Audiokniha pro předplatitele: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Dnešek se stal před rokem. Co se se mnou děje? Depersonalizace.
26. 1. 2011
Ahoj,
jsem student IT a je mi 20 let. Už asi rok cítím, že se mnou něco není ok. Nevím ani jak to popsat.
Každý večer vzpomínám na den, který právě uběhl, ale takovým způsobem – jakoby se odehrál před rokem. Přijde mi to hrozně dávno, i když to bylo dnes. Stejně tak, když skončí nějaká akce, na kterou se nezapomíná, už na cestě domů na ni myslím jako by se stala hrozně dávno.
Celkově čas utíká moc rychle. Někdy mám pocit, že plno věcí dělám automaticky, nejprve tu věc udělám a až pak o tom přemýšlím (například zamknutí auta, jít vařit nebo se učit).
Občas si připadám jako pouhý pozorovatel svého života. Nevím, o co jde… jestli se s tím dá něco dělat. Může mi prosím někdo doporučit nějakou radu? Jak se to dá řešit?
Jakub

Názor odborníka
Dobrý den,
plnohodnotnou a komplexní odpověď na otázku, o co jde, vám může poskytnout až živý kontakt s odborníkem. Nicméně změny, které na sobě asi rok pociťujete, by bylo možné nejlépe pojmenovat jako stavy depersonalizace. Je pro ně typické cítit se jako pouhý pozorovatel svého života a často se také přidružují změny ve vnímání času, které popisujete. Čas najednou běží neuvěřitelně rychle, či naopak pomalu a věci, které se staly nedávno, se zdají, jako by se udály kdysi dávno.
Depersonalizaci ale samozřejmě prožívá každý trochu jinak a podobně jako neexistuje jedna deprese, neexistuje ani jedna depersonalizace: vždy jsou různí lidé a jejich osudy. Podívejte se na webový portál http://depersonalizace.info/, který by vám mohl poskytnout základní orientaci.
Depersonalizace se někdy přechodně objevuje během zátěžových či stresových situacích, během únavy, nebo po užití alkoholu či drog. S pominutím těchto situací obvykle sama mizí. Pokud již rok cítíte, že s vámi není něco OK a dělá vám to v životě nepříjemnosti, je vhodné vyhledat psychiatra či psychologa, kteří by vám měli být schopni pomoci tuto situaci adekvátně vyhodnotit a řešit. Zkušenost ukazuje, že dlouhotrvající stavy depersonalizace nelze jednoduše ovlivnit radami či jinak podomácku.
Ačkoliv to není obvyklé a není proto třeba se toho děsit, je nejprve třeba vyloučit tělesné – neurologické či metabolické onemocnění. Pokud se takové neprokáže, dá se depersonalizace řešit v zásadě dvěma způsoby: léky a individuální psychoterapií, tedy pravidelnými asi hodinovými sezeními s psychoterapeutem/kou. Pokud se rozhodnete pro psychoterapii, zpočátku např. dohromady s léky, počítejte raději s dlouhodobou časovou a energetickou investicí, s vaší velkou angažovaností a vůlí ke změně, které se však zpravidla vyplatí.
Hodně štěstí,
Adam Chalupníč
ek
Diskuse 0
Adam Chalupníček
psycholog a psychoterapeut