Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Chybí mi víra ve vlastní schopnosti: Nesrovnávejte se s ostatními.
3. 6. 2014
Dobrý den,
je mi 25 let a poslední dobou nějak nevím, co se sebou. Mám velmi láskyplnou rodinu, rodiče mě ve všem vždy podpořili, ale nikdy mi neukazovali cestu, nekladli nároky. Já jsem byla vždy přirozeně ctižádostivá v oblastech, kde jsem pochopila, že vynikám. Například sport mi nešel, takže jsem se od něj snažila co nejvíce odvrátit, naopak učila jsem se dobře, proto jsem se snažila a dostala jsem se na gymnázium.
Tam jsem v učení polevila, najednou jsem byla „průměrná“ mezi „nadprůměrnými“ žáky. Vynikala jsem už jen ve výtvarném směru, proto jsem zvolila vysokou školu s takovým zaměřením. Opět se scénář opakoval – zůstala jsem pouze průměrná, hlavně ve svých očích, bez vůle nějak výrazně vyniknout. Toužím být nejlepší, ale zároveň mi chybí víra v sebe samu, ve svoje schopnosti. Neustále se porovnávám s ostatními. Brzo školu dodělám a chci na sobě pracovat, na kariérním postupu, bojím se, abych neustrnula. Nejvíce mě děsí promarněný život a nuda, peníze neřeším.
I s partnerem mám problémy, on nemá žádnou ctižádost a je tak spokojený, nerozumíme si. Mě navíc přitahují muži, kteří dělají, co je baví, jsou úspěšní a věří si – přitom si vedle nich připadám méněcenná a mám potřebu neustále dokazovat svoje kvality. Přemýšlím, kde hledat vnitřní sílu, víru ve svoje schopnosti, protože mě kritika sráží a cítím se nevyrovnaná. Chtěla bych se zbavit pocitu, že mi neustále něco uniká a najít klidný způsob, jak se rozvíjet, využívat svoje schopnosti a nenechat se udolat nejistotou. Můžete mi poradit?
Patricia

Názor odborníka
Vážená Patricie,
vaše zpráva je plná toho, co nám v životě často nepomáhá. Mám na mysli porovnávání a hodnocení. „Průměrná mezi nadprůměrnými … chci být nejlepší, ale jsem průměrná … úspěšní muži a já vedle nich méněcenná…“ Ano, může vás to motivovat, ale za jakou cenu?
To, co vám pak na vašem partnerovi pravděpodobně vadí, je, že nepodléhá stejnému puzení být nejlepší a chtít něco, co nemá. Chcete, aby to měl stejně jako vy a zároveň s tím vlastně nejste spokojená.
Co bych tedy doporučil, je:
• Přestaňte se srovnávat s ostatními a „vraťte se sama k sobě“. Neboli – buďte sama sebou!
• Soustřeďte svoji energii a pozornost na obor a činnosti, které vás baví a na které máte talent.
• Dělejte věci nejlépe, jak dovedete. Chtít dosáhnout více, je zaručený recept na frustraci.
• Nakonec ještě přidejte lekci od vašeho partnera: užívejte si to, kým a kde jste nyní a čeho jste již dosáhla. Na to často zapomínáme.
Rady zní možná jednoduše, ale jejich využití v praxi obnáší změnu způsobu myšlení, návyků. A to je náročný úkol. Doporučuji vyhledat nějakého průvodce, který vám pomůže udržet se na cestě.
Přeji hodně štěstí.
Vít Šrámek
Diskuse 0
Vít Šrámek
Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje
www.leadershipcoach.cz