Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Hledám se, ale nemůžu se najít: Odpovězte si na otázky, které nabízím.
24. 10. 2012
Dobrý den,
je mi skoro dvacet let a nemůžu najít sám sebe. Hledám svůj vlastní styl, ale nemůžu ho najít. Napodobuju styl druhých a chci se jim rovnat, nejen v oblečení, ale i ve vzhledu a chování.
Přeskakuji od jednomu k druhému a sám nevím, co s tím. Zájmů mám hodně, ale nevím, co mi je vlastní. Rád bych se posunul dál, ale když vlastně nevím, kdo jsem, tak to jde těžko.
Chodím do čtvrtého ročníku a vůbec nevím, čím budu v budoucnu. Rád bych svůj vlastní styl našel a byl sám sebou. Mám mnoho masek a už nevím, která mi je vlastní.
Děkuji
Oliver

Názor odborníka
Milý Olivere,
především děkuji za ochotu a velikou odvahu sdílet takto intimní téma. Uvědomuji si, jak často se s podobnými otázkami a situacemi setkávám, a to nehledě na věk. Když tak nad tím přemýšlím, chce se mi říci, že ve vašem věku je zcela normální a velmi časté, že si mladí lidé kladou otázku, kdo vlastně jsou, co je baví, co chtějí od života, jaký směr zvolit. Vlastně by to mělo být normální, aby si mladí lidé takové otázky kladli, ale žel tomu tak není.
Kladete hodně otázek a hledáte na ně ty pravé odpovědi. Připadá mi, že dokážete odstoupit od své reality a vidět ji, jaká je. A to, že je nyní pro vás ne zcela uspokojivá, se mi jeví méně důležité než to, že se na ni díváte, zamýšlíte se nad ní a chcete ji, jak jsem pochopil, změnit.
Připadá mi, že si pro sebe naplňujete hlavní předpoklady pro změnu: vnímáte svou realitu,  zamýšlíte se nad ní, chcete ji změnit a k tomu si kladete dobré otázky. Blahopřeji. Mám pocit, že jste na nejlepší cestě uspořádat si život podle vašich představ. Dovolte mi k tomu nabídnout několik námětů.
Když se díváte a posuzujete svou přítomnost, všímejte si nejen toho, co se vám nelíbí, ale naopak více přemýšlejte o tom, co vám přináší radost, potěšení, uspokojení, co děláte a zapomínáte u toho na čas a podobně. V těchto situací se velmi pravděpodobně uplatňuje váš talent, vaše vlohy, dochází k naplňování vašich vnitřních hodnot.
Když vidíte negativní věci, když vaši pozornost upoutává to, co se vám nelíbí na vašem stávajícím životě, doporučuji dva přístupy:
• Jednak jaké vaše konkrétní chování (co konkrétně děláte) způsobuje to, co se vám právě nelíbí, jaké další dopady toto chování na váš život má (a to i v různých jeho oblastech). Zároveň je dobré se zamyslet i nad tím, co vám naopak toto chování  přináší.
• Když porozumíte tomu, co se vám nelíbí, a tomu, jak si to do života sám vnášíte, zkuste se podívat na to, jak by vypadl váš život bez toho, co se vám dnes na něm nelíbí. Zároveň si představte, co budete muset dělat jinak než dnes. Doporučuji zcela uvolnit vaši fantazii tak, abyste naprosto jasně viděl, jak je krásný život bez toho, co se vám dnes nelíbí, a co konkrétně děláte pro to, že se takovým krásným stal.
Pokuste se směřovat otázky na to, abyste si co nejvíce vykreslil svůj ideální (budoucí)  život:
• Co opravdu chci? Kde se vidím? Co konkrétně  mi dělá radost? Co mne naplňuje?
To, že hovořím o budoucnu a otázky formuluji v přítomném čase, je záměr. Když si přiblížíme naši budoucnost a představíme si, že už ji žijeme, získáváme větší motivaci ke změně.
Jednou z oblastí otázek, které by vám mohly pomoci nalézt sebe sama, se mi zdají být otázky zaměřené na hledání našeho poslání. Logika za těmito otázkami spočívá v tom, že porozumíte tomu, jaké jsou vaše vlohy, co umíte lépe než druzí a pro co jste „povolán“ dávat světu. Byť se může zdát, že je to přeci jasné, nalézt to pravé poslání, smysl mého života, může trvat určitý čas a vyžaduje trpělivost a zaměření:
• Napřed je potřeba sloupat množství nánosů v podobě projekcí a přání našich rodičů, vlivu společnosti, školy, filmů, reklamy, kamarádů, přátel a našeho okolí. To chce svůj čas.
• Jak poznáte, že jste našel smysl vašeho života? Poznáte to. Uvidíte. Lidé, kteří se na tu cestu vypravili, často hovoří o tom, že své poslání poznali podle toho, že najednou měli naprosté jasno, pocit, že se dotkli svých nejhlubších hodnot, víry, pravd a že toto setkání s jejich nejniternějším „já“ spustilo velmi silné emoce (pláč štěstí, nadšení), uvolnilo velikou energii apod.
• Zkuste začít jen tím, že si v klidném prostředí sednete, vezmete si papír a tužku a položíte si jednoduchou otázku: „Co dává mému životu smysl?“. Všechny odpovědi si zapisujete. Vytrvejte tak dlouho, až poznáte, že jste našel tu pravou odpověď.
Přeji vám hodně štěstí na vaší cestě sebepoznání.
Diskuse 0