně publikován na mém webu www.michalpetr.com spolu s první diplomovou prací v ČR, která blížeji popisuje kontext typologie a zaměřuje se i nástroje změny (částečně). Jelikož enneagram časo přednáším, tak souhlasím, že takovýto článek, pokud zůstane jen u něj, je omezující. Nicméně stručný přehled typů nabízí všechny hlavní zahraniční školy, s tím, že je jasné, že nejde o vyčerpávající studii.
Michal Petr 11. 3. 2012 17:36 +1 v reakci na janek 8. 3. 2012 08:12
Rád Vám to někdy osobně vysvětlím, pokud budete mít zájem. Z vašich textů je vidět nepochopení tohoto systému, nicméně pokud vycházíte pouze ze zde publikovaných článků, tak se ani nedivím. Podívejte se aspoň do mé diplomové práce (na www.michalpetr.com)... Jen poznámka: principem změny je uvědomění (viz např. paradoxní teorie změny v gestalt terapii). Tím pádem uvědomění svého osobnostního stylu může uvolnit tzv. fixované gestalty (chcete-li užívat odborný žargon), resp. naše návyky na emoční i myšlenkové rovině. V tento moment mi pak nepřijde tolik zkoumat původ typologie, pokud popis odpovídá prožívání lidí. Za ta léta, co enneagram znám a školím, si dovolím tvrdit, že nejde o nesmysl, ale je to jen můj názor. Jen na závěr: proč si myslíte, že nějaké vnitřně související vzorce (např. snaha se vyhnout konfliktu za pomoci přizpůsobení přání druhého za cenu potlačení vlastního pohledu) jsou mystifikující? Pokud nevidíte souvislost vzorců v rámci každého typu, zjevně jste nestudoval do hloubky. Můžete si přečíst aspoň jednu knihu od Cladia Naranja, mnohé vysvětluje a pak si třeba konečně porozumíme, byť i tak nemusíte mít systém rád:-)
Michal Petr 11. 3. 2012 17:37 v reakci na Jana 7. 3. 2012 20:00
Sledujte web www.michalpetr.com, chystám článek o nástrojích uvolnění z těchto navyklých vzorců:-)
janek 19. 3. 2012 07:15 v reakci na Michal Petr 11. 3. 2012 17:36
Zájem bych určitě měl. Bohužel se pohybuju spíš v Brně a jak jsem pochopil, tak Vy zase v Praze, ale třeba mi jednou bude štěstí nakloněno. Až budu mít trochu víc času, zkusím se na Enneagram podívat hlouběji i když jsem se mu jeden čas docela věnoval. Jen mám obavu aby nešlo o podobný problém jako u astrologie. Astrologové totiž často argumentují, že jejich systém ještě nikdo regulérně nevyvrátil, potíž je v tom, že je tak spletitý, že by jeho podrobné prostudování neznalé osobě zabralo neúměrné množství času. Pokud je systém navíc zjevně postavený na vodě, pak chybí i motivace k jeho studiu. Nicméně já to rysknu.
Deine 24. 3. 2012 22:37
No na mě tak půl na půl vyšel Pozorovatel a Mediátor. Zajímavý článek.
Jana Kili 5. 4. 2012 19:26 v reakci na Martin 8. 3. 2012 15:51
Maritne, máte pravdu, typ 5 skutečně odpovídá v MBTI buď INTJ nebo INTP, některé výzkumy uvádějí i ISTJ nebo ISTP. Je to opravdu jediný z typů, kterému v MBTI vždy vychází introverze, naopak typu 2 a 7 vždy extraverze, u ostatních typů to bývá smíšené. Výzkumů srovnávajících enneagram s MBTI je hodně, jednu dobu to byl doslova boom. Něco můžete najít tady: http://tap3x.net/EMBTI/jour... (ve složce Archive je spousta výzkumů). S Big 5 bylo provedeno taky srovnání a objeveny významné korelace s enneagramem. Konkrétně typ 5 měl nízký skór v extraverzi a přívětivosti, průměrný v emoční stabilitě a svědomitosti, nadprůměrný v otevřenosti. Všechno jsou to zahraniční výzkumy.
Jana Kili 5. 4. 2012 19:28 +2 v reakci na Jarek 8. 3. 2012 08:53
Jarku, existuje jich několik, ty kvalitní - tzn. psychometricky ověřené, jsou jen v angličtině. V češtině existuje Danielsův test Základního enneagramu, který můžete zkusit zde: http://jajakili.blog.cz/. Je to odkaz na můj blog, kde najdete i další linky na anglické testy, které jsou zdarma + další popisy typů.
Monika Majvaldová 12. 5. 2012 20:09 +1
Vkládám do diskuze opačný názor na používání enneagramu. http://sysifos.cz/index.php... Jako gestalt terapeut a systemický kouč se potkávám s důsledky jeho dopadu na život klientů - v soukromém i profesním kontextu jsou tyto smyšlenosti využívány jako zdůvodňování, proč jsem takový, a tím pádem si spolu nikdy nemůžeme rozumět. Místo k rozvoji vede ke konzervaci současného stavu. Místo přebírání zodpovědnosti za svůj život se jí zbavuji s odkazem, že takto to říká enneagram.
Amad2 7. 2. 2013 18:34
Co když jsem se (silně) našel silně ve všech enegramech (snad kromě dvou (8 - ochránce, a 3 - performer)?
Amad2 15. 2. 2013 21:56 +1 v reakci na Michal Petr 11. 3. 2012 17:37
A čím se člověk stane, když se uvolní z těchto vzorců? Sám sebou? Poslední dobou se v této oblasti vynořuje tolik metod a systémů na stávání se sám sebou, že člověk se namísto sebou samým stane někým, kdo se celý život bude snažit stávat sám sebou. A sebe samého spíše mine. Možná se mýlím, posledních 10 let jsem takto bohužel žil...
Martin 29. 3. 2013 13:26
Jsem si vědom všech těchto osobností ukrytých v mé mysli a vím že se jejich síla často mění. Bohužel ani jeden z Enneagramů mi není nejblíž. Všechny mi připadají uměle nebo spíše vyvolané podměty toho daného dne.Věřím že existuje nějaký kompromis nebo snad desátý vzorec který by dokázal uspokojit i moji velice opatrnou a nedůvěřivou psychiku.
Lenka 26. 9. 2013 13:50
Romantický dárce s mírnými perfekcionistickými sklony, to je panečku kombinace :-D Děkuji za článek.
Olga 18. 3. 2014 23:27
Dobrý den a co když jsem ze všeho co jste psal je ve mě a jsem taková,co jsem zač?
Olga 18. 3. 2014 23:31 v reakci na Olga 18. 3. 2014 23:27
až na to že nejsem nasilný tip...to vubec ne ani výbušný...