Jak se dělají děti — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 08:36 +3
Pubertální syn stojí opřený zády o pračku, do které před chvíli zoufale nacouval a už nemá úniku, před ním stojí matka a drží ho za ramena, ve dvěřích to ze strany jistí otec se založenýma rukama, oba rodiče mají výraz specialistů KGB na výslechy a tématem je sex. Obrázek by se klidně mohl jmenovat PEKLO. :-) Z článku mě zaujala tato věta: "Pokud dítě neví, že existují nějaké 'intimní partie', které jsou pro ostatní zapovězené, pak může být snadnější obětí zneužívání." Čím víc o intimních partiích přemýšlím, tím víc si myslím, že je právě chyba brát je jako něco pro ostatní zapovězeného. Nebyly by následky případného zneužívání pro dítě mnohem menší, kdyby je nebralo jako něco zapovězeného, ale naopak jako něco úplně normálního stejně jako ruka nebo noha? Ano, možná by se ve spoustě případů dítě ani nedozvědělo, že je zneužíváno. Ale opravdu to potřebuje vědět? To potřebují leda tak policejní vyšetřovatelé. Pro dítě je přece důležitější, aby bylo v pohodě a nemělo v hlavě zmatek z toho, že mu někdo sahal na "zapovězené partie", ne?
Jan Majer 31. 7. 2013 09:00 +2 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 08:36
Pro ilustrační obrázek jsme zvažovali i pár pekelnějších situací z fotobanky (vážná starší matka tváří v tvář téměř dospělému synovi s vyděšeným výrazem...). Obávám se teď, že obrázek s puberťákem není ještě dostatečně za hranou, aby byl vnímaný jako vtípek a vyjadřoval to, co měl: pozor, ať k důležitým rozhovorům nedochází příliš pozdě :-)
PetrJ 31. 7. 2013 10:55 +2
Dobrý den, nemám tak úplně komentář k diskuzi. Jen jsem si všiml, že větu: "Buďte připraveni na "titěrné" otázky. Nakonec i pro vás to může být cosi jako trénink v komunikaci citlivých témat." tam máte dvakrát.
Martin D 31. 7. 2013 11:13 +7 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 08:36
Pane Dotovsky, obcas (pomerne casto) mivate trefne komentare, z nichz je znat, ze jste bud odbornik nebo alespon o psychologii dost vite. Nicmene v dnesnim komentari jste podle me UPLNE MIMO. Dite, stejne jako kazdy dospely, musi znat sve "intimni limity", sve "intimni zony". Pokud vase nezletila dcera ci syn bude povazovat veskere casti sveho tela za "ruku", ktere se smi dotykat kdekdo, jak to bude mit asi, az bude dospela/y? Vam by taky prislo prijemne a bez zmatku v hlave :-) , kdyby vam do kalhot strkal ruce napr. kdejaky chlap?
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:16 +6 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 08:36
takze az pak zapocne sexualni zivot, tak to pro nej bude pohoda jako podani ruky a muze to delat s kymkoliv? :)) Muj znamy suknickar mel svou oblibenou prupovidku 'no vsak se to pak umyje a je to zase jako nove'... tak asi tak :)
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:25 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:16
A proč ne?
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:28 +1 v reakci na Martin D 31. 7. 2013 11:13
Mně to právě příjemné není, ale mám pocit, že je to tím, že mi bylo odmala z různých zdrojů vtloukáno do hlavy, že tyto partie jsou něco co se musí schovávat, nesmí se na to sahat, nesmí se o tom mluvit a vůbec, nejlépe dělat, že to neexistuje, a když už s tím musím něco dělat, tak jedině tak, aby to nikdo neviděl a nikdo o tom nevěděl. Na takovém přístupu mi nepřipadá nic zdravého. Ale odborník nejsem, tak mi to třeba někdo z odborníků vysvětlí...
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:33 +5 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:25
vy nemate deti ze?
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:36 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:33
Nemám, ale jsem si jist, že jestli někdy nějaké mít budu, nebudu mít žádnou kontrolu nad tím, s kým budou či nebudou mít sex. A ani bych něco takového nechtěl.
Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 11:37 +6 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:28
ja taky nejsem dobornik, ale myslim, ze pokud si s tim neco delate, je dobre to delat v soukromi...:))) jinak byste take mohl dostat pokutu...ale clanek je prave o tom, ze mluvit se o tom ma...ve friends se joey dozvi, ze zpusob, jakym mu meri krejci kalhoty neni uplne obvykly, tak uz jen proto, aby se to nestavalo...
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:43 +8 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:36
tak absolutni kontrolu mit samozrejme nebudete, ale verim, ze se budete snazit udelat vse proto, aby vase dite ji melo a nedostalo se (nebo nekoho) do problemu (z Vaseho prvniho prispevku to tak zrovna nezni). Urcite nejsem zastancem 'schovejme to a nemluvme o tom, ze to tam dole mame', nicmene ani opacny extrem, ze je to proste jako ruka neni zrovna dobry pristup. Urcite je spousta rozumnych moznosti mezi tim.
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:54 +4 v reakci na Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 11:37
A copak záleží, jestli je způsob měření kalhot obvyklý? Důležité snad je, jestli mu není nepříjemný, ne? Proč učit děti matoucí "intimní partie jsou zapovězené" místo obecného principu, že "nikdo ti nesmí dělat něco, co je ti nepříjemné"? Jaký je rozdíl mezi tím, když cizí pán táhne kluka přes ulici za ruku a když cizí pán táhne kluka přes ulici za pindíka, když v obou případech kluk křičí, že s ním nikam nechce?
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:56 +3 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:43
To už ale není o sexu. To je o zodpovědnosti - úplně jiná (obecnější, širší) kapitola výchovy. Pokud tuhle zvládnete, nemusíte mít strach, že si dítě podělá život sexem. Sex není nic, co by vyžadovalo větší nebo jiný druh zodpovědnosti, než jakákoli jiná oblast života. Nevidím důvod, proč k tomu přistupovat nějak extra speciálně.
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:03 +4 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:54
za tu ruku muze jit jeste dobrovolne, ponevadz mu cizi pan rekne, ze se mu to bude libit. a pak ho bude nekde tahat za pindika, coz se mu uz libit nemusi, ale uz nebude mit moznost utect... myslim, ze dite nema takovou schopnost rozlisit, co je prijemne a prijatelne (zakonem, nevim cim...) a co ne
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 12:07 +2 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:03
Ale vykašlete se na to, co je přijatelné zákonem. Jde přece o to, co tomu dítěti reálně ublíží, ne? A ublíží mu stejně, když ho bude osahávat na intimních partiích, jako když ho odtáhne za ruku (což je podle této logiky teda asi v pohodě) a pak mu strčí penis do krku, přičemž jeho zapovězených intimních partií se vůbec nedotkne - tedy taky je to asi v pohodě, že?
angy1 31. 7. 2013 12:07 +20
My jsme oběma dcerám na jejich otázky odpovídali pravdivě, ovšem s ohledem k jejich věku. A když starší dcera byla přítomna nakrytí samice v králíkárně, přiběhla s očima navrch hlavy, jestli tatínek taky tak dupal? :) To se pak těžko člověk donutí ke klidné odpovědi ...:)
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:18 +5 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:56
dobre, rekneme to takto - kdyz mi bylo 11, tak me na ulici cizi pan lakal na bonbony, prirozene jsem zodpovedne a poucena rekla 'ne'. Nicmene jsem to nikomu nerekla a za par tydnu jsem se dovedela, ze jina holcicka meho veku uz mu 'ne' nerekla. Muze to byt problem ve vychove k zodpovednosti nebo taky jenom to, ze prece bonbonky ma rada a tak proc by si pro ne nesla. Kazdopadne, ja si to dodnes vycitam, ze jsem nic nerekla, byt mi bylo jen 11 a nejspis by mi ani nikdo neveril, ale ja to ani nezkusila. Mohla jsem mozna milou holcicku usetrit 'zkazenych zubu'. Zkratka na toto budu mit jiny nazor nez Vy diky osobni zkusenosti a vubec si nemyslim, ze rodice te holcicky neco zanedbali, zkratka si to to dite prebralo svym mozkem jinak. Diteti podle me nemuzete dat nejaky vagni pojem jako "kdyz se ti to nebude libit nebo ti to bude neprijemne" do urciteho veku to dite zkratka nevi, protoze proste nema zkusenost to rozlisit, ale je treba naucene, ze ma poslouchat dospeleho nebo starsiho (to ze treba jen v ramci rodiny uz muze byt zase pro dite v danem okamziku minoritni) nebo jiny 'blud'
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 12:23 +2 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:18
A jak by ji před tím zachránilo jakékoli poučení o sexu a intimních partiích? Nijak. Ona si přece šla pro bombóny. Proto máte pro děti jiný obecný princip: "nikdy nikam nechoď sama s cizími lidmi"...
angy1 31. 7. 2013 12:36 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:18
Lucko, přikláním se názoru pana Dotovského. Opravdu si myslím, že je lepší dítěti "vtlouci" do hlavy, aby nechodilo s cizími lidmi. A nemyslete si, i já jsem byla, z pohledu současnosti, obtěžována a nebylo to jenom cizími pány. Ale ono opravdu záleží na mnoha okolnostech a zejména na tom, jak tento zážitek si dítě zpracuje. No, a já jsem to taky nikomu neřekla, ale všechno dopadlo dobře. Tudíž je skutečně lepší děti učit určité ostražitosti a zejména si s nimi povídat (výborné jsou příběhy z vlastního života anebo okolí), aby znaly možnost vlídného chování a případné následky.
Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 12:42 +4 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 11:54
pane Dotovsky, takze kdyz vam vedouci tabora osahava intimni partie a rekne vam, ze je to normalni a dokonce je vam to jako malemu chlapic prijemne tak je to v poradku? nebo kdyz vas premluvi at se osahavate s kamaradkou pred kamerou? me tedy neprijde...
brano 31. 7. 2013 13:04 +10
To mi pripomenulo, ako prave prednedavnom kamarat rozpraval, ze za nimi prisla dcera a pyta sa: "Mamicka, a naco maju zeny prsia, ked mliecko sa uz da kupit v obchode?". :)
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 13:20 v reakci na Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 12:42
No ona je otázka, proč, když je to tomu chlapci příjemné, by to nemohlo být v pořádku. Před čím v takovém případě to dítě vlastně chráníme?
Kristina 31. 7. 2013 13:23 +4 v reakci na angy1 31. 7. 2013 12:07
:-D Anno, ted jste me vazne pobavila... to je vtipny... :-)
Kristina 31. 7. 2013 13:28 +2 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 13:20
Ja myslim, ze drtive vetsine deti neni prave prijemne nic z toho, co nepatri k jejich stupni zralosti. Dite pred pubertou bude vydesene, kdyz mu nekdo cizi (i necizi) saha na intimni partie a pritom citi, ze ten druhy je nejak - jemu zatim cize - vzrusen.
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 13:31 v reakci na Kristina 31. 7. 2013 13:28
No právě - a to vyřeší princip "nenechat si dělat nic, co je mi nepříjemné". A nemusíme složitě řešit, jestli sahání tam je ještě OK, zatímco tady už ne.
Kristina 31. 7. 2013 13:37 +2 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 13:31
Ok... je to o celkove vychove (ale to uz tu asi zaznelo)...
Lucie Forejtova 31. 7. 2013 13:57 +7 v reakci na angy1 31. 7. 2013 12:36
Ale ja samozrejme souhlasim taky, ze dite ma jasne vedet, ze nesmi nikam s cizimi, to je prvni ochranna bariera. Nicmene je to komplexni vec ne oddelena, sama pisete, ze to nemuseji byt vzdy pouze cizi lide, tudiz pak by mela nastoupit ta druha bariera, ze na intimni partie mi nema kdo co sahat, i kdyz mi za to slibuje bonbony. Dite muze sice vedet na co si ma dat pozor, ale nemusi ho to nutne napadnout v sirsich souvislostech, obzvlaste pokud si ma myslet, ze pindik je neco jako ruka. Rikam 'ano' vychove k zodpovednosti a zaroven 'ano' k obezretnemu pouceni v oblasti sexu, ale nejsou to dve oddelene kapitoly, je nutno je umne propojit, protoze dite nema do urciteho veku moc analyticke a synteticke schopnosti
Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 14:00 +2 v reakci na Kristina 31. 7. 2013 13:37
chtela bych videt, kdyby vase dite prislo s tim, ze mu to strejda na tabore delal, jak byste jste reagoval...
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 14:05 v reakci na Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 14:00
Určitě bych se zeptal na podrobnosti a co si o tom myslí to dítě. Od toho by se odvíjela případná další reakce...
Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 14:18 +6 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 14:05
aha a co kdyby dite reklo, ze na tabore hrali takovou hru, kdy byli nazi, sahali si s nekolika chlapci na urcita mista a hladily se, obcas se pridal vedouci, ktery jim radil, jak se to dela, bylo to celkem prijemne, dostali potom hodne sladkosti a vedouci je mel za to rad...cele se to tocilo na kameru, aby mel pamatku...? rekl byste si, no co, neprijemne to nebylo, nikdo mu neublizil?
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 14:36 v reakci na Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 14:18
No to by záleželo, jestli mi vedoucí dal jako zákonnému zástupci před táborem podepsat model release formulář kvůli tomu natáčení... :-)
Radka Gottwaldová 31. 7. 2013 14:43 +1 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 14:36
nejspis nedal...tak to uz byste to resil, ze to neni pravne osetrene? :)
MartinM 31. 7. 2013 17:02 +3
"Řekněte dětem, že se narodily proto, že se maminka s tatínkem měli rádi." A matky samoživitelky (20% rodin) budou muset ještě vysvětlit, proč se s tatínkem měli rádi, ale teď už je to par*ant zas..., kterej se nestará a nechce posílat peníze. To by mohlo děti zmást ještě víc, než vysvětlení toho, jak se narodily.
MartinM 31. 7. 2013 17:13 +8 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 08:36
Pokud budete nějaké dítě vychovávat, zřejmě časem seznáte, že i přes vaše slovní rebelství je výhodné ho vychovat kompatibilně s kulturními zvyklostmi severoatlantické civilizace. Ta říká, že je vhodné nějaká místa těla zakrývat, provádět tělesné potřeby a místech k tomu určených, používat některé vhodná slova k zahájení a ukončení dialogu, přivítací a loučící rituály atd. Můžete klidně celý život pátrat po tom _proč_ a pravděpodobně to ani nezjistíte, protože etiketa se vyvýjela chaoticky po tisíce let ... ale řekněme, že pokud nechcete dítěti způsobit problémy, které si nezaslouží, stejně na tu hru nakonec přistoupíte. Jinak docela zajímavá věc je, když se třeba chlapečci učí si po čůrání umýt ruce. To je čistě rituální zalážitost (smytí hříchu dotknutí se nečistých partií), protože obecně je penis čistější než ruce, kterými šaháte na kdejakou špínu.
Petr Sakař 31. 7. 2013 17:33 +3
K článku: Bezvadný. Teď jen, aby si ho měli rodiče malých dětí odvahu a trpělivost přečíst a přemýšlet o něm. K diskusi pod článkem k tématu sexuálního zneužívání dětí: Jocelyne Robert: Nenech si to líbit! - Ochrana dítěte před sexuálním zneužitím. Portál 2013. Jsem přesvědčený, že jde o nejlépší příručku pro rodiče v češtině o této problematice. Stručná, jednoduchá, po odborné stránce přesná.
MichalS 31. 7. 2013 18:07 +8 v reakci na MartinM 31. 7. 2013 17:13
a jo! :) správně by jsem si měl vlastně umít ruce před čuráním. abych se nezašpinil.
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 18:14 v reakci na MartinM 31. 7. 2013 17:13
Vidíte, to je zajímavé, protože já se třeba celý život po čůrání nemyju a nijak znevýhodněn jsem kvůli tomu v severoatlantické ani dříve východně-socialistické společnosti nikdy nebyl. Navíc se bavíme o dětech, které i na severoatlantických plážích a zahradách v posledních desetiletích úplně běžně pobíhají nahé a teprve v poslední době se v některých zemích zase objevují podivné snahy tomu bránit pod jakýmisi neopodstatněnými záminkami. V této severoatlantické společnosti existuje mnoho rodin, které i s dětmi tráví víkendy a dovolené venku na veřejnosti bez oblečení a s výjimkou občasného nepochopení ze strany některých jiných individuí, se nesetkávají s žádnými vážnějšími problémy. Tím nechci říct, že naturismus je jediné správné prostředí pro výchovu dětí. Jen to, že není nutné být si vším tak zatraceně jistý jako jste vy...
Ulka 31. 7. 2013 19:04 v reakci na MartinM 31. 7. 2013 17:13
No, ale jak to vysvětlit u nás, žen? My, vzhledem k fyziologii našeho těla, k čůrání ruce vůbec nepotřebujeme, a přesto si pak jdeme umýt:o)
MartinM 31. 7. 2013 19:54 +5 v reakci na Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 18:14
Já si nejsem ničím jistý. Třeba budete vychovávat druhou Půlnoční Bouři. Ale popravdě tomu nevěřím, četl jsem od vás už snad stovky příspěvků, a v podstatě jste velmi konformní.
Oldřich Dotovský 31. 7. 2013 19:57 v reakci na MartinM 31. 7. 2013 19:54
Pak ale vůbec nechápu, proč jste v reakci na mě varoval před nebezpečími nekonformity. Teď docela věřím, že si nejste ničím jistý. :-)
Antonín 31. 7. 2013 20:04 +1 v reakci na PetrJ 31. 7. 2013 10:55
A navíc tam slovo "titěrný" nedává žádný smysl, ať už je v uvozovkách kolikrát chce.
Pavla Koucká 31. 7. 2013 21:39
Ahoj Mileno, pěkný článek! :-)
MichalS 31. 7. 2013 21:51 v reakci na Ulka 31. 7. 2013 19:04
vypadá to, že to děláte zbytečně ;) moč moc toxická nebude. odborník ale nejsem. naopak, někdo ji dost využívá: http://www.vicevlasu.cz/dar...
Jana 31. 7. 2013 21:51 +4 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 12:18
Klasiku s bonbóny jsem znala také... Když jsem se jako malá holka ztratila v Bulharsku, byla jsem zoufalstvím bez sebe, v panice jsem běhala po pobřeží, brečela jsem a největší hrůzu jsem měla z lidí, kteří mně chtěli pomoci. Byli cizí. A někteří mi nabízeli i bonbóny. Nakonec mě chytil jeden Němec, posadil si mě na záda, dal mi do ruky bonbón a obcházel se mnou okolí tak dlouho, až se setkal s lidmi, kteří mě hledali. Dostala jsem se tenkrát neuvěřitelně daleko. A z opačného soudku. Když pak došlo na zneužití - stalo se to tak, že mě pán požádal, abych mu dole v domě přidržela dveře, protože potřebuje z bytu vynést nějaká prkna...
klara o. 1. 8. 2013 00:01 v reakci na Lucie Forejtova 31. 7. 2013 11:43
Mně se moc líbí ta teorie, že je bezpečný dětem říct, kam přesně jim nikdo nesmí šahat. Ale svým dětem jsem to neřekla a asi to neřeknu ani vnukům. „Hlavně si chraň pipinku“, to bych měla pocit, že je sama nějak zneucťuju. Tady souhlasím s Oldřichem, stačí „nechoď s cizím pánem“.
karolina97 5. 8. 2013 10:00
My s manzelem mame 2 deti 11 let a prisli za nama s otazkou jak se dělaji deti. Přemýšleli jsme s manzele jak to udelat a tak jsme jim to názorně ukázali. Co myslíte ?
jste 28. 11. 2013 01:41 v reakci na MichalS 31. 7. 2013 21:51
řada lidí má zřejmě dojem,že penis je čistější než ruce a při čůrání žena se vlastně ani vagíny nedotýká-ovšem kde obvykle čůráte,jen tak v přírodě nebo u stromečku?Ale na WC je to jiné, víte?Zejména z důvodu,že na WC chodíte i kakat a po vykonání této potřeby se v severoatlantické civilizaci běžně provádí otření řitního otvoru a okolí toaletním papírem,k čemuž jsou obvykle ruce potřeba,nebo min.jedna ruka,na kterou se s velkou pravděpodobností mohou dostat fekální bakterie (a v mnoha případech dostávají) a tedy pokud tuto ruku/ruce použijete k dotyku s tlačítkem splachovače,nebo šňůrkou apod.,tyto fekální bakterie přenesete i na tento předmět,z kterého se to může přenést - a často přenáší - i na ruce po vás jdoucích čůrajících...tak člověk může onemocnět díky bakterii e-coli vážným onemocněním ...žloutence se neříká nemoc špinavých rukou jen tak z legrace...mytí rukou po použití WC myslím nesouvisí s čůráním,ale s přenosem bakterií, které existují,i když je nevidíme-i když obyvatelé kolem řeky Gangy tomu nevěří a perou, vaří, myjí se a vylučují do téhož jediného recipientu.Dle mého názoru by si člověk měl umýt ruce po dotyku prkénka nebo splachovače i v případě,že jen vyléval hrnec se starým jídlem ap.PseudonymDotovský si nemyje ruce po močení,ale celkově se rád chlubí jinými,podle něj neobvyklými a zajímavými názory,čili u něj nejde o diskuzi,ale o snahu ohromit.Když na jeho větu v některé diskuzi zareaguje autor článku,Dotovský se celý tetelí blahem.Asi porucha osobnosti.