odemčené

Neumím dost

Máte na svou práci kladné ohlasy, ale pořád vás brzdí pocit, že nejste dost dobří?

10:09
Lenka Šilerová

Lenka Šilerová
Psycholožka

6. 9. 2022

Z audiobooku: Slepé uličky
Ze seriálu: Slepé uličky

V nových oblastech mám tendenci stále hledat a studovat, podceňovat se. Podléhám tomu, jak jsou všichni ostatní zkušenější a mnohem lepší, a já oproti nim nic neumím. Že jsou někdy lepší jen v sebeprezentaci, ponechám teď stranou. Někdy je můj přístup užitečný: nepustím se do věcí, na které se necítím, dřív, než si něco dohledám a získám větší jistotu. Ale někdy je to naprosto kontraproduktivní. Zbytečně se trápím svou nedokonalostí a pokouším se získat další vstupy a informace, zvažuji další kurzy a knihy. Jste jako já? Přečtěte si, co mi pomáhá s tímto rysem mé osobnosti pracovat.

„Narazila jste při svém studiu nebo ve svém profesním životě na slepou uličku, na kterou byste ráda upozornila čtenáře a s nimi třeba i své kolegy? Něco, čemu jste věřila, co jste přijala, a později jste to přehodnotila?“ Když jsem z redakce Psychologie.cz dostala tuhle otázku, říkala jsem si, že to bude skvělý podnět k zamyšlení, který mě donutí se zastavit. Už dlouho totiž neuvažuji o věcech, co udělám, jako o chybách či slepých uličkách.

Postupně mi došlo, že slepou uličkou nemusí být nějaké konkrétní chování či rozhodnutí, ale že může jít o některé z mých přesvědčení. Protože když na jejich základě jednám, nabíhám si do pastí. Jedním z mých přesvědčení je, že stále nevím a neumím dost. Že to, co vím a umím, nestačí, abych mohla dělat svoji práci dobře, zejména v situacích, kdy začínám nějakou novou aktivitu – koučování, terapii, výuku na vysoké škole…

Byl to mimochodem i jeden z důvodů, proč jsem se nezačala věnovat psychologické práci hned po škole. Měla jsem pocit, že nic neumím, jen vím, že mám klienta pozdravit. A co dál, to mi nebylo jasné. Nebyl to jediný důvod, ale významnou roli sehrál. Naštěstí rozhodnutí věnovat se po škole aplikované psychologii, a ne přímo práci s lidmi, skutečně nepovažuji za slepou uličku, naopak.

Jen nepodcenit přípravu

Ne vždy mám čas a prostor nastudovat a vyzkoušet tolik, abych byla přesvědčená, že toho vím či umím dost. Pak se trápím, že ostatní jsou o mnoho lepší a že bych měla ještě tohle a tohle… Naštěstí mne to úplně nezastaví. Naučila jsem se shrnout si, proč to či ono můžu dělat, co mám za sebou a proč právě já. Kdysi jsem četla hezké heslo Better done than perfect, hotové je lepší než dokonalé a nějak mi sedí i pro tyto situace.

Do věcí se tedy pustím, ale přece jen trpím tím, že by mohly být lepší a lépe připravené, že bych je měla dělat, až když na to budu víc mít. Mimochodem: abych mohla psát články pro Psychologii.cz, musela jsem se tohoto přesvědčení taky zbavit nebo ho aspoň dobře odložit, minimálně po dobu psaní a úprav článku. A pak mi pomohlo připustit si, že nemusím mít o dané věci přečteny desítky knih – stačí, když mám s tématem něco společného, zkušenost a chuť o něm přemýšlet.

Ovšem celý můj pocit, že vím a umím málo, vygradoval v době, kdy jsem pomalu začínala s psychoterapií. Na vysoké škole jsem měla pocit, že jsou všechny psychoterapeutické směry velmi oddělené, že se absolutně neprotínají (ano, to byla slepá ulička), a do jisté míry jsem – s prominutím – žasla nad tupostí behavioristů a omezeností psychoanalytiků. Ano, byla jsem mladá a plná ideálů. Humanistický přístup mi připadal jediný správný a pro mě vhodný.

Výcvik v přístupu zaměřeném na člověka jsem si po mnoha letech po ukončení školy udělala; byla to pro mne velmi silná zkušenost a za svou volbou si i dnes stojím. Jenže jsem se začala potkávat s kolegy na intervizích, četla jsem příspěvky na sociálních sítích, mluvila s kolegy z oboru, připravovala s kolegyní businessový kurz pro terapeuty otevírající si praxi, seznamovala se s jinou terminologií a říkala jsem si, zda nejsem trochu mimo, když všichni ostatní tak zasvěceně mluví o technikách, konceptualizaci případu, protipřenosu, protokolech a dalších věcech, které jsem znala jen okrajově, často ještě z dob studia.

Ovlivněná svým přesvědčením, že nevím dost, a znejistěná vším okolo jsem se pustila do dalšího studia, navštěvovala webináře různých směrů… dokonce jsem na čas podlehla tomu, že bych si měla udělat další výcvik, abych konečně něco uměla a nečelila neustále své vlastní nedokonalosti. Praxi mám přiměřeně naplněnou, ohlasy od většiny klientů jsou fajn – popisují úlevu, změny, oceňují naši společnou práci, prostor, který mají, ale já mám stejně někdy pocit, že to není dost.

Úhel poznání

Dalšímu psychoterapeutickému výcviku se mi (zatím) podařilo odolat i díky tomu, že jsem v tuto chvíli ve výcviku supervize koučování. Zároveň čím víc jsem studovala, tím víc mi začalo docházet, jak jsou si vlastně jednotlivé směry v mnoha ohledech podobné, zejména ve svých modernějších modifikacích.

Zatím poslední aha moment přišel ve chvíli, kdy nám lektorka ukazovala nejnovější přístupy transakční analýzy a použila termín mindfull adult: vědomý dospělý, který na základě vhledu volí ten nejpřiměřenější ego stav, ze kterého zareaguje. Čili pohled všímavosti a „odpovídání“, nikoliv reagování na podněty, v pojetí přístupu zaměřeného na člověka „kongruence“, nebo dokonce fully functioning person (plně fungující osoba), tedy člověk, který ví, co dělá, a dělá to vědomě.

V ten moment mi pocitově došlo, to, co jsem racionálně už věděla. Jednotlivé terapeutické směry nejsou od sebe na hony vzdáleny, nejde o nesmiřitelný boj a zástupci ostatních nejsou tupci a ignoranti. Možná se mýlím, ale pořád je v jádru člověk – koneckonců výzkumy stále ukazují, že zásadním atributem terapie je vztah a snaha podpořit klienta v tom, aby byl vědomým dospělým, co dokáže dobře odpovídat na požadavky života a zároveň se nebojí je měnit.

Stejně tak mi postupně došlo, že ano, můžu si udělat další výcvik (a určitě to nevylučuji, už mám i představu, jakým směrem půjde), stejně však budu dělat to, co v dané situaci považuji za nejvhodnější. Že není jedna správná terapie nebo koučování, že možností je víc a že spolu s klientem hledáme, co právě pro něj je to nejvíc vyhovující. A že někdy to prostě nenajdeme, protože sice můžu svůj primární styl trochu modifikovat, ale úplně ho nezměním. A že to tak je v pořádku – protože pro klienta i pro terapeuta je důležité, aby mu způsob práce vyhovoval.

S mým přesvědčením, že nevím dost, se neustále učím žít. Když se po úvaze pustím do věcí, které jsou pro mne růstové, a zároveň jsem přesvědčená, že je můžu zvládnout a naučit se je, učím se nezpochybňovat sama sebe, nezahltit se tisícem zdrojů a informací a neustálým tlakem na sebe, že to není dost. Občas mi pomáhají slova Edith Evy Egerové z knihy Máme na vybranou: „Jen já můžu udělat to, co umím, tak, jak to umím jenom já.“ A v tom chci podpořit i vás. Většinou umíme docela dost. Je to kombinace naší osobnosti, našich dovedností a zkušeností, co je unikátní a přínosné.

Články k poslechu

Živoucí tělo

Je naší spojkou se světem, přesto ho málokdy doopravdy vnímáme. Jak to napravit?

10 min

Citově mimo

Druhý vás poslouchá, ale jako by neslyšel. Proč se někdy nedokážeme na blízké naladit?

8 min

Ve špatném vztahu

Co nás tam drží? Nevědomky si přehráváme staré vzorce a zranění. Kudy ven?

12 min

Hranice v rodině

Babičky chtějí vídat vnučku častěji, mně jejich přítomnost nedělá dobře.

11 min

Lidoop v zrcadle

Martin Burget přináší zajímavosti z oboru psychologie.

11 min

6. 9. 2022

Odborníci sdílejí, jakými omyly prošli na své cestě za poznáním.

Více autorů

  • Sebepoznání
Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.