K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Jakmile ve vztahu cítím jistotu, nudím se: Co vás tyto situace učí?
8. 2. 2013
Dobrý den.
Mám problém, který nemám s kým řešit. Je mi skoro 25 let, posledních pár let jsem žila v cizině a byla jsem dost pracovně vytížená.
Nyní jsem si ale řekla, že už je na čase se pomalu usadit a tak jsem se vrátila zpět do ČR. V průběhu těch pár let, co jsem byla v cizině, jsem neměla trvalý vztah, vždy jen nějaký ten kamarád na „pěkné chvilky“, ale plnohodnotný vztah ne.
Nějak jsem potřebu citů necítila. Když jsem se ale teď vrátila zpět do ČR s tím, že si tu někoho najdu na vztah, je to problém. Stává se mi to furt dokola. Vždy někoho potkám nebo se nějak seznámím, pokec, jedna kávička, večeře a společné procházky. Paráda. Cítím se jako zamilovaná třináctka, ale najednou, když už zjistím, že ho jakoby mám a že je do mě zamilovaný, přestává mě „bavit“ a má láska ochabuje.
Přijdu si, jako kdybych šla jen po masu a když už ho mám, je to nudný. Nemluvím tady o milování nebo tak. Jde o to, že jakmile cítím jistotu, mám nutkání to ukončit a vyhledávat někde jiné vzrušení.
Asi si plno z vás řekne, že si toho nevážím nebo že si tím jen něco dokazuji, ale není to tak. Prostě nevím, ale cítím, že potřebuji nejistotu, stejně jako to mají muži. Pokud ženu nemají jistou, můžou se přetrhnout, ale pokud jistota nastane, je to nudné a zkouší, kam až můžou zajít.
Nechci takhle nikoho trápit a tak se s dotyčným raději rozejdu. Nejsem potvora nebo tak, opravdu si vztahu umím vážit (už jsem měla i několikaleté vztahy) a vše klapalo, do doby, než třeba zasáhla rodina, moje práce atd.
Ale zpět k tématu – co s tím? Fakt se tím trápím. Chci mít plnohodnotný vztah se vším všudy.
Děkuji.
lusyv

Názor odborníka
Milá Lusyv,
je skvělé, že jste se rozhodla svůj problém řešit. Zdá se, že vás problém skutečně tíží a máte silné nutkání ho řešit. Tento problém je ve vztazích poměrně častý.
Pokud se vám ale takové vztahy opakují, nebude za tím pravděpodobně jen pocit nudy. Přemýšlela jste, co od vztahu vlastně očekáváte? Co pro vás vztah znamená a jakou o něm máte představu? Pravděpodobně máte z něčeho obavu. Může to být obava ze závislosti na druhém nebo partnera na vás, strach se ztráty vlastní svobody a jiné možnosti.
Všechny vztahy si přitahujeme. Zdá se, že vy máte představu, že vztah musí dusit a že vás bude partner svazovat. Zažila jste někdy příliš svazující blízký vztah? Ať už s rodičem nebo partnerem. Nevyřešené potíže v minulosti máme tendenci ve vztazích opakovat.
Možné je i to, že si podvědomě přejete přitahovat partnery, kteří vám dodají pocit důležitosti a také bezpečí. Partneři, kteří vám ihned nabídnout jistotu a budou obdivovat vaši nezávislost.
Opakující se vztahy přitahujeme vždy z důvodu, že nás mají něco naučit. Pokud budeme mít např. opakovaně sobeckého partnera, pravděpodobně nás má naučit se také více prosazovat a přestat se nechávat využívat. Co vám ukazují vaše vztahy?
Navíc je potřeba si uvědomit svůj tzv.vnitřní scénář-představu o vztazích. Pokud jsme pevně přesvědčeni, že další vztah dopadne stejně, pravděpodobně se to tak opravdu stane. Zkuste prozkoumat své představy o vztahu a zaměřit se na to, co byste od partnera opravdu očekávala.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0