Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Jak vyhaslá žárovka: Kterým směrem to s vámi skutečně hýbe?
10. 8. 2011
Dobrý den,
nechci říct, že nevedu celkem šťastný život, někdo jiný by na mém místě byl vděčný. Je to asi měsíc, co jsem přestal cvičit. Jedna věc byla, že jsem byl hodně nachlazený a chytil to i trochu na průdušky. Pak rozchod ve vztahu. Jsem celkem v pohodě, ale podvědomě to stále ještě hodně bolí. Taky mám pocit, že nedokáži být dlouho sám a že jakýkoliv milostný vztah mě nakopne. V práci všechno funguje dobře, ale jak mám volno, jsem jako vyhaslá žárovka. Je mi 28 let. Nemůžu se rozhoupat do toho, co bych chtěl. Vysnil jsem si hezkou postavu, že budu chodit civičit, že v životě něco dokázu sám sobě. Jestli to taky nejsou i ty neustálé řeči mého otce – musíš něco dělat!
Kam mi to všechno uteklo? A proč mě v životě baví jen zábava a ne to, že se třeba naučím nějaký cizí jazyk? Jsou nějaké metody a cvičení motivace? Celé dny vysedávám na komunikačních serverech. Není to i tím, že mám fyzickou práci a dělám dvanáctky? V dlouhém týdnu máme tři dny po sobě, je pak asi normální, že druhý den ležím do dvanácti?
Děkuji, Martin
Martin

Názor odborníka
Milý Martine,
chápu, že pocit vyhaslé žárovky není nic moc. O to víc si cením vaší chuti začít s tím něco dělat. Píšete, že v práci vše funguje, ale jinak vám vše uteklo. Kde se bere tenhle pocit? Je to tím, že jste přišel o vztah a díky nemoci a přerušením cvičení opustil cestu za vysněnou postavou? Nebo vám nejvíc vadí, že mimo práci jen vysedáváte na komunikačních serverech? Mimochodem, to je ta zábava, která vás baví, jak píšete?
Motivace, na kterou se ptáte, pochází z latinského „movere“, tj. hýbat. Kterým směrem to tedy s vámi skutečně hýbe? Co chcete, co vás baví, co vám přináší pocit radosti a štěstí, a proč je to pro vás důležité? Píšete, že se nemůžete rozhoupat do toho, co byste chtěl. Chcete mít hezkou postavu. Co vám to přinese, když ji budete mít? Chcete „něco sám sobě dokázat“. Napadá mne, co to má být. Že něco umíte, zvládnete, překonáte, budete v něčem lepší (než kdo?). A další podstatná otázka – Chcete to udělat kvůli sobě nebo třeba proto, abyste se zbavil otcových „neustálých řečí, že musíte něco dělat“?
Zpět k tomu, co potřebujeme, abychom byli opravdu motivovaní. Vzpomeňte si na nějakou situaci, kdy jste se tak cítil. Kdy to bylo? Čím to bylo? Jaké jste u toho měl pocity? Vsadila bych se, že jste dělal něco, co jste opravdu chtěl vy sám, co pro vás bylo důležité buď jako výsledek nebo cesta k něčemu dalšímu.
Aktivity, které v životě děláme, by se daly rozdělit do tří kategorií:
1. Musím
2. Měl bych
3. Chci
Zkuste se zamyslet nad tím, jak byste vše, co je momentálně součástí vašeho života, rozřadil do těchto tří úrovní. Kolik položek máte v jednotlivých řádcích? Z hlediska hledání motivace, doporučuji zvýšit pozornost zejména v kategorii: „MĚL BYCH“! Pokud si řeknete: „Měl bych“, hned v zápětí si položte otázku: „A proč bych měl?“ Je tahle aktivita v souladu s vaší představou života a vašimi hodnotami nebo spíš plní přání, představy, požadavky blízkého, či širšího okolí. A je to, co máte v kategorii „CHCI“, skutečně tím, co opravdu chcete, nebo spíše měl bych? Kde máte hezkou postavu, cizí jazyk, milostný vztah? Motivační sílu svého „CHCI“ si můžete ověřit také podotázkou: Jak moc to chci? (třeba na škále 0 – 10). Jak se budu cítit, až TO budu mít, co všechno mi to přinese? Proč je to pro mne důležité.
Já jsem třeba v jednu dobu docela řešila pár nadbytečných kil, kterých se ne a ne zbavit. Pak jsem si ale v jednom okamžiku u téhle kategorizace uvědomila, že sice chci ty 3–4 kila shodit, ale síla chtění byla na škále maximálně na trojce, takže to hubnutí pro mne nebylo vůbec důležité. A podle toho vypadala i má vůle a chuť dodržovat potřebné kroky.
Příjemné pocity při představě výsledku, ale i síla vašeho chtění jsou tím hnacím motorem, který vám umožní najít všechny možnosti, jak dosáhnout to, co chcete, ale také vás na vaší cestě za výsledkem udržet v tempu. Pokud je cesta delší, zvláště u náročnějších a dlouhodobějších cílů, mohou se objevit okamžiky, kdy se objeví pokušení to vzdát. Případně se nebudete posouvat najednou dopředu tak rychle, jako v počátku, ale to je normální. Na dlouhých cestách si také děláte „mezicíle“ a odměňujete se např. nějakým občerstvením. Takže je dobré si udělat plán s postupnými výhrami a jejich dosažení řádně oslavit.
Docela dobře také na někoho fungují tzv. „motivační nástěnky“. Až si ujasníte, co opravdu chcete, vytiskněte si obrázky, které znázorňují váš cíl (třeba úspěšného fešáka s vyrýsovanou postavou, způsob trávení volného času, který by vás bavil, atd.) a dejte si je na viditelné místo. Budete mít stále na očích to, co považujete pro sebe za důležité, a můžete tak směrovat k těmto svým cílům své aktivity.
V závěru už jen pár řádek k tomu, že po třech dvanáctihodinovkách v práci máte potřebu další den více odpočívat. Vaše tělo vám řekne, co potřebuje, takže mu určitě naslouchejte. A když to propojíte se zmotivovanou myslí, věřím, že najdete způsob jak svou žárovku zase rozsvítit!
Přeji hodně úspěchů a držím palce, ať se vše podaří dle vašich představ,
Pavla Žákovská
Diskuse 0
Pavla Žákovská
Kouč, lektor, mentor, konzultant managementu
www.vdstraining.com