Nový audiobook: Jednoduše
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Geniální jako za stara

Stárnoucí mozek je kupodivu kreativnější než v mládí.

Zapomínáte peníze, nevíte, kam jste položili klíče, a do toho si po probuzení nedokážete vybavit, zda je víkend, či běžný den? Není proč zoufat, s rostoucím věkem se myšlení zpomaluje všem. Místo toho si gratulujte – stárnoucí mozek je kupodivu kreativnější, než na co stačí kapacita mládí.

Mládí nekoupíš, stáří neprodáš, praví ruské přísloví. A přestože stáří neslo dříve punc moudrosti, dnes se ho řada lidí bojí jak čert kříže a s každým zářezem do stromu života propadá depresi.

Ostatně není se co divit – když za sebou párkrát do měsíce zapomenete zamknout byt a vaše oči potřebují stále silnější skla, plíživý úpadek se už přehlédnout nedá. Přitom slabší zrak či sluch si nijak nezadá s tím, co přibývající léta dokážou udělat s vaším mozkem.

Co se děje ve stárnoucí hlavě?

Kromě zpomalování reakcí, což se projeví pomalejší chůzí, mluvou a krátkodobou pamětí, se s přibývajícím věkem smršťuje dokonce sám mozek. A tento neblahý proces začíná překvapivě už s příchodem středního věku. Co přesně se v naší stárnoucí hlavě děje, vysvětlují lékaři takzvanou neuroplasticitou.

Stresové a nepříjemné zážitky vedou ke smršťování mozku a zpomalení růstu buněk.

Stručně řečeno jde o to, že nervové buňky neboli neurony mají schopnost vytvářet nové výběžky či zakončení. Díky tomu se vzájemně propojují a vznikají jakési sítě, které ve své složitosti zdaleka předčí sítě počítačové. A to hlavně v momentě, kdy se něco učíme. S věkem a minimálním používáním se však nervová zakončení oslabují a trvá déle, než si vštípíme novou informaci. Naše myšlení už jednoduše není tak ostré a rychlé.

Do krajnosti tyto procesy dovedou nemoci, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba. A smířit se s podobným koncem života už není tak snadné. "Babička dříve skvěle vařila a byla na to hrdá. Teď každé jídlo buď spálí, nebo ho uvaří tak, že se nedá jíst. Navíc se jí občas stává, že se ve tři ráno sebere a jde do kuchyně vařit oběd. Nebo přerovnávat skříně. A protože si to následně uvědomí, velmi se tím trápí," říká o své sedmaosmdesátileté příbuzné vnuk Petr.

Pozor na stres a cigarety!

Paradoxně ale sám na tom není dvakrát nejlíp. Dlouhodobá a psychicky náročná snaha o záchranu jeho potápějící se firmy mu vnesla do života tolik stresu, že má ve svých pětatřiceti problém udržet v paměti každodenní úkoly a ráno se mu mozek rozbíhá jako předpotopní počítač. Koneckonců i vědci prokázali, že stresové a nepříjemné zážitky vedou ke smršťování mozku a zpomalení růstu buněk.

To ale není jediný faktor, který váš mozek poškodí. Podobným nebezpečím jsou třeba cigarety. Už po čtyřech letech kouření výrazně klesají mentální schoposti a zvyšuje se riziko rozvoje demence v pozdějších letech. Negativní dopad má u většiny lidí i snížené proudění krve v malých cévách, jež se snadno zanesou a ucpou cholesterolem a tuky, nebo jsou v případě vysokého tlaku naopak potrhány.

Během stárnutí se takové nezpozorované "minimrtvice" vyskytují docela běžně, jenže tělo vám to ve finále sečte a výsledná škoda se znásobí.

28. dubna. - 2. května 2021

Psychická odolnost (seminář)

Psychologie.cz

Aby mozek stárl pomaleji

Pokud jste z výše zmíněného nabyli dojmu, že šediny a vrásky vás automaticky připraví o rozum, zůstaňte v klidu. Podle docenta Romana Jiráka z Psychiatrické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy totiž stárnutí není nemoc: "Zdravý člověk vyššího věku proto nemá výraznější poruchy paměti."

Obzvlášť pronikavým myšlením se ve věku 80 či 90 let vyznačují hlavně vědci. Čím vyššího stupně vzdělání dosáhli, tím častěji zůstávali v pozdním věku v plném pracovním nasazení.

A dostatečným zatěžováním mozku četbou, koníčky či učením proces stárnutí mozku ještě oddálíte. Usnout v důchodu na vavřínech se proto dvakrát nevyplácí. Ostatně inspirace k mentálnímu tréninku je plná historie. Vzpomeňte třeba na spisovatele Tolstého, který se v 67 letech naučil jezdit na kole, královnu Viktorii, která se v 68 začala učit hindštinu, nebo architekta Franka Lloyda Wrighta, který svou poslední budovu navrhl ve věku 89 let.

A jak ukázala výzkumná zpráva Národního fondu vědy v USA, obzvlášť pronikavým myšlením se ve věku 80 či 90 let vyznačují hlavně vědci. Čím vyššího stupně vzdělání přitom dosáhli, tím častěji zůstávali v pozdním věku v plném pracovním nasazení. Nervové buňky totiž mohou růst v průběhu celého života, zvlášť pokud je často využíváte k učení. A novější studie dokazují, že v kreativitě a inovaci může stárnoucí mozek své mladší protějšky dokonce předčit.

Jsme to, co si myslíme

Nejde o to, že myšlení osmdesátníka bude nutně brilantnější než v případě čerstvého absolventa univerzity. Faktem ale je, že starší lidé mají mnohem větší schopnost empatie, která je naučená a věkem se ještě zlepšuje. "A právě empatie je velmi důležitá třeba k plánování a navrhování, protože logicky musíte porozumět lidem, kterým dáváte nějaké návrhy či podněty," říká Gary Small, profesor psychiatrie a ředitel Centra stárnutí na Univerzitě v Kalifornii.

Starší lidé mají tendenci žít více v přítomnosti: Čím jsem starší, tím více přemýšlím s ohledem na to, co je v mém životě podstatné právě teď...

Starší lidé tak dokážou vycítit, které věci ostatní lidi nadchnou. Zatímco mládež má lepší krátkodobou paměť a rychleji dospěje k nějakému závěru, výhodou jejich prarodičů je obrovská zásobárna zkušeností. Ta jim totiž pomáhá najít v konkrétní situaci opakující se vzorce, díky tomu se na celý problém podívat jako na celek – a porozumět mu.

Starší lidé navíc dokážou lépe předvídat problémy a rozluštit jejich řešení. A i tato schopnost se podle profesora Smalla s věkem zlepšuje. Na druhé straně to ale může být trochu dvojsečné. Jak totiž řekl Albert Einstein: Nemůžete řešit problémy stejným způsobem myšlení, jakým jste je vytvořili. Neboli včerejší myšlení, na které si starší lidé rádi zvykají, už dnes totiž nemusí fungovat…

U starších lidí však může nastat mnohem podstatnější problém, a to když uvěří známým stereotypům o vlastní senilitě a z toho plynoucí neschopnosti. Jak řekl Buddha: Jsme to, co si myslíme. A pokud své stárnoucí rodiče či prarodiče vhodně stimulujete, překvapí vás, jak kreativně dokáže jejich životem protřelý mozek fungovat.

Využívejte celý web.

Předplatné

K tomu navíc přispívá vědomí, že čas, který nám byl na tomto světě vymezen, je stále kratší. Díky tomu mají starší lidé tendenci žít více v přítomnosti. „Čím jsem starší, tím více přemýšlím s ohledem na to, co je v mém životě podstatné právě teď, spíš než co bych měl udělat ke zlepšení věcí do budoucna,“ trefně podotýká profesor Gary Small.

Záleží tedy na vás, jak své stáří pojmete. Pokud z něj chcete dostat maximum, víte, jak na to. Pak už můžete děkovat za každý rok navíc.

Článek vychází v dubnovém čísle časopisu Moje Psychologie

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Autogenní trénink a uvolnění

Psycholog Dalibor Špok představuje svoji oblíbenou relaxační techniku.

32 min

Psychologie a politika

Většinou píšu tak, abych vás povzbudil, inspiroval. Dnes vás chci zneklidnit.

65 min

Mark Manson: Tři rady do života

Kdybych měl svým dětem předat jen tři životní zkušenosti, byly by to tyto.

12 min

Duševní úrazy

Pokud porozumíme způsobům, jak náš organismus reaguje na trauma, můžeme se postupně zotavit.

12 min

Už nechci být single

Toužím po vztahu a rodině, ale nedaří se. Co je se mnou špatně?

12 min

Otevřít audio sekci