Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Konec prokrastinace naživo: Brno, Praha, Ostrava

Prokrastinace boje proti prokrastinaci je královská disciplína, říká v rozhovoru Petr Ludwig.

Jan Majer

Jan Majer

Petr Ludwig

Petr Ludwig

2. 8. 2013

Vize bez akce je sněním, akce bez vize je noční můrou, říká japonské přísloví. O hledání cesty k naplněnému životu si povídáme s autorem knihy Konec prokrastinace Petrem Ludwigem.

Patřím mezi lidi, kteří si dokážou uvědomit rezervy a naplánovat cíle, ale už od školy necítí potřebu pracovat skutečně systematicky, sledovat produktivitu, zapisovat si do tabulek. Poradíš mi, co s tím?
Trénink vůle, který je pro boj s prokrastinací klíčový, probíhá podobně jako trénink svalů. Pozvolna a po malých krůčcích. A hlavně dlouhodobě. K tomu stačí jednoduchý systém a člověk může svoji vůli výrazně zesílit. Klasický prokrastinátor ale moc systematický nebývá. Proto jsme se snažili naše nástroje boje proti prokrastinaci extrémně zjednodušit tak, aby jejich používání nedělalo problém i prokrastinátorům největším. Hlavní metoda tréninku vůle, které říkáme buzer-lístek, zabere třeba jen dvě minuty denně, a přesto vede k dlouhodobým pozitivním změnám.

Tvoji knížku jsem si přečetl, pobavil se, mnohé si uvědomil, ale vůbec to s mými návyky ani motivací nepohnulo…
Když někdo začne prokrastinovat i takovéto jednoduché metody, je to problém. Říkáme tomu královská disciplína prokrastinace – Prokrastinování boje proti prokrastinaci. A rada? Vždy se dá udělat tlustá čára. Snížit si laťku. Začít znova. A tentokrát vydržet o den déle.

Jak si uvědomit, že zrovna prokrastinuju, když celý den a celý rok poctivě makám, ale to důležité, co může přinést vyšší příjmy či všechno zefektivnit, zůstává nedotčeno?
Naše prokrastinace je právě často o tom, že podstatné úkoly nahrazujeme méně podstatnými. Člověk sice pracuje, ale ne na tom, na čem by ideálně měl. Je to sice lepší, než kdyby byl na Facebooku či sledoval seriály, ale stále je to prokrastinace. A co více, často máme tendenci vyhýbat se nejen úkolům, ale i podstatným a důležitým rozhodnutím. Jako první krok pro boj s prokrastinací je potřeba problém pojmenovat a přiznat si: Ano, teď prokrastinuji. No a pak s tím něco udělat. A o tom je celá ta moje kniha.

Pokud člověk vidí smysl ve věcech, které dělá, rázem i sebenepříjemnější práce není tak hrozná.

Zbývá nějaké téma, které s prokrastinací souvisí, ale do knížky se nevešlo?
Zvažoval jsem ještě jednu kapitolu na téma prokrastinace a kreativita. Stále více vnímám spojení těchto dvou fenoménů. Hlavním důvodem podle mě je, že kreativní lidé jsou také kreativní v rámci vymýšlení výmluv. A to i sami před sebou. Najdou si vždy perfektní výmluvu, proč ráno odložit budík, proč dnes nejít sportovat či proč by právě u nich nějaká metoda z knihy určitě nefungovala. Tyto racionalizace jsou obecně velmi nebezpečné. Dávejte si na ně pozor a v podstatných věcech raději nelžete sami sobě. Váš mozek se o to bude snažit. Zastavte ho včas. (Pozn. red.: jak na to radí Petr Ludwig v online semináři Prokrastinace: temná stránka svobody.)

O čem bude tvoje další knížka?
Chci se teď více zaměřit na změny ve vzdělávání. Tak jako jsme společně s univerzitami pořádali bezplatné semináře pro studenty proti prokrastinaci, tak chceme také udělat kurzy věnující se efektivnímu vzdělávání. Dneska jen málo učitelů umí vysvětlit smysl vzdělávání. Celý systém je vystavěn převážně na vnější motivaci cukru a biče. Mnoho výzkumů potvrzuje, že díky tomu školy zabíjí kreativitu a přirozenou chuť se vzdělávat. Chci se věnovat věcem, které to pomohou trochu změnit. A když nasbírám dostatek podkladů, možná napíšu i další knihu.

Teď přes léto si většina z nás dává trochu pauzu, za pár týdnů ale zase začíná období tvrdé práce. Máš něco jako „desatero“, kterým se řídíš, když s věcmi chceš opravdu pohnout?
Jsou dva hlavní pilíře, na kterých osobní rozvoj stavím. Všechno začíná motivací. A to ideálně motivací vnitřní. Potřebujeme vědět, proč máme něco dělat. Pokud člověk vidí smysl ve věcech, které dělá, rázem i sebenepříjemnější práce není tak hrozná. Druhým pilířem je pak akceschopnost – dovednost sami sebe dokopat věci začít dělat a také je dokončit. Ta je postavená právě na tréninku naší vůle.

2. – 5. srpna 2018

Pohybový a relaxační seminář

Jan Smetánka

Lidem ale často minimálně jedna z těchto věcí chybí…
Jak říká staré japonské přísloví: Vize bez akce je sněním, akce bez vize je noční můrou. Mnoho lidí má své vize, ale nic pro ně nedělá. Jiní zase něco dělají, ale smysl v tom nevidí žádný. Ideálně však potřebujeme obojí – jak vizi, tak akci. Pokud se nám to podaří, je to i cesta, jak prožít svůj život více naplno.

Psychologie.cz zve na sérii setkání s Petrem Ludwigem Konec prokrastinace naživo. Přednášky se uskuteční v Brně (6. srpna), v Praze (7. srpna) a v Ostravě (8. srpna). Cena vstupenky je 350 Kč, čtenáři Psychologie.cz zaplatí jen 250 Kč. Sleva se aktivuje, když při registraci do pole Poznámka napíšete heslo: PSYCHO250. Více…

Diskuse 0

Jan Majer

Šéfredaktor a vydavatel Psychologie.cz

Petr Ludwig

Konzultant, kouč, autor