Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Chceme se odstěhovat, rodiče to nesou těžce: Myslete hlavně na sebe.
9. 6. 2015
Dobrý den,
jsem vdaná 4 roky, s manželem a dvěma velmi malými dětmi bydlíme s mými rodiči (70 a 63 let, nemají téměř žádné známé, navštěvují se jen s mou starší sestrou) v rodinném domku ve vesnici, která je 50 km od města, kde manžel pracuje. Do práce denně dojíždí autem, já jsem na MD. Máme samostatný vchod, je zde společná veliká zahrada.
Když jsme se před 5 lety rozhodovali, kam půjdeme bydlet, chtěli jsme jít někam blíž městu, abychom to měli oba blíž do práce. Představovali jsme si společné bydlení, těšili se na ně. Když jsme to oznámili mým rodičům, moje matka udělala i před manželem obrovskou scénu, plakala a řekla, že nechápe, jak můžu chtít jít pryč od rodičů, že je mojí povinností se o ně postarat, až budou staří (oni se o rodiče otce také postarali). Tehdy se mi hodně ulevilo, když manžel svolil k bydlení zde.
Naši nám slíbili, že se na všem budeme domlouvat apod. Většinu těchto slibů buď nedodrželi, nebo to prostě vyšumělo. Teď, po 4 letech společného soužití, to dospělo k tomu, že naši se vyhýbají manželovi (ten chce o všem mluvit, což je pro ně stresující) a přiznávám, že já rodičům také. Strašně stojí o mě naše děti a vyčítají nám, že je nevidí víc.
Před 14 dny jsme jim řekli, že jsme se rozhodli odejít. Otec se mnou nepromluvil, matka řekla, že jestli odejdeme, rozmyslí si jak (prý ne hned) a zabije se… Manžel má pocit, že stojím na straně rodičů a že tu chci zůstat. Trápí mě, že mě naši nechtějí chápat. Já je chápu, bojí se samoty, rozumím jim a trápí mě i jejich situace…
BM

Názor odborníka
Dobrý den,
chápu, že vaše situace je obtížná a těžká zejména pro vás samotnou. Stojíte teď mezi všemi vašimi blízkými a cítíte, že potřebujete udělat důležitý krok, abyste se cítila svobodně a dobře se svou rodinou.
Z toho, co píšete to vypadá, že s vámi manipuluje zejména vaše maminka. Snaží se zapůsobit na vaše city a pocity viny („tvou povinností je postarat se o rodiče, já se o ně také starala“, vyhrožování sebevraždou). To všechno jsou manipulace, kdy se vaše matka snaží dosáhnout hlavně svého.
Zajímavým tématem by také bylo, proč se vaši rodiče tak moc obávají samoty, když sami vlastně nejsou. Žijí jako manželé stále spolu, mají dvě dcery, vás a sestru, kdy jsou s oběma v kontaktu. Ale to už je jiné téma, které tento dotaz není schopen obsáhnout, zpátky tedy přímo k vám.
Pokaždé, když se rozhodujete, zamyslete se hlavně nad tím, kde byste se cítila nejlépe vy. Nikdy nemůžete splnit přání všech. Navíc, to, co je nejlepší pro nás samotné, je vždy nejlepší i pro naše nejbližší. Ano, zní to možná zvláštně, ale i když je naše rozhodnutí pro druhé někdy nepříjemné, je pro ně nejlepší, protože bychom je jinak připravovali o jejich životní „zkoušky“, které si mají splnit a posunout se díky nim dál.
Pro vás tedy může být důležité naučit se myslet na sebe a udržet si šťastnou svou novou rodinu (manžel a děti). Pokud příliš podlehnete vašim rodičům, může to ohrozit vaše manželství, kdy už nyní začíná mít váš muž pocit, že preferujete vaše rodiče, nikoli jeho. Začíná správně cítit, že jeho místo „zabírá“ někdo jiný.
Zkouškou vašich rodičů může být právě to, že se naučí žít sami nebo si svou samotu vyřeší jinak než tím, že zatíží obavami své dcery. Najdou si přátele, obnoví jiné rodinné vztahy, najdou si své zájmy nebo si vyřeší vztah mezi nimi samotnými, aby se společně necítili tak osamělí.
Chápu, že vás trápí jejich situace, ale ať už se rozhodnete jakkoli, nyní je důležité, abyste si zachránila a udržela svou novou rodinu a energii dávala hlavně do svých dětí a méně do svých rodičů. Ti už jsou dostatečně dospělí a na druhou stranu ještě nejsou tak staří na to, aby se o sebe již nepostarali sami.
Věřím, že se rozhodnete správně.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0