Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Meditační trouba

Proč se vám na meditačním retreatu bude meditovat lépe než doma v obýváku?

Ze seriálu: Hlava a tělo

Laura Kratochvílová

Laura Kratochvílová

19. 11. 2010

Budete-li se chvíli pohybovat mezi lidmi, kteří zaníceně meditují, budou kolem vás zřejmě hodně poletovat slova jako retreat, zásed, ústraní… Jedná se o dlouhodobé meditační pobyty, které trvají většinou týden až několik měsíců a v nejlepším případě mají transformující dopad na vaše vnímání světa a sebe sama. Před čím se v ústraní vlastně straníte?

S meditační praxí se to má podobně jako s pečením koláče. Říká-li recept, abyste ho pekli čtyřicet minut, neuděláte to tak, že ho dáte do trouby na deset minut, pak jej vyndáte, dojdete si k holiči, po návratu ho strčíte na dalších deset minut do trouby, pak na půl hodiny vyndáte, odběhnete si na pivečko k sousedovi a po návratu znovu vložíte do trouby na zbylých dvacet minut.

Něco jedlého byste tímto způsobem možná získali, ale chutného rozhodně ne. Aby byl koláč dopečený, načechraný, nerozmočený a chutný, musíte ho prostě nechat v troubě za určité teploty a bez rušení po celých čtyřicet minut.

Domácí vipassána?

Meditační retreaty slouží jako taková trouba pro upečení koláče. Nabízejí takové podmínky, abyste se mohli nerušeně „péct“ dostatečně dlouhou dobu na to, aby došlo k žádoucí transformaci. K přepsání softwaru, chcete-li.

Budete-li se takto pokoušet meditovat doma, můžete si být jisti, že se vám trouba (abychom udrželi pekařský žargon) ani nerozpálí na požadovanou teplotu. Počítač a telefon se budou všemi triky domáhat vaší pozornosti. O dětech, partnerech, rodinných příslušnících, přátelích, domácích mazlíčcích či zaměstnavatelích a zaměstnancích ani nemluvě.

Dokonce i věci „neživé“ se mohou obrátit proti vám s netušenou silou: dům se bude dožadovat spravení děravého okapu, vrzající dveře budou chtít namazat, prasklé okno zasklít. Nakonec vám nedá pokoj ani vaše tělo: bude chtít, abyste mu uvařili jídlo, povlékli postel, zatopili. Všechny tyto vlivy působí na vaši mysl stejně jako neustálé vyndavání koláče z trouby.

Program meditačních retreatů je docela prostý a pro pozorovatele zvenčí poněkud jednostranný: medituje se, jí a spí. O veškeré vaše vnější pohodlí je postaráno, to vnitřní záleží na vás.

Tato prostota není na závadu, ale naopak slouží hluboké vnitřní očistě. Nedostatek vnějších impulsů slouží tomu, že vaše mysl nemůže sama před sebou neustále unikat, ale naopak na sebe pohlédnout tak, jak je.

O očistnosti tohoto procesu svědčí fakt, že většina z těch, kdo retreat zakusí jednou, se na něj s ještě větším nadšením znovu vracejí. A pokud možno na delší než dosud. Meditace probíhají v závislosti na dobře zvolené technice a vhodném prostředí, kde se retreat pořádá.

24. – 25. listopadu 2018

Festival Psychologie.cz podzim 2018

Psychologie.cz

Jednou z nejúčinnějších meditačních technik je vipassána (meditace vhledu), jejíž tradice sahá až do doby působení Gautama Buddhy, tedy přibližně 500 let před Kristem.

Ušlechtilé mlčení

Na vipassánových retreatech se začíná většinou s rozbřeskem slunce a kromě času na jídlo se celý den praktikuje – buď převážně meditace v sedě (například tradice S. N. Goenky) nebo jednu hodinu v sedě, jednu hodinu v chůzi, další v sedě atd. (např. tradice Mahásí).

Tyto pobyty se většinou odehrávají v tzv. ušlechtilém mlčení, tedy v téměř stoprocentním tichu, které je přerušené jen pohovory meditujících s učitelem a případným učitelovým tzv. dhammatalkem (přednesem, rozpravou na určité téma, které se ideálně týká stádia, ve kterém se meditující nacházejí).

Požadavek mlčení často odradí více lidí než představa dlouhých prosezených hodin. A přitom úplně zbytečně. Mlčení se jeví nepřirozeně první dva až tři dny, ale každý si na něj brzy a rád zvykne. Na konci pobytu se stejně nepřirozeným často jeví mluvení.

Mlčení hraje při praxi velmi důležitou roli. Kromě toho, že nerušíme ostatní meditující ani svými úžasnými ani obtížnými meditačními zážitky, je nám navíc odebrána možnost se z těchto zážitků vypovídat.

Sami se svými zážitky

Využívejte celý web.

Předplatné

Tak jsme nuceni opravdu a bez vytáček zůstat s tím, co je naším skutečným momentálním stavem, aniž bychom ho „hodili“ povídáním na někoho jiného. Právě díky tomu se učíme pozorovat naše vnitřní pochody, poznat své hluboké vzorce a nereagovat na každý poryv emocí, myšlenek či domněnek, jež se nám přeženou myslí a srdcem.

Nereagování na nepodstatné věci, které se jeví jako podstatné jen v krátkém „hysterickém“ momentu, nám pomáhá nezaplétat se do dalších a dalších situací, které už si ve svém životě vlastně ani nepřejeme.

Meditační retreat kultivuje mysl v jedné důležité schopnosti: umění pozorovat, být nezúčastněným, ale PŘÍTOMNÝM svědkem. Bdělá pozornost nás nekompromisně znovu a znovu přivádí do přítomného okamžiku, do tady a teď. Tak se začínáme stávat trochu dopečenějším koláčem.

Diskuse 0
Hlava a tělo
Seriál

Průvodce pro naší fyzickou a psychickou rovnováhu.

Více autorů

  • Zdraví