Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Kamarád není schopen nikoho milovat: Dejte mu najevo jeho hodnotu.
5. 6. 2013
Zdravím.
Po téměř deseti letech jsem potkala svoji první platonickou lásku. Tenkrát jsem prožívala nejkrásnější období svého života, ten člověk mi velmi pomohl, byl citlivý a choval se ke mě moc hezky.
Nyní je z něj troska. Nějaká žena mu zlomila srdce, dostal se asi na úplné dno a několik let už jen přežívá, jak sám tvrdí. Říká, že už nikdy nebude nikoho milovat, ženy využívá pouze na sex.
Mám ho ráda a chtěla bych mu nějak pomoci. Sblížili jsme se, ale ke svému srdci si mě nepustí, nechce se bavit o svých bolestech, vše mi jen naznačil. Nechce se bavit ani o čemkoli více osobním.
Vím, že bere Lexaurin, ale nevím, jak dlouho ani v jakých dávkách. Někdy se chová velmi agresivně, a to i v situacích, kdy není pořádně důvod. Může jeho neschopnost mít někoho rád a agresivita souviset s tímto lékem?
Navíc mezi námi funguje obrovská fyzická přitažlivost, čímž se to celé ještě více komplikuje, protože jsem dost citlivý člověk a nechci, aby mi ublížil.
Už takhle se kvůli tomu všemu velmi trápím.
Myslíte si, že se mu dá ještě nějak pomoci? Je opravdu možné, že nemá žádné city? Nedokážu si to představit…
Děkuji za odpověď.
Elena

Názor odborníka
Vážená Eleno,
vážím si vašeho zájmu o pomoc člověku, jehož psychické trápení přesahuje každodenní meze prožívaných těžkostí. Váš dobrý přítel ve svém okolí potřebuje člověka, jako jste vy, ale měla byste vědět, že i vy musíte dodržovat určité hranice. Pokud se za ně vydáte, riskujete vlastní psychickou pohodu.
Lexaurin společně s dalšími psychofarmaky je v současnosti užíván širokou škálou lidí bez ohledu na jejich věk, vzdělání, osobní těžkosti a povolání. Zkrátka je užíván v takové míře, že indikace léků nutně neindikuje vážné zdravotní problémy. Na druhou stranu je však na základě vašeho popisu třeba připustit, že problémy vašeho přítele vážné jsou a pouhá farmakoterapie je zřídka trvale účinná.
Kromě pravidelné psychoterapie pod vedením zkušeného psychologa, kterou vašemu příteli vřele doporučuji, je účinným „lékem“ při psychických problémech další faktor – blízký člověk se zdravou sebeúctou a přiměřenou dávkou altruismu.
Ať už váš přítel zažil emocionální zranění ze strany blízké osoby, nebo je pouze nadmíru zranitelný a hlavní příčinou jeho zěžkostí je tedy sebedestruktivní způsoby myšlení s rysy vztahovačnosti, můžete mu jako integrovaná a své hranice si hlídající osoba pomoci.
Dávejte mu najevo, že na problémy není sám. Přitom je přímo vy neřešte, pouze mu nabízejte perspektivu a naději, že jejich trvání je přechodné. Buďte mu především oporou ve smyslu, že mu dáte najevo jeho hodnotu a potenciál vlastní osobnosti.
Nejdůležitější je jeho ochota podstoupit odbornou psychologickou intervenci, což může být váš cíl. Z vašeho dotazu plyne, že máte altruistické tendence. Vytvořte proto kompromis mezi tím, co udělat můžete a tím, co udělat (jako kamarádka) „musíte“. Snažte se, aby si váš přítel uvědomil důležitost a účinnost dlouhodobé terapie. Vaše role v řešení jeho problémů by měla být malá, ale důsledky, které z ní můžou při vzájemné náklonnosti vyplynout, můžou být veliké.
Zapamatujte si však to nejdůležitější: lidé s vážnými psychickými problémy a s nízkou mírou naděje často (vědomě i nevědomě) ubližují svým blízkým. Jestli vašemu příteli pomůžete, zachovejte si své hranice, nebo ztratíte svoji integritu. Nakonec by tu namísto jednoho člověka byli dva, kdo budou podřebovat odbornou pomoc.
Zachovávejte si odstup a v žádném případě se neangažujte v rozvoji intimního vztahu. Jestli začnete vnímat, že vaše přání, aby přítel podstoupil odbornou intervenci, neuposlechnul, již ho dále nepřesvědčujte. V takovém případě musíte udělat jediné – dát mu prostor pro sebevyjádření tím, že se od něho stáhnete. Možná má v sobě sílu, o které sám neví a potřebuje se k řešení „dokopat“ sám. Jestli si zachováte přiměřený odstup od jeho problémů, můžete vidět způsob jejich řešení dříve než on.
Ať už bude situace jakákoli, myslete především na to, abyste si zachovala své vlastní hranice a nepřekračovala meze problémů, které vy sama vyřešit nemůžete.
Ze srdce přeji hodně štěs
t
í! Zdeněk
Diskuse 0