Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Jaký je smysl našeho bytí? Buďte k sobě upřímný a odpovědi naleznete.
13. 8. 2013
Je smyslem jedince, jako jsem já, jen hledat svoje štěstí? Nebo tu mám na starost něco víc, či má moje štěstí ustoupit nějakému vyššímu cíli?
Je to opravdové štěstí ukryto v naplňování mé životní cesty, která už mi byla předurčena? Proč ten svůj život neobětovat pro dobro ostatních. Je dobro ostatních, stejně tak jako moje dobro, to podstatné? Má cenu o to celý život usilovat? Mít celý život hojnost či stěží přežívat – kdo se spíše dobere svého smyslu?
Je tu také láska, ta člověku dokáže dát pocit naplnění, stejně tak ale pocit zatracení. Je láska ta věc pro kterou žijeme? Celý život se o něco snažit, stále dokola, a nezažít ten pocit, o který celou dobu usilujeme, o který tu jde, ten pocit svobody, naplnění a uvědomění si přítomného okamžiku, vychutnat si ten pocit, tu radost, že jsem, že se můžu radovat ze své existence. Má právo někdo trdit, že ví, co je správné, že ví, jak se má správně žít a přitom se ve svém životě ničemu nedobral?
Špatné pocity nutí člověka bažit po těch dobrých, až když má člověk dost těch dobrých, začne se v něm cosi probouzet, cosi, co mu říká, že to není všechno, že má jeho já i jiné tužby – ty tužby, které by měly vést k jeho naplněnému životu. Je důležité je objevit dřív, než je pozdě, nepotlačovat je v sobě a nechat se jimi naplnit. Jedině tak se může jedinec dobrat svého štěstí, a pod nánosem nepodstatných věcí, které ho obklopujou, se dobrat k těm, které jsou pro něj opravdu podstatné.
Žij jak žij.
Esesak

Názor odborníka
Dobrý den, milý mladý muži,
děkuji vám za vaše úvahy. Po jejich přečtení a přiřazení k nim vašeho věku se mi chce vám poděkovat a poblahopřát zároveň. Vaše myšlenky a zejména otázky, které si kladete, mi připadají hluboké, podstatné pro smysluplné bytí na tomto světě.
Zdá se mi, že čím dříve si umíme položit otázku o smyslu života a následně opravdově a s upřímností k sobě hledáme tu pravou odpověď, tím dříve se můžeme dozvědět, kdo opravdu jsme. Mám pocit, že jen málo lidí najde odvahu (a někdy i pouhý slabý úmysl) klást si takové otázky. Možná proto, že se obávají, že by se mohli dozvědět, že to co dělají jako své zaměstnání, studium, v soukromí, ve vztazích apod., to čemu věnují tolik energie, vlastně vůbec není o nich nebo jen z části.
Mohli by zjistit, že to, po čem se pachtí, za čím se ženou, jsou třeba jen sny někoho jiného, obraz vytvořený jinými, aby je ovlivnili (ne-li ovládli). Mohli by přijít na to, že to, co dělají, čemu věří, je na hony vzdáleno tomu, proč to dělají a co jim to má přinést. A asi nejspíš si ani potřebu takového uvažování nepřipouštějí.
Vzpomínám si, když jsem byl mladý, připadlo mi zvláštní se ptát na smysl života, proč jsem vlastně na tomto světě. Bral jsem to jako prostý fakt. Možná to bylo ovlivněno i dobou, kdy vše bylo „jasné“ a „dané“, tak nad čím přemýšlet. To už dnes nedozvím a paměť mi nenabízí uspokojivou odpověď. Je však možné a pravděpodobné, že by se má životní dráha ubírala nebo alespoň mohla mít šanci se ubírat jinak. Minimálně bych měl příležitost kráčet po cestě, kterou jsem se vydal, s větší jistotou a větším množstvím energie pro zvládání překážek, které na ní byly.
Ve vašich úvahách vidím více otázek než odpovědí, více nejistot než pevný řád, více hledání než nalezeného. Když tak nad tím přemýšlím, tak ani nevím, zda to kdy může být jinak. Myslím, že pochyby, další a další otázky prostě patří k hledání. Čím do větší hloubek se pouštíme, tím více pochyb, nejistot, váhání. Pokud vytrváte a budete k sobě nadále upřímný, máte naději, že najdete napřed ty pravé a správné otázky, které si potřebujete položit, a ty pravé, správné odpovědi pak za nimi budou následovat. Vy sám poznáte v hloubi sebe, které to jsou ty pravé, správné otázky, a stejně tak vy sám budete s určitostí vědět, která či které z odpovědí jsou ty pravé. Nikdo jiný, nikdo jiný vám v tomto nemůže být více nápomocen, než vy sám sobě.
Okamžik, kdy budete vědět, že jste u těch svých pravých a správných otázek a odpovědí, se obvykle projevuje silnými emocemi, možná i pláčem, smíchem, rozechvěním celého těla. Ale určitě nezůstane nepozorován. Jak jednou poznáte tento okamžik, přijdou k vám mnohá poselství o vás, kdo jste, o smyslu vašeho života či o tom, co dává vašemu životu smysl. Zjistíte, proč jste na tomto světě, které jsou vaše jedinečné dary, jichž jste ne vlastníkem ale, slovy S. Coveyho, pouhým správcem. Když  tyto své dary poznáte a dokážete je rozvíjet a jejich plody předávat druhým, možná, že objevíte to, co nyní tak hledáte – šťastný a smysluplný život.
Přeji vám hodně štěstí a elánu.
Diskuse 0