Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Jak ovlivnit a přesvědčit dotekem

I letmý a jakoby náhodný dotek může být mocným nástrojem v milostné komunikaci.

Ze seriálu: Dotkni se člověka

Michal Freeman

23. 3. 2012

Dotek. Elementární součást našeho života, kterou často nedoceňujeme. Nevědomě se dotýkáme lidí ve svém okolí každý den. Ale ti, kteří se dotýkají vědomě, vědí proč.

Doteky jsou důležité v každodenním životě a vztazích. Dnes se zaměříme na přesvědčovací sílu doteku. Ano, doteky nejen zvyšují vaši atraktivitu, navíc vám pomohou k tomu, že vám váš partner vyjde jednodušeji vstříc a bude celkově ochotnější.

Pomocí doteku, objetí nebo pohlazení můžete z partnera dostat ANO. Naučte se dotek využít ve svůj prospěch – pro flirtování, budování nového vztahu nebo při oživení vztahu zaběhnutého.

Doteky určené k ovlivňování a přesvědčování

Několik studií potvrdilo, že doteky působí jako podpora při přesvědčování a vyjednávání. Jinými slovy řečeno, pokud se dotýkáte lidí okolo sebe, máte daleko větší šanci, že dosáhnete svého.

  • Hornik (1991) zorganizoval experiment se svými studenty, kteří se měli letmo dotknout vybraných lidí vstupujících do prodejny knih (šlo o lehký dotek na paži). Nakupující, kterých se studenti při vstupu dotkli, strávili v obchodě prokazatelně více času a jejich útrata byla větší než u těch, které studenti vynechali. Zároveň při odchodu hodnotili obchod jako lepší než „nedotčení“.
  • Podobné efekty se dostavily, když byli nakupující v obchodním centru požádáni, zda mohou být sledováni týmem psychologů (Hornik a Ellis 1988). Nakupující, jichž se tazatelé zároveň dotkli, souhlasili v daleko větší míře než ti, kterých se nedotkli. Stejně tak hodnotili sledování jako daleko menší zátěž než druhá skupina a byli ochotnější.
  • Crusco a Wetzel (1984) svou studií prokázali, že lidé, kterým položíte ruku na rameno, nechávali větší spropitné. Ještě lepšího výsledku dosáhli, když onen dotek působil velmi nenápadně až nevědomě. Tento dotek byl odborně nazván „Midasův dotek“.
  • Velmi úspěšní byli GuegzenFischer-Lokou (2003) při zkoumání, jak lze pomocí doteku získat jistých výhod. Vědci při pokusu prokázali, že řidič autobusu, kterého se při žádosti o svezení zdarma dotkli, jim v daleko větší míře opravdu umožnil jet bez placení!

Dotek je zajisté velmi přesvědčivý a má velký vliv při vyjednávání. Lidé, jichž se někdo dotkne, budou spíš „povolnější“ k dohodě s druhou stranou, budou v lepší náladě a všechny vaše požadavky uvidí v daleko příjemnějším světle. Dotek významně zvyšuje jejich ochotu vám pomoci a dosáhnout toho, co chcete.

Jak ovlivnit dotekem

  • Jestli chcete, aby vaše milá nebo kamarádka pro vás něco udělala, dotkněte se jí ještě předtím, než o to požádáte.
  • Dotkněte se její paže nebo dlaně během vyprávění o tom skvělém místě, kam byste ji chtěli vzít na večeři.
  • Dotkněte se druhého letmo na rameni nebo na zádech během žádosti, aby vám koupil drink nebo zaplatil večeři.
  • Přitulte se k partnerce, než ji požádáte o vynesení odpadků. Obejměte partnera a dejte si pusu předtím, než mu řeknete o umytí hromady nádobí ze včerejška.
  • Hlaďte partnerku nejdříve po zádech, než přistoupíte k intimnějším dotekům a úmyslům.

Doteky jsou vlivné a pomohou vám dosáhnout svého. Prosté a jednoduché. Když se vaší milé/milého nedotýkáte, nebudou tolik ochotní jako v opačném případě a vy tak nedosáhnete všeho, čeho byste mohli.

Právě proto se naučte mít doteky rádi, užívat si je. Udělejte z nich pravidlo. Hledejte výmluvy, omluvy, důvody, šance a to všechno za jediným cílem. Dotknout se. A zvyšte své schopnosti a možnosti jít dál.

Příště si ukážeme, jak se dá pomocí doteků rozpálit romantická, milostná atmosféra, předcházející těm nejkrásnějším momentům ve vašem vztahu.

Literatura
Crusco, A. H., & Wetzel, C. G. (1984). The Midas touch: The effects of interpersonal touch on restaurant tipping. Personality and Social Psychology Bulletin, 10, 512–517.
Gueguen, N., & Fischer-Lokou, J. (2003). Another evaluation of touch and helping behaviour. Psychological Reports, 92, 62–64.
Hornik, J. (1991). Shopping time and purchasing behavior as a result of in-store tactile stimulation. Perceptual & Motor Skills, 73, 969–970.
Hornik, J., & Ellis, S. (1988). Strategies to secure compliance for a mall intercept interview. Public Opinion Quarterly, 52, 539–55

1.  

Diskuse 0
Dotkni se člověka
Seriál

Jak flirtovat, svádět a upevňovat vztah? Učte se od zvířat: Dotýkají se. Tisknou. Otírají.

Michal Freeman

  • Vztahy a sex