K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Ježíšek vyhrál

Češi Santa Clause nepřijali. Tajemnost a tradice zvítězila nad marketingem.

Jan Jandourek

Jan Jandourek

17. 12. 2010

Podle společnosti Newton Media, která se zabývá monitoringem a analýzami českého tisku, Ježíšek co do počtu citací a zmínek vede. Během posledních pěti let má přes 36 tisíc zmínek v médiích, zatímco cizácký Santa Claus něco přes osm tisíc.

Celkem se to dalo čekat. Základní rozdíl je v tom, že Ježíšek skutečně existuje, zatímco Santa Claus nikoli. Tuto banalitu je skoro zbytečné připomínat. Ale pro neznalé, pokud takoví jsou, jen pár faktů.

Předně, Santa Claus je marketingový produkt. Jeho moderní podobu vymyslel v druhé polovině 19. století americký kreslíř Thomas Nast.

Santa proslul jako figura propagující coca-colu. To je dobrý nápoj, ale pokud jde o vánoční mystérium, není to ono. Jak by mohl někdo brát vážně postavu, kterou si jiný vymyslel?

Clausovou výhodou vždycky bylo, že jeho působení se neomezovalo jen na 24. prosince večer. Mohl strašit ve veřejném prostoru celé týdny. Marketing potřebuje někoho, kdo tu bude pořád.

Santa Clause je možné vystavit na několik týdnů, vložit do něj baterie, aby se mohl epilepticky otřásat a tančit. Červená barva je taky výhodou. Má snad Ježíšek nějakou barvu?

Za sto let, až bude coca-cola patřit minulosti, bude dárky pořád nosit Ježíšek.

Ježíšek je abstraktní postava. Jak každý Čech ví, Ježíšek není přesně totožný s malým děťátkem z Betléma, ale je to neviditelná bytost, kterou je těžké nějak popsat. Ale s realismem se to nesmí přehánět. Santa Claus? Sobi, sáňky? Kdo by tohle mohl brát vážně?

Staré tradice jsou něco jako archeologické podloží v krajině. Většinou o tom nevíme, ale pak najednou z leteckých snímků zjistíme, že se na kdejakém poli a louce začíná rýsovat stovky let stará vesnice. A tak je tomu i s Vánocemi. Záhadný a neviditelný Ježíšek najednou vyhrává.

Ježíšek má v médiích navrchJe to vlastně překvapení. Psychologicky se to dá možná vysvětlit tak, že někdy vítězí tajemnost nad marketingem a primitivním realismem. Rodinná ústní tradice nad obchodním kalkulem. Domácí nad cizím. Právě proto, že se Ježíšek nedá nějak realisticky popsat, nemůže ani zastarat.

Není samozřejmě možné předem moc jásat. V budoucnu tu ještě uvidíme mnoho divokých mutací, které budou kombinovat dědu Mráze a Santa Clause a svatého Mikuláše a malého Ježíše.

Využívejte celý web.

Předplatné

Ježíšek to nakonec vyhraje, protože doopravdy existuje. Za sto let, až bude coca-cola patřit minulosti, bude dárky pořád nosit Ježíšek.

Graf: Newton Media. Článek vyšel v týdeníku Reflex, ilustrace Marek Douša, kurvafix.cz.